Fjernvarmeanlæg?

Nu er det begyndt at blive efterår og jeg åbnet for radiatorerne efter de sædvanlige øvelser med udluftning, motionering af termostaterne osv. I år har jeg dog ikke skiftet nogle pakdåser. Jeg bor i lejlighed og vi har en varmeveksler i kælderen. Ganske som det har været i årevis så kan radiatorerne blive netop så varme at de ikke ligefrem udstråler kulde. Det er det samme i hele ejedommen (med 6 lejemål). Både i år og sidste år har varmeværket været forbi og har kikket på installationerne i kælderen. Forbruget i ejendommen er normalt i følge varmeværket, men man undrer sig over hvor varmen bliver af. Er det korrekt at der sidder en udendørs temperaturføler ifb. med et sådant anlæg? Man kan ikke finde den og hvis den nu ikke duer, så er det måske her man skal finde fejlen. I gennem årerne har der været et hav af VVS folk for at klø sig i nakken. 

 

 


Vh.

Peter

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget sansynligt at der er udetemperaturkompensering på jeres anlæg. Og dens funtion er netop at styre fremløbstemperaturen så den passer til varmebehovet. F.eks ved 10 °C ude skal der måske ikke mere end 45 °C varmt vand til at holde bygningen opvarmet. Ved -12 °C skal der nok være 70°C i fremløb. Det er selvfølgelig muligt at automatikken ikke virker som den skal. Kan i varme jeres lejligheder op som det er nu? Hvad med pumpen på jeres anlæg - er den skruet langt ned i drift?

Vi har i flere år ikke kunnet få varme på uanset ude temperaturen. Hvis man laver gennemtræk når det er rigtigt koldt kan man mærke at radiatorerne bliver lidt varmere så vores termostater virker. En tekniker fra varmeværket har sagt god for anlægget bortset fra at det er umuligt at lokalisere den eksterne føler. Hvis den er gået i stykker så vil der vel enten blive reguleret helt op eller helt ned? Vi har en slags vicevært hvis opgave det er at tingene laves så billigt som muligt og jeg har ikke så meget styr på hvordan anlægget virker så jeg selv kan skrue på det. Vi bor til leje og jeg tror ikke der har været ordentlig varme på siden vi havde centralvarme. Sidste vinter målte jeg fremløbs temperaturen. Jeg kan ikke huske hvad den var, men varmeværket sagde at den var alt for lav. Radiatorer er pt. skruet helt op og de er ikke engang håndvarme. Tak for info i øvrigt.


Vh.

Peter

Er det siden I har fået fjernvarme, at problemet er opstået? Din beskrivelse af fejlen kunne tyde på at varmeveksleren er forbundet forkert. Kan du fortælle, hvilken varmeveksler det drejer sig om. Kan du mærke nogen større forskel på frem- og returtemperatur på varmeveksleren, den bør være ca. 30 grd.

fase
Det kan man godt sige. Det er som der er lidt mere varme på om morgenen (håndvarm radiator når der er skruet helt op) og så aftager det. Desværre har jeg ingen data, men det kan være jeg får det. Vores såkaldte vicevært spørger mig om hvad der mon kan være galt og jeg er kun IT tekniker. Jeg går ud fra at de VVS folk der har været her i årenes løb har tjekket de ting du nævner, men de kalder denne ejendom for "det mystiske hus". Det ender med at jeg må sætte mig ind i sagerne. Jeg noterer mig dine oplysninger.

Vh.

Peter

Når situationen er som den er, bliver man nødt til at gå dybere ind i sagen. Det betyder, at forbindelser kontrolleres, så der er sikkerhed for at frem og retur er forbundet korrekt. Varmeveksleren skal være forbundet sådan, at flowet gennem varmeveksleren er en vej fra fjernvarmeværket og den modsatte vej fra centralvarmesystemet. Det betyder, at der hvor returen fra fjernvarmesystemet kommer ud, skal returen fra centralvarmen ind, og derfor skal det opvarmede vand til centralvarmen komme ud ved fremløbet fra fjernvarmen.
Typen på varmeveksleren står normalt på et skilt på varmeveksleren, evt. under den isolerende kappe.

fase
Annonce
Hvis det er muligt kan du tage et billede af varme fordelings systemet. Så er der en bedre chance for at de kloge hoveder kan komme med noget konkret til jeres installation

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle rådene. Man skulle tro at når så mange fagfolk har kigget på det gennem årene så skulle det være sært at ingen af dem har fundet fejl. Jeg har foreslået at centrifugalpumpen er underdimensioneret da den ikke ser ud af meget, men den skulle være ok.

Vh.

Peter

Hvor gammel er selve installationen ?

Måske er der rust i rørene, der blokerer for gennemløbet af det varme vand.
Endelig kan det også være at termostaterne er indstillet forkert så dem der er nærmest ved varmekælderen "stjæler al varmen fra de andre radiatorer. Problemet løses ved at begrænse gennemløbet på nogle radiatorer og øge det på andre.
Hvis temperatursænkningen er ok iflg. varmeværket kunne de nævnte ting måske løse problemet.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 03-10-2015 12:07

Hvor gammel er selve installationen ?

Måske er der rust i rørene, der blokerer for gennemløbet af det varme vand.
Endelig kan det også være at termostaterne er indstillet forkert så dem der er nærmest ved varmekælderen "stjæler al varmen fra de andre radiatorer. Problemet løses ved at begrænse gennemløbet på nogle radiatorer og øge det på andre.
Hvis temperatursænkningen er ok iflg. varmeværket kunne de nævnte ting måske løse problemet.

Hvis radiatorerne nærmest varmeveksleren stjæler varmen fra fra de andre radiatorer, er varmeveksleren dimentioneret forkert. Det burde medføre, at differenstemperaturen på primærsiden af varmeveksleren er høj (stor afkøling). Der skal meget rust til, før der ikke kan løbe vand igennem systemet.

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis