Brændeovne

Vi er på udkig efter brændeovne og har nærmet os et par:

Lotus 4110
Hwam 30 (Jubilæumsovn) med automatisk åbning/lukning af luftindtagelse

Lotus vejer 152 kg - mens Hvam'en vejer kun 88 kg. Umiddelbart lyder det som om at Lotusen virker mere robust end Hvam, når den vejer næsten dobbelt så meget som Hvamen??

Begge er konvektionsovne.

Vi har fået et tilbud om opsætning af Lotus 4110 med skorsten og montering på ca. 17.000 kr. - i mine øjne er det et markedspris, ikke også?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din løsning med skorstenen er umulig at vurdere da vi jo ikke ved hvad der indgår... højde på skorsten, taghældning og typet etc. Er der glasplade med til gulvet etc.. Andet special udstyr ??

Generelt kan jeg godt lide at der er gods bag tingene og har selv en Rais Malta på 160Kg. den er super, og designet er lige noget for mig da askeskuffe osv er skjult.

Men jeg er sikker på at Hwam har fat i noget godt med deres luftsystem, det er vist også patenteret !. Og du vil sikkert få en ordentlig oven i begge valg.

Der kan handles om priserne på ovne som alt andet !! 8)
Jeg fik vel 20% da jeg købte og selv monterede på en muret skorsten.

MVH Njord
Vores hus er et ganske almindelig parcelhus med et tag 25 grader hældning. Skorstenen går lige op til kip, ca. 4 meter. Prisen er excl. underlag, som vi laver med skifterplade.
hvad er liste prisen for ovnen og 4 meter skorsten ??

jeg vil umiddelbart tro at du bør kunne få brændeovn og skorsten monteret for hvad listeprisen på ovnen og skorstenen.

Jeg vil gætte på at der kan gives ca 20% på de dele hvis du selv monterer. Men det afhænger jo også af om der er spær hvor skorstene skal føres og og tagmaterialet osv..

MVH Njord
Det jeg kunne finde ud af forskellige steder fra da vi købte ny brændeovn for nogle år siden var følgende:

- en let brændeovn begynder at afgive varme temmelig hurtigt efter at der er tændt op, da der ikke er særlig meget "brændeovnsmateriale" der skal varmes op først. Til gengæld holder den ikke på varmen ret længe efter at den er gået ud, og da der ikke kan lagres ret meget varme i selve brændeovnen giver den meget varme men i kort tid, desuden bliver varmetabet lidt større gennem skorstenen.

- En tung brændeovn er længere om at komme igang med at varme. Til gengæld afgiver den en mere konstant varme og holder længere på varmen, da der kan lagres meget mere varme i materialet.

Det betyder, at man opnår en mere behagelig varme fra en tung brændeovn hvor man let kommer ud for at den lette brændeovn er enten ekstremt varm eller halvkold. Desuden kan man holde den tunge brændeovn lun helt til om morgenen, selvom det brænde man putter i inden man går i seng er gået ud nogle timer før man står op igen.

MVH
Kim

MVH
Kim
Vi købte en Lotus 2110 med stålskorsten på ca. 6mtr. De 4 mtr. er uden isolering. (stålskorsten til kip) Pris incl. montage 25000,- Jeg undersøgte prisen på stålskorstene og fandt ca. 1500,- i snit pr. mtr. Isoleret lidt dyrere og uden isolering lidt billigere.
Vi er rigtigt godt tilfreds med ovnen. Er nem at fyre i og kan tage 35 cm lange brændestykker. Der gik dog ca. 2 mdr inden vi fik helt styr på lufttilførsel( læs korrekt brændteknik ), men det lykkedes. Mange af de problemer vi oplevede med manglende træk bla. kunne henføres til turbulens omkring skorsten / tagrygningen, og lykkedes perfekt da vi fik en vindhætte monteret på toppen af skorstenen.
Det ser ud til at det er et godt valg at vælge Lotus 4110 - er der andre som har den samme model? Hvad er jeres erfaring med den?

Vi vælger nok en tung ovn pga. dens lange eftervarmetid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis