Ombygning af staldtag / etagedæk

Hej LDS'ere.

Jeg har kig på et hus med et tilhørende større udhus opført i 1960. Udhuset er opført med en støbt etageadskillelse (ala noget romadæk eller baumadæk) båret af to langsgående stålbjælker, der hviler på hver sin række stålsøjler, se billeder herunder:

Jeg kunne dog godt tænke mig at øge udhusets anvendelighed ved at "slippe" for de mange søjler i stueetagen.

Hvilke muligheder har man for at ombygge en sådan sag? Jeg ønsker ikke nødvendigvis at bibeholde etageadskillelsen.

På forhånd tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen udhus-kyndige der har et bud på dette?

Jeg har set et eksempel på at man simpelthen rejste nogle almindelige stålspær inde under konstruktionen. Den type man bruger til industrihaller. Så kan taget, lægter og de langsgående bjælker bevares. Det indebærer at der skal støbes nogle kraftige punktfundamenter til spærene, hugges hul i etage adskillelse til lodrette "ben" og monteres skrå bjælke op til kip hvert sted. Måske pr. 4 meter. Hanebånd skal forstærkes da den ikke længere kan opretholde de skråstivere der er nu. Efter montering skal etageadskillelse fjernes hvis man ønsker stolper væk i stueetage. Jeg tror ikke at spærene er vildt dyre. Men der er meget arbejde i det, og det kræver besøg fra et af de fabrikker der laver sådan noget. Både opmåling og beregninger skal på plads.

Her i hovedlandet kender jeg Give stålspær, Langkær stålbyg


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Ja det kunne måske nok gå hen og blive en stor / dyr omgang.

Erik, kunne jeg få dig til at uddybe det med hanebåndene og skråstiverne? Forstår det ikke helt nemlig :S

På forhånd tak.
Undskyld ikke hanebånd. De stolper der understøtter den langsgående bjælke, står med en afstand på ca. 4 m. så vidt jeg kan se. Men de har nogle skråstivere ud til hver side. Det understøtter den langsgående på et bredt område. Så det frie spænd på den bjælke er nok kun ca.2 m. Hvis man sætter stålspær op pr. 4 m. så er det længere spænd end den bjælke er dimensioneret til, og den skal sikkert forstærkes. Det er også meget enkelt der skal måske bare 1 tilsvarende mere på op imod kip og 1 mere ned imod muren. Og så kalder man dem åse i den type tagkonstruktioner. Men igen, det kræver beregninger som spær fabrikker er eksperter i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok, så er jeg med. Mange tak for udførligt svar

Tryk her så er der et pris eksempel på spær til en hal på 9 x 17 m. Jeg kender ikke dine mål, men pris er da ikke så afskrækkende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis