Støj fra emhætte

Hejsa,

Kæmper lidt med emhætte i overtaget hus. Har målt støjen (iPhone måling, så den er nok ikke fuldstændig præcis) til at ligge i niveau mellem 65-80 dB (lavest til højeste trin).

Har fundet ud af, at emhætten er dimensioneret til en udgang på 150mm - men udgangen er alene 100mm - kan denne forskel virkelig give så meget støj, at vi ligger omkring dobbelt op i dB i forhold til angivelserne fra producenten eller er der andre ting jeg skal gå efter?

Derudover, hvor nemt er det at gå til selv (hvis jeg borer op til 150mm i ydervæggen, så kommer der jo et ton materiale ned i emhætten) - eller bør jeg få en prof. ud og gøre jobbet (i givet fald, hvilken type prof. skal jeg have fat i?)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tror ikke det er der problemet ligger, da mange producenter leverer en adapter med som går fra 160mm til 110/100 mm. Det kunne dog være et buk på flexrøret et sted der giver larmen. Nu ved jeg ikke hvor gammel emhætten er for det kan jo også være den er slidt efterhånden?
Skrevet af klavil på 02-10-2015 15:28
jeg tror ikke det er der problemet ligger, da mange producenter leverer en adapter med som går fra 160mm til 110/100 mm. Det kunne dog være et buk på flexrøret et sted der giver larmen. Nu ved jeg ikke hvor gammel emhætten er for det kan jo også være den er slidt efterhånden?

Jeg må prøve at skille den ad og tage det derfra. Ud fra mærke i emhætten kan jeg se, at den er produceret i januar 2010 - så mon ikke den er installeret i 2010/2011. 

Det er en Falmec Atlas der koster ca. tkr. 10 fra ny, så lige her og nu er jeg villig til at prøve en del ting inden jeg smider den til skrot 

Hvis det er flex slange vil det være en fordel og skifte til spiorør i ø 160. Maks flex slange længde er 1,5 x rørets diameter.
ja det kan jeg godt forst og 5 år burde heller ikke være et problem. Det er ikke med ekstern motor?
Skrevet af klavil på 04-10-2015 00:38
ja det kan jeg godt forst og 5 år burde heller ikke være et problem. Det er ikke med ekstern motor?

Nej Intern motor - har overvejet at sætte ekstern på - men det skæmmer bare husvæggen 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis