Skimmel Svamp i hus hvad gør jeg. ?

Jeg har fået en DNA måling til 6300 kr og den viser at mit hus har skimmelsvamp og Aspergillus samt penicillin arter. En "ekspert" mener skaden er skjult i huset og regner med at en vandskade fra taget ikke er lavet godt nok i sin tid, (vandskaden stammer fra nabohuset det er rækkehus). Han har inspiceret huset og anbefaler at fjerne væg og tag for at kontrollere den tidligere vandskade.  Jeg har gravet mig lidt ind i træpladen og ser ikke fugt og træet lufter frisk og godt (kan man sige det ?)

Skimmelsvamp: 150 gang over normal

Aspergillus samt penicillin meget kraftig forekomst.

Jeg har overtaget huset i november 2014 og fik i sommer allergisymptomer som jeg fortsat har. Jeg har vasket en kældervæg ned og købt en affugter - jeg har stadig tørre øjne og milde aalergisymptomer.  Har jegt fundet noget her som fremgår af disse billeder, DENNE LILLEBITTE plet som er taget ud af vægpladen er det relevant ?

Er en fugtmåler en bedre vej, jeg kan jo ikke rive alt ned. Ham "eksperten" vil bare have penge og hans dyre "rapport" er ubrugelig til at opspore problemet.

Det virker ikke fugtigt der inde der lugter ikke ..


Bornholm er et dejligt sted.
Jeg har fået en DNA måling til 6300 kr og den... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Barrus på 11-10-2015 21:28

 

 og det er du ekspert i?

Sikke noget forvrøvlet vås at skrive.

Maling stopper sgu ikke skimmelsvamp.

Det er livsbetingelserne for skimmelsvampe der skal gøres noget ved.

Maling binder sporene på samme måde som maling kan binde græsfrø f.eks.

Men opfugter man, kan både spore og frø spire.

 

 

 

 

Og vækstbetingelserne for skimmel er luftfugtighed over 70% og organiske materialer.

Check enhver krybekælder i dk og du finder masser af skimmel....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for gode svar jeg. Jeg har været syg at dette her. Der er nu fundet skimmelsvamp under tapetet i rummet under stuen (mit soverum) - Der har tidligere været vandskade i stuen. I soverummet grøn cirkelformet ting som gav ret voldsom allergi reaktion - ellers var der sortfarvet på bagsiden af tapetet. Jeg har nu forseglet det rum og håber så at resten af huset bliver sundt at opholde sig i. Jeg har tænkt mig at fjerne gipsvæggen i soverummet og se om der er mere skjult i væggen, derefter skal der to lag nye plader op, isolering skal fjernes og fornyes og der skal sættes plastic op, det er et rækkehus.

De to dyre eksperter kunne ikke lokalisere dette rigtigt men det kunne en tilkaldt tømrer med erfaring med dette her. Det er ikike morsomt at gå rundt i sit hjem, med gasmaske på og se sine hunde blive småsyge.

tak for gode råd

Bornholm er et dejligt sted.

Her ses svamp i grøn og sort variant - så er det bare at gå i krig med sporerne med klorin vand og søvsuger og rive væggen ned for at se om der er mere af det under. Det er række hus og naboen har TV-stue på den anden side og jeg har soverum. Der er i rummet mangelfuld cirkulation det skal fixes.


Bornholm er et dejligt sted.
Jeg tænker over om hunde ikke er en god måde at finde dette her på få det lokaliseret. På den anden side så er jobbet jo virkelig usundt for hunden og jeg mener at have læst at de dør før tiden.

Bornholm er et dejligt sted.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Puha, det er noget af en omgang....

Hvilket slags tapet har du (på billedet ligner det noget stof af en art)? Jeg har tænkt over hvordan skimmel kan leve bag tapet der er malet med akrylmaling, for svamp kræver vel ilt for at vokse? Men hvis du har et stof-agtigt tapet, der ikke er malet, kan det måske forklare det. Man kan forestille sig, at det holder en smule på fugten og samtidig lader en smile ilt slippe igennem.

Mvh. AllanE
Ja sikke en omgang. Det nytter ikke noget Finn: Du skal vist åbne konstruktionen. Da det var naboens vandskade er der måske en forsikring og den skal på banen. forbered dig til en evtl. genhusning.

