Fundament - støbe i fundablokke, 2 delt?

Hej LDS'ere.

I blandt de mange andre projekter, så har jeg gravet ud til fundament til en 105kvm garage, der er så sat fundablokke i og lagt kamstål i. Nu er det støbe tid, men jeg har ca 1 cm højdeforskel fra et hjørne til et andet.

Det ville jeg så fjerne ved at støbe 1cm over, hele vejen rundt, men det kræver jo at man spænder brædder på, så betonnen ikke flyder ud over kanterne Jeg får en beton kanon ud, da det er ca 5m3 der skal bruges. Og så kommer spørgsmålet:

SKAL det støbes af en gang? eller kan jeg lade være med at støbe de sidste 5cm op, og så senere støbe det op by hand? Hele humlen går jo på at jeg skal bruge uendeligt mange skruetvinger, for at spænde brædderne fast hvis det hele skal støbes af en omgang, hvorimod jeg jo kan gøre det i etapper hvis jeg gør det bagefter by hand. og så skal jeg ikke ud og købe 50-70 skruetvinger

Eller har jeg overset en genial fremgangsmetode? kom frisk med ideer

Mvh

Morten


Mvh

Morten

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der forskel i højden på fundablokkene?, eller jorden?, jorden betyder vel intet når man støber i fundablokke..

Tror ikke der er noget problem i at støbe af flere gange, læste da en side et sted, hvor der stod de støbte i fundablokke op til ca 5 cm under endelig højde, også satte skruetvinger på senere for at støbe det sidste lag, som jo gerne skal være præcist..

Også pudsede de siderne fundamentet op til sidst.

En anden løsning er at stoppe med fundablokkene lidt under jorden også sætte lecablokke i den fugtige cement. så kan du selv mure dem op til den enelige højde..

Hvis du kan se en højde forskel på 1 cm når du er færdig skal du ikke bygge selv. Jeg vove den påstand du ikke opdager det alligevel. Men justerer du det i murværket så er der ingen der opdager det

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du kan nemt stable den smule beton ovenpå dine fundablokke i det laveste hjørne, uden brædder. Eller endnu bedre som Fiahgt skriver, rette det i mørtelen i første mur skift. Du skal vel alligevel pudse sokkel, så kant af fundablokke kan jo ikke ses bagefter. Jeg tror ikke der er støbt ret mange sokler der er inden for 1 cm tolerance.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja jeg kan godt se det, næste problem er jo så bare, at den ene cm nogle steder er to blokke der står lidt skævt, så det jo kommer en 1cm kant op, og bilerne kommer jo til at køre der, var derfor jeg ville lave en af de to ovenstående løsninger, for at få det stærkest muligt

Mvh

Morten

Annonce
Så ville jeg lægge det ekstra på, der hvor bilen skal køre. Det bliver stærkest når det støbes på en gang. Du kan jo have lidt beton ved siden af, når beton kanon er kørt. Har du pudset/ vibreret det, med et bræt på hver side og et par skruetvinger, kan du afforme med det samme når det kun er 1-1,5 cm over fundablokke. Flytte dine brædder og lave næste stykke. Du behøver kun at lave det der hvor soklen ender "synlig"
Eller du kan støbe gulvet lidt ud over sokkel i portåbning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uhh ja det var jo faktisk en god ide, jeg kunne jo nøjes med at støbe med brædder på den ene langside hvor portene kommer Det tror jeg sq bliver løsningen, det er et super kompromis Tak for jeres tanker og input

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis