Buskrydder uden gnist

hjælp søges!

Jeg er kommet på udebane med en reparation af en buskrydder (stiga pro 31) som mangler gnist på tændrør.

Timevis af youtube små videoer er slugt i min iver for at finde løsningen men uden held, så nu forsøger jeg mig her på LDS. Sagen er at jeg har købt et nyt tændrør og en ny tændspole (efter den gamle tændspole ikke gav udslag på mit ohm multimeter)  men stadig ingen gnist.  Jeg er tom for løsningsforslag og har ikke nogen erfaring at trække på.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mo79 på 24-09-2015 20:21

hjælp søges!

Jeg er kommet på udebane med en reparation af en buskrydder (stiga pro 31) som mangler gnist på tændrør.

Timevis af youtube små videoer er slugt i min iver for at finde løsningen men uden held, så nu forsøger jeg mig her på LDS. Sagen er at jeg har købt et nyt tændrør og en ny tændspole (efter den gamle tændspole ikke gav udslag på mit ohm multimeter)  men stadig ingen gnist.  Jeg er tom for løsningsforslag og har ikke nogen erfaring at trække på.

 

Prøv og brug dit ohmmeter på stopkontakten i både RUN og STOP stilling.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif

Måden jeg tester om der er gnist er ved at frakoblet den lille sorte ledning som er forbundet med on/off knappen og tændspolen, og herefter lægge tændrøret på cylinderen og snurre svinghjulet (tror jeg det hedder) med fingrene.

Er jeg så ikke udenom stopkontakten når den ingen gnist er der?

 

p.s.

Videoen der har fået mig til at teste sådan er denne https://www.youtube.com/watch?v=lFykwhf9YBs
mvh
Martin

Skrevet af mo79 på 24-09-2015 22:03

Hej Leif

Måden jeg tester om der er gnist er ved at frakoblet den lille sorte ledning som er forbundet med on/off knappen og tændspolen, og herefter lægge tændrøret på cylinderen og snurre svinghjulet (tror jeg det hedder) med fingrene.

Er jeg så ikke udenom stopkontakten når den ingen gnist er der?

 

p.s.

Videoen der har fået mig til at teste sådan er denne https://www.youtube.com/watch?v=lFykwhf9YBs
mvh
Martin

Der plejer nu godt nok og være to ledninger på en buskrydder, en rød og en sort. Hvis de to ledninger ikke er forbundet med stopkontakten skal der være gnist på tændrøret. 

Omvendt prøve. Hvis du skruer tændrøret i maskinen og sætter tændrørshætten på tændrøret samt prøver at starte motoren på normal vis, er tændrøret så vådt af benzin eller ...... ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

jamen 2 ting blev opklaret ved den omvendt test.

1. udskiftning af tændspole løste problemet for motoren springer igang da jeg fikskruet tændrøret i og startet på normal vis.

2. Jeg skal en tur forbi optikeren og have tjekket synet siden jeg ikke kan se gnisten når tændrøret ligger på cylinderen.

Et lille bonus spørgsmål.

Buskrydderen har stået stille i nogen år (måske 5+) - er der noget ekstra man skal være opmærksom på efter den lange pause?

 

Du skal tømme den helt for benzin, hvis der er noget tilbage.
Det er en god ting at bruge Aspen færdigblandet benzin, det spare dig for mange problemer...
Annonce
Skrevet af mo79 på 25-09-2015 20:48

jamen 2 ting blev opklaret ved den omvendt test.

1. udskiftning af tændspole løste problemet for motoren springer igang da jeg fikskruet tændrøret i og startet på normal vis.

2. Jeg skal en tur forbi optikeren og have tjekket synet siden jeg ikke kan se gnisten når tændrøret ligger på cylinderen.

Et lille bonus spørgsmål.

Buskrydderen har stået stille i nogen år (måske 5+) - er der noget ekstra man skal være opmærksom på efter den lange pause?

 

 Tillykke, så er det er jo slet ikke så ringe endda. 

Det med synet, kunne hænge sammen med du ikke får lavet en ordentelig stelforbindelse og så kniber det der springer en ordentelig gnist mellem elektroden på tændrøret. Samtidig har du måske heller ikke kunne dreje svinghjulet så hurtigt med fingrene som rekylstarten (snorestarten) kan. 

Og som bonus, skal du ikke gøre noget specielt ved motoren efter stilstand. Det du har haft den startet nu gør at cylinder/stempel og lejer er blevet smurgt af det olieblandede benzin. Men tag lige og give selve gearingen nede ved hovedet et par "put" af en fedtsprøjte nogle gange i løbet af året hvis der er monteret en smørrekop, så holder tandhjulene der motorens levetid ud.    

Så er du klar til og nedlægge nogle buske her i weekenden. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo tak det var en rar ting at få sat flueben ved, men jeg burde nok have testet inden jeg ulejligede andre.

Mange tak for hjælpen.
God weekend.


Skrevet af mo79 på 26-09-2015 21:15
Jo tak det var en rar ting at få sat flueben ved, men jeg burde nok have testet inden jeg ulejligede andre.

Mange tak for hjælpen.
God weekend.

 

En "omvendt" test kan tit være med til at få pegepinden sat nøjagtig der problemet er.  

Pøj pøj.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis