Regler for "knæk" på skorsten

Jeg har et ønske om en brændeovn, men har kun 1 sted den kan stå i huset, og det er cirka 30 cm forkert i forhold til der hvor jeg kan få en skorsten ført op igennem. Jeg har forhørt mig hos et pejsecenter, som fortæller mig, at man kun må "forskyde" sine uisolerede "røgrør/pejserør" med knæk af 30 grader, men det kan jeg ikke finde nogen dokumentation for nogen steder, er der et sted hvor man kan læse om dette?

Er der derudover regler for hvor mange af disse 30 graders knæk der så må være, jeg havde nemlig påtænkt at sætte en S bøjning på, både i starten og i toppen, så jeg får en forskydning på 24 cm, som lige og lige kan gå an, men må jeg dette?


Altså, så det ser således ud som på det billede jeg har lagt ind.


Håber virkelig der er nogle kloge hoveder som kan svare på dette, eller som måske kan føre mig hen til noget dokumentation på området.
 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg din lokale skorstensfejer. Det er ham der i sidste ende skal godkende det.
Du kan da lade det gå lige op fra brænde ovn og så lave forskydning på loftet. Det var masser af murede skorstene som gik skråt op på loftet, fordi skorstene udvendig skulle symmetrisk på huset. Nogle blev endda muret på 2 skrå bjælker som støtte under "maven"
Men som sagt spørg fejer. Han er normalt helt vild med at rådgive i stedet for at kassere. Og han er gratis i den forbindelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand

jeg kan desværre ikke lade den gå lige op, da der ligger et loftspær lige der hvor brændeovnen skal stå, hvilket er årsagen til at "knækket" skal være i stuen.

Jeg havde også tænkt mig at kontakte skorstensfejer på mandag, men tænkte der måske var en ekspert her på linjen, som kunne rådgive lidt her hen over weekenden, hvor jeg laver det meste af mit gds arbejde.
Nu kan vi jo ikke se hvilke rum du har bagved. Ellers kunne du jo lade skorsten gå ned der, og så røgrør ovenud af din brænde ovn, 90 grader til vandret (renselåge i knækket) Det vandrette stykke går så skråt over i skorsten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@Ev elmand

det var den første plan at lave en udvendig skorsten (da det er en ydervæg), men så har jeg to yderligere problemer, nemlig at jeg kommer for tæt på naboens skel (skorsten skal være mindst 2,5 meter fra skel) og skorstenen skal være meget høj og skal understøttes af barduner, hvilket jeg ikke synes er så æstetisk appellerende.
Nu har jeg snakket med en skorstensfejer og ville lige give tilbagemelding, hvis nu andre skulle stå i samme situation.

Der må lave lige så mange knæk man vil i røgrøret, så længe man overholder de gældende regler for afstande til brændbart materiale etc.

Dog frarådes det med skarpe knæk, da det kan være svært at rense rørene, hvilket er grunden til at pejsecentre ikke råder til knæk på mere end 33 grader, da de har oplevet at disse ikke bliver godkendt af skorstensfejerne.

For at undgå dette, skal man montere en renselem ved hvert enkelt knæk, så man er 100% sikker på at skorstensfejeren kan komme til at rense hele røret.

Du kan også bruge min skitse til at montere skorsten inden for. Og hænge den på væggen lidt ved siden af brændeovn.
Derfor den lille streg ved 90 grader knæk, symboliserer renselem.
ELLER du kan fjerne spæret, ved at lave udveksling, så de 2 nabospær deles om den last der kommer. Men skorsten skal vel være næsten lige høj, om den sidder indvendig eller udvendig.
Personlig ville jeg nok mure en skorsten op, med isokern, ved siden af brændeovn. Den kan indfældes ca. 1/3 ind i ydermur, så fylder den 44 cm i bredden og ca. 30 cm i dybden, Kan have nederste rense lem udenfor og må mures tæt op ad brændbart.
Dette er bare forslag ud fra de ting du har skrevet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af tobiascadin på 28-09-2015 08:49
Nu har jeg snakket med en skorstensfejer og ville lige give tilbagemelding, hvis nu andre skulle stå i samme situation.

Der må lave lige så mange knæk man vil i røgrøret, så længe man overholder de gældende regler for afstande til brændbart materiale etc.

Dog frarådes det med skarpe knæk, da det kan være svært at rense rørene, hvilket er grunden til at pejsecentre ikke råder til knæk på mere end 33 grader, da de har oplevet at disse ikke bliver godkendt af skorstensfejerne.

For at undgå dette, skal man montere en renselem ved hvert enkelt knæk, så man er 100% sikker på at skorstensfejeren kan komme til at rense hele røret.

 

Jeg er lidt i tvivl. Fik du fat i reglerne for afstanden til brændbart materiale?

 

Hvis nogle skulle være i tvivl om reglerne for afstanden til brændbart materiale, så kan i læse de præcise regler her.

http://bygningsreglementet.dk/brs98_11_id382/0/42
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis