LK's indmuringsdåser

Hej,

Jeg skal have sat en afbryder og stikk. ordentligt fast i væggen igen (har altid siddet løst). Der er jo allerede banket ud i murstensvæggen, men hvad bruger jeg til at sætte indmuringsdåsen fast med? Kan man bruge Webers reperationsmørtel, eller fliseklæb dét må da kunde holde eller hvad skal der til? Og efterfølgende - skal den grønne dåses kant flugte med væggen?

Jeg har søgt i forummet tidligere om dette, men kan ikke rigtig blive klog på det. Og jeg er klar over at det reelt er elektriker-arbejde .....

På forhånd tak for hjælpen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helst noget mørtel. Men den skal bare sidde godt fast, så i princippet kan du bruge lidt af hvert..

Og den grønne kant SKAL flugte med kanten, ellers giver det bøvl ved montering.. Og helst lige 1 eller 3mm bagved det snask du nu kaster ind..
Det der er vigtig er at der også kommer noget mørtel ( med en lille skvis cement) bagved dåsen. Altså lidt ind i bunden af hullet og så banke den på plads med små dask. Så sætter mørtelen sig rigtig fast både ind i muren og i kanter o.s.v i dåsen. Jeg synes ikke om fliselim, det er flydende i lang tid, så den er svær at få til at sidde rigtig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så fx noget lynbeton i stedet? Gider jo ikke køber for mange hundrede kroner poser med diverse ting for at lave en enkelt
Hvor meget "luft" bør der være omkring, for at kunne få nok mørtel ind omkring den?
Der skal bare være så meget plads, at du kan få mørtlen ind ved siden af dåsen. En 4-5 mm er nok, hvis der plads nok til at du med dit værktøj kan få mørtlen ind i hullet.

fase
Ok tak


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/47069' class='af-profile-link'>epileptriker</a> på 01-10-2015 21:16
Og den grønne kant SKAL flugte med kanten, ellers giver det bøvl ved montering.. Og helst lige 1 eller 3mm bagved det snask du nu kaster ind..

Altså 1-3mm længere inde end væggen med puds m.v.?
Annonce
Det han skriver betyder at den skal være plan med, men skulle den komme lidt inden for i et hjørne er det bedre end udenfor. Du kan ikke pudse glat hvis der stikker noget ud. Det er naturligvis sket at elektriker har overvurderet hvor stort et pudslag der kommer på, så dåsen er kommet lidt udenfor. Så kan man bagefter skære kanten af med sin lommekniv.
1 pose Weber færdigmørtel ca 49,50 kr - lynbeton ca. 89,50. Og mørtelen er bedre. Skulle du have en lille smule vægspartel kan det også bruges. men det tørrer ikke så hurtig op. Blander man lidt sand i er det ok.
Husk at forvande muren ellers trækker den vandet ud af mørtel inden du når at sige hovsa.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 02-10-2015 13:09
1 pose Weber færdigmørtel ca 49,50 kr - lynbeton ca. 89,50. Og mørtelen er bedre. Skulle du have en lille smule vægspartel kan det også bruges. men det tørrer ikke så hurtig op. Blander man lidt sand i er det ok.

Jeg er måske lidt tung i det mht de her mure produkter men har du et link eller noget til det færdig mørtel? Jeg synes ikke jeg kan finde det.... Kun en masse produkter der ikke helt hedder dét du skriver

Jeg var vist lidt for hurtig med prisen. Den til 49,50 skulle tilsættes cement, og det var jo ikke meningen. Men tryk her så finder du en pose færdigmørtel til 69,50 kr.hos XL Jeg ved ikek om de er i dit nabolag.  Det er dog noget man har i ethver byggemarket. Så undgår du fragt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fantastisk. Tak
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis