Ventilation, ø100 til galvaniseret kanal

Hej.
Så blev det tid til første tråd her på sitet efter et lille halvt år som husejer.
Jeg er ved at montere en mekanisk, fugtstyret ventilator på mit badeværelse, og skal have den tilsluttet en eksisterende aftrækskanal. Kanalen er udført i galvaniseret jern i de noget ukurante mål 100x140 (+- 10mm). Kanalen genembryder etagedækket mellem mit badeværelse på 1.sal og loftet, under tag. Herfra går den til taghætte.
For at undgå at pumpe varm, fugtig luft ind i konstruktionen vil jeg naturligvis have en tæt samling, og tænker umiddelbart at jeg ligeså godt kan gøre det på loftet. Altså føre ø100 fleksslange(eller fast rør) gennem eragedækket, og tilslutte det over dæk. Således kan jeg også lave en "vandlås" så kondens ikke løber ned i ventilatoren.
Spørgsmålet er så bare hvordan i hele hule helgoland jeg får en insutu loddet galvaniseret kanal og et ø100 plastrør til at sidde sammen... Nogle tips?
Jeg tænker at en mulighed kunne være en fleksibel muffe af en art, selv at lodde en studs på...
Billede nedefra og oppefra vedhæftet

/Jes
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I lignende situationer, har jeg brugt noget godt tape. Måske gaffa - eller dampspære tape. Eller få flexrør godt op i firk. rør og så skumme op ved sider.
Det vigtigste er at alle rør oppe på loftet er isolerede, Så kan du undgå kondensvand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har aldrig hørt om vandlåse i ventilationsrør ;-)

Hvad gør du når/hvis den er fuld? Så løber vandet jo ned uanset hvad og din ventilator skal stå og skubbe luften op, så den bobler op igennem vandet/røret?

Hvis du har adgang til taghætte og ventilationsrør ville jeg skifte hele røret ud med 100 mm galv. rør og så få det isoleret ordenligt op, helt op i taghætten. Så får du ikke nogen kondens.

Jeg har selv en emhætte der kører på 100 mm og har i 3 år ingen problemer haft med en eneste dråbe kondens, men det er også isoleret grundigt.
Tak for input.
Vandlås var jo nok heller ikke korrekt. Jeg mente egentligt bare en bøjning så kondens ikke løber direkte ned i moteren.
Jeg har adgang til tag, men for ikke at gøre opgaven for omfattende vil jeg helst tilslutte nyt rør/ventilator til eksist udtag.
Det at lodde et tilpasnings stykke synes jeg er alt for meget at gøre ud af det. Hvis ikke du synes om at tape det sammen, kan du lave nyt rundt rør op til taghætte. Nederst 100 - 125 mm overgang så 125 mm resten af vejen. i enden ved taghætten banker/smeder du det runde rør firkantet 140 * 100 . Det kommer næsten til at passe. Omkreds af firkantrør er 480 mm - omkreds af Ø 125 er 495 mm Og så isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Dukas overgangsstykker 6A og 10 passede med lidt håndfast vold.
Så skal røret bare have en god vamset isolering mod kondens.
Hvor tyk isolering skal der på?
Kan jeg bare rulle 100mm rocwool omkring med noget gaffa?
Ja det er ok. der findes lamelmåtter og ståltråd der er beregnet til rør, men almindelig måtter er også gode. Bare sørg for at det ikke kan falder ned.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Iøvrigt skal du også bydes velkommen på LDS.

Ja eller noget tyndt stål tråd beregnet til formålet, er nok noget nemmere at arbejde med, end gaffa.
 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for alle tipsene. Hved i hvilke produkter jeg kan bruge til isolering? Alm rocwoolsbatts er noget billigere end dem med alufolie på. Kan jeg bruge alm. Batts, monteret med ståltråd, indpakket i alufolie(?) og tapet med alutape.
Jeg synes det er svært at finde de rigtige produkter - hvilken folie kan man bruge?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis