Maksimum rørlængde for 100mm ventilator?

Jeg er ved at lave ny ventilation i mit badeværelse hvor jeg vil bruge en 100mm kanalventilator, men er 3-4m rør for meget til sådan en model med omkring 200m3/t kapacitet?

Fås der en 100mm ventilator som kan klarer 3-4m rør (hvis en 200m3/t ikke er nok)?

Kunne man måske placerer 2 ventilatorer med lad os sige 2m afstand på røret for at ”presse” luften ud?

Eller hvad med at sætte en større diameter ventilator på 100mm røret med en overgang?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke fundet oplysninger om max modtryk. Men der er meget forskel på en SIKU 1 til 254,00 og F.Eks. thermor eller Duka til 1158,00. Desuden kommer det i lige ¨å høj grad an på om der er sving eller andre forhindringer på røret.
Men den kanalventilator som sælges i galv. udførelse kan nok klare at smide noget nær fuld kapacitet, selv med lige 4 m rør. Men det vil da hjælpe at gå op i rør størrelse noget af vejen. Derimod hjælper det ikke meget at sætte en ventilator på der giver flere m3 hvis ikke max modtryk også følger med op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil du overhovedet have at der suges 200 m³/h? Lad os sige at dit badeværelse er på 8 m² og 2,5 m højt, dvs. 20 m³. Det giver et luftskifte på 10 gange i timen. Jeg tror det bliver lidt voldsomt at være derinde i bad. Bygningsreglementet kræver 54 m³/h fra et badeværelse.
Jeg har en 100mm lindab kanal ventilator i vaskekælderen med en variabel hastighedskontrol. På den laveste indstilling kommer der masser af luft igennem. Som ev elmand siger, så er de billige ventilatorer ikke noget værd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis