Skimmel Svamp i hus hvad gør jeg. ?

Jeg har fået en DNA måling til 6300 kr og den viser at mit hus har skimmelsvamp og Aspergillus samt penicillin arter. En "ekspert" mener skaden er skjult i huset og regner med at en vandskade fra taget ikke er lavet godt nok i sin tid, (vandskaden stammer fra nabohuset det er rækkehus). Han har inspiceret huset og anbefaler at fjerne væg og tag for at kontrollere den tidligere vandskade.  Jeg har gravet mig lidt ind i træpladen og ser ikke fugt og træet lufter frisk og godt (kan man sige det ?)

Skimmelsvamp: 150 gang over normal

Aspergillus samt penicillin meget kraftig forekomst.

Jeg har overtaget huset i november 2014 og fik i sommer allergisymptomer som jeg fortsat har. Jeg har vasket en kældervæg ned og købt en affugter - jeg har stadig tørre øjne og milde aalergisymptomer.  Har jegt fundet noget her som fremgår af disse billeder, DENNE LILLEBITTE plet som er taget ud af vægpladen er det relevant ?

Er en fugtmåler en bedre vej, jeg kan jo ikke rive alt ned. Ham "eksperten" vil bare have penge og hans dyre "rapport" er ubrugelig til at opspore problemet.

Det virker ikke fugtigt der inde der lugter ikke ..


Bornholm er et dejligt sted.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tidligere tråd om det skriver mange gode ting - men jeg ved ikke hvor den skimmel befinder sig og ved ikke hvad jeg leder efter da jeg ikke ved hvordan den ser ud.

Jeg har mange bøger skal de ud fordi de har fået skimmelsvamp ? Skal mine dyre lædersofaer dø?

Skimmelsvamp 150.000 / cm2
Aspergillus og penicillin 37.000 / cm2

Det er stressende dette her.

Bornholm er et dejligt sted.
Det er bedst hvis du får fat i en fugtmåler og måler direkte i den pudsede mur eller i bagsiden af spånplade. På det ene billede ser spånplader lidt misfarvet ud. Hvis du kan save et større sammenhængende stykke ud, så er det nemmere at se.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du har fået en ud for at måle må han vel også have vist hvor problemerne er og hvilke vægge/gulv der er problemer?
Jeg ville kontakte en tømrer som ved noget om hvad du skal se efter, da det er et alvorligt problem som ihvertfald kræver det bedste vejledning.
Jeg vil ikke gøre mig klog på det, men svampen kan sagtens gemme sig imellem den betonvæg og så den spånplade der er sat op på væggen, og som jeg kan se er der ingen luft imellem de to vægge.
Nu kan svampen jo også komme udefra og ind som den kloge mand kan se på soklen osv.
OK teorien er at der er fukt fra en tagskade hos naboen i dette rækkehus og at det er årsagen.... Derfor skal jeg rive en væg ned for at finde svampen eller se på taget. Væggen vi taler om kan jeg bore i men ved ikke helt hvordan jeg flår den ned uden at komme ind hos naboen ... Kan man afmontere palden i et stykke eller save den ud?

Bornholm er et dejligt sted.
Aspergillius er en typisk vandskade skimmel. Skimmel kan forekomme hvor du har organiske materialer. F.eks tapet, maling, gips, træ,eller lign.

Typisk ligger sporene på vandrette flader i huset. Du behøves ikke smide noget som helst ud. Rengøring, vask af gardiner, støvsugning med hepa filter så er alt godt.

Den smule der ses på spånpladen virker ikke alarmerende på mig. Men dine tal viser at der er noget galt. Hvor blev prøve udtaget?

Har du styr på at der ikke er andre årsager end naboens tag? Utætte rør eller lign? Skimmel er ikke nedbrydende eller farligt for dit hus. Det KAN være usundt og aspergillius er ikke en af de ufarlige af slagsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Man kan IKKE tager skimmelsvamp for alvorligt!!!! Man kan blive MEGET syg og få allergier, og der er stor risiko for det bliver kronisk for livet!
Der skal nok rives mere ned end du tør tænke på! Det er næsten umuligt at komme af med. Jeg selv ville flytte ASAP!
Hvordan og hvorledes med erstatning fra nabo? Er vandskaden sket før du købte huset? Var sælger i ond tro?
Øv Øv....har selv været igennem turen. Selvom min bolig ellers var sund (ingen råd) så var det stort set umuligt at kommer af med sporerne, da de sidder i alt materiale, og jeg var nød til at sælge, selvfølgelig med stor advarsel om skimmel (blev købt til lager).
Jeg ventede selv alt for længe, da det var uoverskueligt at finde en anden boligløsning, og troede der kunne findes en løsning.

Det var en vandskade fra taget der var årsag.
Da jeg rev alle indervægge ned, var konstruktionen 100% tør og absolut  ingen råd og man kunne faktisk ikke så nemt at se skimlen med det blotte øje.Men det faktum at der havde været fugtigt en relativ kort periode (1-2 års tid) var nok til at huset faktisk blev ubeboeligt.
Jeg prøvede først med et ret kraftigt ventilationsanlæg som udskiftede inde-luften flere gange i timen, uden det hjalp noget som helst. Bemærk, det var selvom huset var blevet 100% tørt og at skimlen så faktisk ikke voksede længere....men den "gamle" skimmel var årsag til mine symptomer.
Det var endda meget vanskeligt at kommer af med de sporer der sad i møbler, tøj m.v. som havde været inde i huset. Meget blev smidt ud! Og det var selvom disse genstande ikke selv havde været fugtige overhovedet!

Det er min personlige opfattelse, at en bolig der har haft skimmel, i praksis er umulig at gøre beboelig igen.
Sådan, nu kan du kun blive positiv overrassket med din egen sag efter mit sort-syn på skimmel  (men jeg mener det faktisk, desværre)

Tilføjer lige lidt billeder

Bemærk, at træet er meget sundt og tørt. Og at skimlen sidder bag en dampspære.
Det er næsten helt ufattelligt, at selv med brug af et ventilationsanlæg, som gave en lille smule overtryk indvendigt (dvs. der suges ikke luften ind gennem dampspæren, den vil jo aldrig være 110% tæt) blev jeg stadig syg når jeg var i huset!

Jeg rev også al isolerinigen ud, og på bagsiden af facade-pladerne (krydsfiner) var overfladen bare lidt grå.
Så faktisk ud som hvis du ligger en plade udenfor ganske for dage, så blive den også hurtig lidt grå, sådan så det ud.
 ikke noget jeg normalt ville opfatte som et problem før hen, men jeg er blevet klogere.
 

 

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Greenline.dk - Brian

Skimmelsvamp skal begrænses, men jeg mener nu at der er pisket en overdreven angst op om omkring dette.

Skimmelsvampe spore bevæger sig IKKE igennem et lag maling.
 

Skrevet af GammelHus på 08-10-2015 11:57

Skimmelsvamp skal begrænses, men jeg mener nu at der er pisket en overdreven angst op om omkring dette.

Skimmelsvampe spore bevæger sig IKKE igennem et lag maling.
 

 

 og det er du ekspert i?

Sikke noget forvrøvlet vås at skrive.

Maling stopper sgu ikke skimmelsvamp.

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Barrus> hvorfor mener du ikke gammelhus har ret?

Jeg er enig med ham i at skimmel i dag er stærkt overdrevet. Ofte er det ganske ufarligt og kan spores i ALLE huse. Nogle gange er det rigtig generende for helbredet og der skal gøres noget ved det - men skimmel er ikke altid pr definition farligt
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også