Hvad er det for en måling der blev gennemført hos dig Finn? En luftmåling?
Er den skimmel du har fundet i vækst?
Du kan finde gratis professionel råd fra uvildige eksperter på skimmel.dk

@Allan, sådan en svamp kræver hverken lys eller ilt, den skal bare noget organisk (det lille bitte smule cellulose, der er mørtel for at gøre mørtel sej er nok! tapetklister er bare guff) og de rette fugt/temperaturbetingelser. Den skal nok vokse sig igennem et lag maling. Ægte hussvamp kan endda vokse igennem teglsten.





Skrevet af Finn Bjerke på 09-11-2015 15:33
Tak for gode svar jeg. Jeg har været syg at dette her. Der er nu fundet skimmelsvamp under tapetet i rummet under stuen (mit soverum) - Der har tidligere været vandskade i stuen. I soverummet grøn cirkelformet ting som gav ret voldsom allergi reaktion - 

Hvis du har så volsom allergi, så ville jeg nok overveje af flytte.

Hvis det er en ejerbolig så sælge det, eller hvis leje, så en intern flytning, eller flyt til noget helt andet. Og så skal det være den afgørende faktor når du finder det nye sted.

Hvis man er allergisk over for birkepollen, så skal man jo ikke bo i en birkeskov. Andre der ikke er allergiske over for birkepollen, kan sagtens bo i en birkeskov.

Jeg er selv opvokset på landet, og har som barn og ung befundet mig i omgivelser med store mængder skimmelsvampe. Værst var det når noget fugtigt korn en sjælden gang var groet sammen. Så måtte man ind en silo og skovle det løs, og der kunne være så mange svampespore at sigtbarheden var stort set null, og man knap kunne få vejret. Det gav masser af ækelt sort materiale ud af luftvejene nogle timer efter, føj!. Men ingen andre symptomer. Hverken dengang eller siden.

Nu har jeg så fulgt lidt med i den her tråd, og tænkt om det virklig er mig der er gal på den, og derfor har jeg lige læst denne:

http://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/FB9AC72E8AD0487EA889AF9DD7571642.ashx

Den gjorde mig ikke bekymret. JEG har ikke nogen kendt allergi mod skimmelsvampe, og generes ikke af andet end lugten og bevidstheden om der er fugtproblemer i boligen der skal fixes. Det var selvfølgelig noget andet hvis jeg havde allergi. Som birkepollen-eksemplet.

Jeg er igang med en langsommelig flytning. Fra et tørt rækkehus, til en meget gammel bolig hvor der er lavet masser af grimme fejl som også har givet fugtskader og skimmel. Det bekymrer mig selvfølgelig, min ikke pga. mit helbred.

Jeg skriver det her for at fortælle at der er forskel fra person til person hvor stort et problem man regner skimmelsvamp for.

Er man allergisk=afgørende betydning.

Har man levet med skimmelsvampe i årtier uden problemer=mindre betydning.

Nu er jeg blevet skrivetræt, men der er et par andre ting jeg gerne vil skrive senere.

 

 

 

Skrevet af Finn Bjerke på 09-11-2015 15:42
Jeg tænker over om hunde ikke er en god måde at finde dette her på få det lokaliseret. På den anden side så er jobbet jo virkelig usundt for hunden og jeg mener at have læst at de dør før tiden.
Det er ikike morsomt at gå rundt i sit hjem, med gasmaske på og se sine hunde blive småsyge.

 

Jo, hunde kan sikkert godt trænes op til at finde skimmelsvamp, og det tager de ikke skade af.

En hund er jo et rovdyr der er udviklet til at holde snuden i højde med vissent græs, visne blade, fugtig jord og ting der er meget værre i søgen efter gnavere, fært efter andre dyr, ting der kan spises, eller måske en hun-hund i løbetid. Her er der alle steder en stor tæthed af skimmelsvampe. Intet problem for en normal hund.

En hund som denne her indånder masser af skimmelsvampe når den braser gennem vissent plantemateriale under nedbrydning af svampe. Den nyder det.

https://www.youtube.com/watch?v=3VdlXxBqKEM


 

 

 

Hej

Tak for gode kommentarer.

Ja det er stoftapet jeg har og det samler skidt , det skal ned.

Ja den gips væg hvor tømreren fandt skimmelsvamp er nu taget ned og rummet er skærmet med plastic. Jeg mangler at tage isoleringen ud og så skal der vaskes med klorvand tørres ud og sættes plastic og nye gipsvægge på. Så skal der gøres rent overalt med klorvand.

NU KAN JEG VÆRE I RESTEN AF HUSET UDEN AT BLIVE SYG! 



Jeg er så glad, hundens pels er igen blevet bedre, varmepumpen er sat på igen. Indeklimaet kunne være bedre, men jeg er ikke syg.


Bornholm er et dejligt sted.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også