Skoda Octavia 1.9TDi 90 motorfejl

Hejsa

Har lige erhvervet mig en Octavia med en 1.9TDi90 motor der har gået 262000km.

Den er købt ved forhandler med 6mdr garanti på. Ved prøvekørsel kørte den bare rigtig godt. Da så hentede den igår, var motoren pludselig helt uden trækkraft og kunne ikke lave en overhaling på motorvejen, samt ikke køre mere end 2500 o/min ca. 115km/t. Ingen fejl her i infopanel!

Da så holdte ind for at tanke og genstartede motoren kunne den trække rigtig fint igen til og med ca 110km/t, så var det som om at man bare slap speederen, og denne gang kom der det gule fejl ikon på infopanelet som på vedhæftede billede.

Ifølge manualen er dette en fejl som skyldes noget styring af motoren i enten udstøding eller i motorelektronik.

Min svoge har en udi A4 med samme motor, bare en 115hk, og han har haft samme issue og her viste det sig at være EGR ventilen der fejlede.

Kan denne gøre motoren går i "Safe mode /dvale mode" ? Forhandleren vil dog udbere det, så regner med de fikser det, men har andre oplevet lignende med dennemotortype (ligger jo både i VW, SEAT og Skoda biler) og evt har andre input til denne fejl andet end EGR ventien, må I godt sige til

 


 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej..

Jeg har selv samme vil også med en 90 hestes TDI motor. Min har dog rundet de 370.000 km. uden denne fejl og jeg har endda haft to motore (den første stod af ved 300.000 km. pga. defekt turbo men fik byttet motor ud med en brugt der havde gået samme kilometer stand).

Men denne fejl har jeg ikke haft.. Skriv gerne hvad det ender med


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej.
Jeg har været der med en lignende model, dog fra 2004.
Hver gang jeg var på værksted fik jeg at vide at jeg kørte morfarkørsel, dvs. at den kørte med for få omdr. og derfor koksede til. Til sidst stod turboen af og jeg solgte bilen. Og, jeg kørte morfarkørsel, ved at ligge på ca. 2500 omdr. på motorvejen kunne jeg komme op på at køre ca. 25 km/l på en tur til sommerhuset, hvilket jeg var vældigt glad for, men den går ikke. Værkstedets anbefaling var at bruge et dieseltilsætningsmiddel og så med jævne mellemrum " slå til Søren " ned i 3 gear og så klampen i bund på motorvejen.
Håber du får løst dit problem, og ja vi hører gerne hvad resultatet bliver.

Bjarne

 

Det er helt nornalt at EGR ventiler kokser til men jeg syntes det er symptom behandling at skifte dem uden at undersøge hvorfor at der sendes store mængder af sod ind i indsugningen.
Min nye Mazda ventil fra i forgårs sidder allerede fast efter 200Km.
Selvom EGR er storsynder kan din styringsfejl også skyldes andre nymodens finurligheder F.eks luftmasse måleren eller diverse filtre men det kan udlæses på en tester hvorfor din går i nødprogram.Fidusen med dagligt at hælde for 100Kr. aditiv i brændstoffet tiltrækker ikke mig.

René

Min Skoda Octavia TDI er for gammel til at have den slags finurligheder (Årgangen er 2000). Heldigvis.
En af de mulige årsager til at den soder til er, at dieseldyserne er slidte. De har sandsynligvis ikke været justeret mm i bilens levetid, og efter en kvart mill km kunne de sikkert trænge. Jeg fik mine dyser justeret efter ca 180.000 km, og de hang en del på åbningstrykket.

Jeg bruget et tilsætningsstof/additiv i ... ca hver 5 tankfuld. Så vidt jeg husker koster det 250 kr og rækker til 10 tankfulde.
Jeg har en del småture og bykørsel, men lægger så morfar i handskerummet af og til og giver den 20-25 km motorvej med 140-150 km/t. Det bilder jeg mig ind holder motoren rimelig ren og i form.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Du kan også prøve at kontakte emiren i Qatar,måske han kan trylle lidt med et nyt amerikansk program i din motorstyring, at det medfører et større forbrug og lidt mere forurening, tror jeg ikke vil bekymre ham.

René
Annonce
Det er bilen da allerede udstyret med ALB.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skal vi være lidt næsvise, Kan det være sådan at det er når du nærmer dig en synshal, at motoren går i dvale


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm
Den er synet for 4 dage siden

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Det er sikkert din n75 ventil.
At bæstet er synet betyder ikke nødvendigvis at den har været i en synshal😈

René
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis