lave fundament i indervæg

Hejsa
Jeg er i gang med at sænke gulvet, og ligge nogle nye rør i vores gamel fyrrum. Jeg er i gang med at grave ned, og ser nu at indervæggen ud til køkkenet faktisk ikke har noget fundament under sig, men står bare på jorden. Jeg tænker at det selvfølgelig skal understøttes, men er lidt i tvivl om hvad jeg konkret skal buge af materialer? Er det almindelige cement, eller? Tænker at arbejde en halv meter af gangen, før jeg graver længere ned. 
Mvh Mads

 

Hejsa Jeg er i gang med at sænke gulvet, og... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen Bygningskonstruktør.

Jeg skrev engang sidste sommer med et kolonihavehus jeg havde, hvor du gav nogle gode råd jeg har taget til mig. jeg var ret panisk over hvad jeg havde købt, og jeg ikke havde lavet nogle planer over det. Jeg fik det heldigvis solgt uden tab, så det var jo godt. Et af dine råd var at planlægge hvad man gerne ville lave, hvilke materialer, farver, finde inspiration etc inden man gik i gang. Det har jeg taget til mig, da vi renoverede vores køkken og mit kommende orangeri projekt. Så tak for det

Men denne tråd er helt uden tanker. Det er det fordi vi købte vores hus, hvor vi fjernede et gammelt oliefyr fra 1969. Da vi fik installeret vores vandvarmer, fandt vi ud af der ikke var nok tryk på det varme vand, hvilket er fordi trykket fra det kolde vand og ind i vandvarmer ikke er god nok. Derfor begyndte jeg at banke gulvet op i håb om at der var noget i vejen med rørene indendøre, men det er desværre udendørs. Men i hvert fald... Nu er jeg gået i gang, og fandt jo så ud af der ikke var noget fundament under gulvet, så nu vil jeg gøre det, samt sænke gulvet. Jeg tænker umiddelbart at gulvet skal sænkes ca. 20 cm. Men det vil jo så også sige at hullet der skal graves til soklen skal 20 cm længere ned end gulvet der sænkes 20 cm + isolering. 

Men en enkelt ting jeg tænker meget over er. Det er et gammelt fyrrum som vi kun bruger til opbevaring. Selve rummet ligger op ad køkkenet, og der bliver ret koldt i fyrrummet. Men hvad skulle man ligge af isolering i gulvet i fyrrummet. Ville 95 mm være ok, eller skal man have 200 mm?

mvh Mads

Hvis det ikke er et rum du regne med at bruge varmeslanger i gulvet, så kan du jo nøjes med at lægge 100- 150 mm flamingo, og så ligge 4 mm rivenet i, som skal klodses op på 20 mm skinner (plast) beregnet til det og så lægge 100 mm flyde beton, det er nemt at arbejde med med hensyn til soklen under skillevægen behøver du bare en plade på den ene side, hvor du fylder betonen i, det er ikke sikker du kan fylde det helt på en gang, men så må du tage noget jordfugtigt beton, og mure ind med en mureske, og stampe det sammen med en pind, men start i midten, når det er tørt kan du lave to huller et på hver side af det du har støbt, håber du kan bruge noget af det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis