Udskiftning af gamle vinduer

Mine gamle vinduer i mit gamle hus skal udskiftes,

Formuren og bagmuren er muret sammen ved alle vindue- og døråbninger, ville det ikke være bedst at skære ind til hulmuren, og placere isoleringsbats rundt om vinduer/døre for at undgå kuldebro?


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

slettet

 

Du bør skære/hugge så du har en fri sprække på 25-30 mm Så lægger du en strimmel 20 120 mm flamingo ind. Det skal være hele vejen rundt. Dén mures så ind med noget mørtel hvor man har plads til det. Det er en kuldebro. I det 1. hus vi købte i 1973 ( helt nyt ) var det sammenmuret (siporex og mursten) Der blev en 10 cm bred sort stribe, hele vejen, bag gardinet. Jeg formoder det har været mug eller skimmelsvamp. Alle vinduer tog jeg ud og fejlen blev rettet. (entreprenør var gået fallit)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis hulmuren nu er 70mm, ville det ikke være bedre med en 70mm bred isolering?
Mørtlen er det til kanten ud mod vinduet, eller ind mod en af væggene for at gøre det helt tæt?

 

Jo det vil være meget bedre med 70 mm isolering. For så eliminere du kulebroen totalt, så der ikke vil være nogen. Så har du kun et linjetab tilbage imellem murværk og vindue, men det vil altid være der.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det bliver naturligvis bedre isoleringsmæssig jo mere der kommer ind. Og kan det dækkes af vindues karm er det helt ok. Men det medfører ofte at man er nødt til at lave vindues inddækninger i noget plade materiale. Man kan vel ikke pudse ind imod isolering.
Mørtelen var imellem flamingo og mur, for at gøre det fast, og fordi jeg ikke tror du kan skære så den 100% passer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Vælger du flamingo fordi det er nemmere at sætte i spænd så det ikke flytter sig? siden du ikke vælger evt. Rockwool der jo er mere 'elastisk'?

 

Man kan bruge begge dele. Men jeg mener ikke at Flamingo kan transportere fugt indad. Hvis det regner på ydermuren kan der godt forekomme vand på indersiden af mur. Jeg er langtfra ekspert, blot den sunde fornuft. Og det er jo heller et så ring å brug

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis