Eberspacher X2 doseringspumpe

Mit gamle Eberspacher X2 fyr er holdt op med at virke. Doseringspumpen fungerer ikke mere (tikker ikke). Jeg har forsøgt at reparere den, uden held, så nu skal jeg have en anden. Denne gamle pumpe leveres ikke mere fra Eberspacher, så er der nogen her der kan anbefale en erstatningspumpe ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På X2-fyret styres doserpumpen af en kontakt inde i maskinen. Det er impulser fra den, der får pumpen til at tikke. Får du impulser på ledningen til pumpen ?

Finnband
Ja der kommer 12 v impulser. Jeg har også via en bilaccumolator, simuleret pulserne. Pumpen tikker ikke.
Jeg stod selv sidste år og manglede en pumpe til et eperspacher d1l.
Jeg havde succes på ebay.de med at finde en, så måske det var et forsøg værd der.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg har prøvet at se mig lidt omkring på ebay og Amazon, og jeg kan godt finde nogle pumper der ligner, men jeg kan ikke rigtigt få oplysninger om pumpekapacitet. Den skal jo helst passe til fyret, så det hverken får for meget eller for lidt brændstof.
jeg fandt en masse god information på denne side, så måske der kan være lidt hjælp at hnete der http://www.letonkinoisvarnish.uk/eberspacher_fuel_1.html

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce

Hej
Du må undskylde mit svar - jeg ved godt at det IKKE er det du søger MEN du bør ubetinget skrotte dit ældgamle X2 fyr både af hensyn til dig men også af hensyn til os andre da det i bedste fald forurener rigtig meget !!
hvis du ser nærmere på type skildtet vil der sikkert stå et årstal og det befinder sig nede i halvfjerdserne fordi der kom de frem hvilket vil betyde at dit fyr er mere end 40 år gammelt, så hvordan tror du at brændkammerets tilstand er ? i Tyskland forlanger loven at det skal udskiftes hvert 10. år - er det overhovedet styret af et elektronikrelæ ? eller kun af en kontakt ( endnu ældre )
Hvis det er muligt at finde en pumpe (har muligvis en i 12 volt udgave) vil prisen fra ny være ca. 1200 Kroner
men prøv lige at kontrolmåle din pumpe med et ohm meter modstander bør være under 1000 Ohm hvis den er OK - ellers er den defekt !!!
men du burde anskaffe dig et nyere fyr som ikke forurener ret meget og heller ikke bruger nær så meget strøm - et Eberspächer type D2 vil nemt kunne løse opgaven med hensyn til ydelse !
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det er selvfølgelig værd at overveje køb af et nyt fyr, men jeg er af den gamle skole, der først forsøger reparation. Forstår jeg dit indlæg rigtigt, når jeg læser at du måske har en brugt pumpe jeg kan købe ?

Af samme årsag, det med selv at forsøge reparation, har jeg også foretaget en "umulig" reparation på min motor, en Volvo Penta MD7a. Alle sagde det ikke var muligt, så det måtte jeg prøve. Resultat kan se på: https://youtu.be/fDfDHbJhS_Q

Du svarer IKKE på det jeg spørger om med hensyn til dit brændkammer og alderen på dit fyr !!!!!

Det er helt fint at bevare /reparere gamle ting MEN der skal være mening med det også !!! og det synes jeg nok IKKE der helt er i dit tilfælde !!!

Hvordan har brændkammeret på dit fyr det rent tæringsmæssigt - hvor mange timer har det kørt (blæsermotoren dør måske snart ) hvad vil du så gøre hvis en ny overhovedet kan fremskaffes koster den nok i nabolaget af 1500 kroner.

Hvis dit brændkammer er OK skal du regne med at hvis jeg har en 12 volt doserpumpe - koster den omkring en plovmand + forsendelse ! 

Er dit gamle X2 fyr det værd ???

Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det er et fyr jeg fik forærende for nogle år siden. Hvor gammelt det er ved jeg ikke, men du har nok ret i de små 40 år. Jeg har ikke studeret brændkammeret, for det sidder monteret et sted hvor det er svært at komme til. Indtil pumpen gik, kørte det upåklageligt.
Det kunne være jeg lige skulle studere det lidt nærmere, inden jeg beslutter mig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis