Hvilken varmepumpe til sommerhus

Hej alle.

Vi påtænker at købe et sommerhus og vil gerne holde det frostfrit om vinteren og stadig kunne bruge det.

Jeg tænker en varmepumpe er løsningen men hvilken en? Ved det er tests men er de pålidelige når det gælder holdbarhed, reservedele og f.eks sms start osv??? Er det værd at satse på de dyreste eller er det spildte penge frem for dem til ca 10.000kr??

Mvh thomas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og et andet spørgsmål... læser noget om rørtilslutning i andre indlæg hvad går det ud på hvis det ik skal i radiatorer osv. F.eks i sommerhus???

Skrevet af EISOE på 30-09-2015 14:39

Jeg har i 2011 fået installeret en varmepumpe i sommerhuset - kr. 18.000,- incl. 5 års garanti. 
Min var med 2 års garanti - der skulle ikke meget til at få 5 år for samme pris. 
Vælg Mitsubishi,Panasonic, Daikin eller et andet anerkendt mærke - de billige varehusmodeller er ikke meget værd. Dumper diverse tests med et brag. COP og SCOP er meget lavere end på de anerkendte mærker - min COP er på 5,6 - ganske pænt.

Vælg en med 8/10 gr. funktion så kan du holde huset frostfrit om vinteren.

Til info faldt mit elforbrug til varme til ca. det halve - det giver en tilbagebetalingstid på 2 - 3 år ! incl. serviceeftersyn. Jeg bruger også elradiatorerne lidt når det er meget koldt i de værelser længst væk fra stuen, hvor varmepumpen er installeret. Radiatorerne i stuen benyttes ikke mere.

Og før havde jeg ikke varme på om vinteren - nu har jeg 10 gr.

Min er Topmodellen fra Panasonic med sms-modul så der kan kaldes på varme hjemmefra - så der er varmt når vi kommer . De andre fabrikater, jeg nævner er også gode mærkevarer - jeg valgte den med højeste COP og med 8/10gr. funktion. Der er sikert sket en del på markedet siden 2011 så det har nok ændret sig.

Min fungerer stadigt upåklageligt med et enkelt serviceeftersyn om året ( lovpligtigt ) til ca. kr. 1.500,-

Og rørtilslutning er der vel ikke noget af - anlægget skal monteres af en autoriseret kølemontør og de rør med kølevæske tager han sig af at tilslutte mellem inde- og udedel.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok tak for svaret. Mine forældre snakkede nemlig om solpanel der kunne varme det og holde frostfrit men det tvivler jeg altså på. Har søgt på nogle til at affugte kælder med hjemme men der støder jeg på svaret at de er noget billig bras.. så jeg tænker også varmepumpen. Hvad bruger man ca i strøm hvis man i gennemsnit er der hver anden weekend. Ved det kan variere. Men vi skal hverken have spa eller pool og kun de gængse ting som tv og opvasker.vores bank havde sat 6000 af men det mener jeg jo er skudt langt over da man ikke bruger strøm meget i sommerhalvåret.

Dit spørgsmål ang. forbrug er umuligt at svare på.......

Vi bruger vores sporadisk i vintersæsonen, rigtigt meget fra påske til efterårsferien og brugte før varmepumpen kr. 11 - 12.000,- i strøm.

Efter varmepumpen er vi nede på kr. 5 - 6.000,-

Vi har opvasker,vaskemaskine,komfur,emhætte,mikro og heller ingen spa.

Vores er fra 1973 med den dårlige isoleringsstandard fra dengang - 70mm på loftet og ødelagt af utallige besøg af mår ! - det er jeg så ved at lave bedre  - til 185 mm.

Huset er af træ med loft til kip og på ca. 110 m2 - vi har også en pejsestue, som vi også bruger til at fyre med træ en gang imellem.

Det kan måske give dig et hint.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Ok tak for svaret så er det nok ik helt skævt alligevel... dog med det hensyn at jeres er oænt stort og vi tænker 50-70 kvm... men årgange passer nok meget godt med det vi har set på.

Jeg har valgt Misubishi varmpepumper (MHZ 25 mener jeg den hedder) og den første købte jeg for 3 år siden og har kørt upåklageligt lige siden. Intet har der været af problemer med den... Så den kan jeg anbefale.

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej Thomas
jeg er ikke i tvivl om at det er en god investering med en varmepumpe, HVIS den da ikke er monteret i et hus for tæt ved havet. Fik for 6 år siden monteret en Panasonic som så kørte i 3 år hvorefter printet blev udskiftet, små kr. 8000, nu efter yderligere 3 år er det stået af igen !
Udedelen er stort set rystet op ude og ind og alle eldele er irrede. Den er placeret i et dertil beregnet hus på østsiden af sommerhuset ca. 150 m. fra vesterhavet.
Set over de 6 år har der absolut ingen besparelse været, det eneste positive der kan siges er at en varmepumpe giver en bedre varmefordeling og hurtigere opvarmning en traditionelle radiatoer.
Så du anbefales at overveje hvor din står i forhold til salttåge.
Bedste hilsner
bjarne

 

Vi overvejer hals/hou på østkysten som ligger imellem 1000-2000 m fra havet... i hvert fald de huse vi har set på.. og der er god træ bevoksning i området.

Uden at jeg lige kan komme på hvilke mærker, så er der varmepumper, der kan tåle at stå ude ved Vesterhavet. Men det er ikke de billige, og det er afgjort en faktor der skal pointeres overfor sælger/montør.

Du skal desuden være meget obs på støjen fra udedelen. Den skal overholde noglegrænseværdier, ellers kan du komme i konflikt med dine naboer, og det er jo ikke noget man gider bruge sin sommerhustid på.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis