Renovering af fyrtræsgulv

Jeg fik for 16 år siden, af en gulvmand, afslebet alle gulve og fik dem behandlet med hvidpigmenteret lud. De første 10 år efter blev de sikkert behandlet rigtigt, men så flyttede fruen og jeg vidste ikke bedre, så det blev Ajax - det lugter rent. Og nu her yderlig 6 år efter ligner de lort, så jeg tænkte, nu skal det hele have en ordentlig omgang. Jeg syntes gulvene var rigtig fine da de var ny, men hvordan kommer jeg dertil igen. Jeg forestiller mig selv at de skal vaskes af i trærens, men må jeg bruge en skuremaskine til den proces eller skal det være med en skurebørste også skure manuelt i træets retning ? Og hvad så bagefter, hvidpigmenteret lud eller hvid olie, eller begge dele ? Jeg syntes der står så meget forskelligt på nettet, og har I evt. en anvisning til hvordan jeg griber det an ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tager trærens, skurre det op med en polermaskine med en grøn eller sort pad, tørre overskydene vand op, eller tager en vandstøvsuger, vaker med rent vand,, lader det tørre ca 24 timer alt efter varme i huset, når tørt, let sliber du trærejsningen med et slibe net korn 120, støvsuger, ludbehandler, lader det tørre i 10- 12 timer. og så vasker du bare med hvidsæbe eller sæbespåner,. evt efter 3 gange sæbe, poler du med hvid pad.
Supertak, lige et par tillægsspørgsmål.
Skal jeg ikke give det noget hvid pigmenteret olie efter lud ? (Jeg har hørt at det så var nemmere at holde)
Hvordan smøre jeg nemmest lud på, rulle, pensel eller vinduesskraber
Jeg bruger en hundesnude,, Aka vinduesvasker, den vinduespudseren bruger til af sæbe vinduet ind med..
til af lægge lud på med.
Hvis du vil have et hvidolieret gulv, så skal du give det hvidolie,, og vedligeholde det med hvidsæbe eller oliepleje hvid.
Fik ik lige fat i af det var en oliebehandling du vil lave.. min fejl
Men stadig først lud ? Jeg forestillede mig lud og olie, eller er det en dårlig kombi ?
først lud,, lad tørre efter forskrifterne,, typisk 10-12 timer, derefter oliebehandler du, det nemmeste er af lægge olien ud med polermaskine, og hvid pad, bliv ved af lægge på til træet er mættet, smid en gulvklud eller håndklæde under polermaskinen bare under den brugte pad, og tør gulvet så der ik er "søer" af olie. dagen efter laver du en polering med en klud under polermaskinen med lidt olie på. lad det hærde yderligere en 5-8 timer, og du er klar. ingen gulvvask i 7-10 dage,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også