Støttemur under kantsten

Hej,
Langs huset har jeg et 50 cm bredt bed, herefter belægningssten. I år har vi med stor succes haft tomater på et mindre stykke. Tomaterne stod i en plantekasse.

Kassen er grim og tomaternes højde blev et lille problem, så næste år vil jeg have plantekassen (incl. sæk) ned i niveau med belægningsstenene.

Jeg vil lave en underjordisk støttemur som afsluttes med en kantsten. Hvad skal skal den underjordiske mur laves af? ( f.eks. lecablok eller fundablok)

Ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Mvh.,

Christian

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan bruge begge dele, men jeg ville nok foretrække de smalleste fundablokke. Ellers kan du grave renden rundt uden at grave ud i midten. Så fyldes der beton i, og kantsten (belægningssten på højkant) sættes. Efter en uge kan du fjerne jorden i midten. Hvis du vil have en skarp glat mur indvendig kan du jo fore "grøften" med en eller anden træplade, der smøres med noget spildolie. Men når du ikke har plantekasse i den, bør der være en rist eller dæksel over, så dyr og børn ikke falder der ned.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret. Hvordan styrer jeg højden på kantstenen? Lad os sige at fundablokken lægges ca 1.0cm for lavt, men at den reelt kommer til at ligge mellem 0.5 og 1.5 cm for lavt.
Christian
Du skal allerede starte med at nederste række fundablok er i rette højde og i Water. Så ender du med en højde 3-5 cm under bund af kantsten. Så sætter du kantsten ned i den beton der kan ligge over fundablok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis