Vil flamingoplader udenpå glasuld fungere som en defekt dampspærre?

Vi har nogle skunk-rum, hvor isoleringen står "nøgen". Glasulden holdes blot på plads med nogle tværbrædder:

Jeg har købt nogle tynde masonite-plader til at dække isoleringen, så vi kan bruge rummene til opbevaring. Da glasulden ligger lidt inde i forhold til brædderne, vil der komme et cirka 2-cm mellemrum mellem masonite-plader og glasulden (tværbræddernes tykkelse). Jeg tænker det er synd, og overvejer at fylde mellemrummet med noget isolerende. Jeg tænkte flamingoplader måske kunne være velegnede, eller ekspanderet polystyren (EPS). Har set nogle Sundolitt plader med 2cm tykkelse til 13 kr. stykket (60cm x 120cm).

Mit tvivls-spørgsmål er nu om det vil være problematisk at sætte dette på. Jeg er bange for om det vil fungere som en defekt dampspærre. "Defekt", fordi det vil jo ikke være ubrudt, men blot ligge mellem brædderne. "Dampspærre", fordi jeg forestiller mig at EPS ikke lader fugt passere.

Bør jeg sætte en dampspærre på, hvis jeg sætter EPS'en op?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en dampspærre koster altså ikke mere end 3-5 kr. pr. m2 hvorfor overhovedet have tanken om at spare dette lille beløb når man tænker på de følger som den kan få !!
var det mig der skulle lave dette projekt ville jeg sætte en dampspærre direkte på isoleringen og så på med en væg/loftbeklædning så opstår der ikke dette mellem rum på et par cm. er det kun et opbevaringsrum ville jeg benytte en osbplade som beklædning de kan fåes fra ca. 100 kr. for en plade med målene 122x244 altså ca. 33 kr. pr. m2, efter min mening er masonitplader for bløde det komme nemt hakker og huller i dem ved små "stød"
Der er ingen dampspærre i øjeblikket.
Det er jo sådan at et lukket luftrum også isolerer, bare luften ikke kan flytte sig. Så på med dampspærre og osb plade, så får du et udmærket rum. Flamingo er ikke bedre, da du ikke kan få det helt tæt, og det skal beklædes brandsikker. Du kan få en rockwool 20 mm lamelmåtte til 65-70 kr./m2 men det mener jeg ikke du får ret meget ud af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder fornuftigt, det du skriver, ev elmand. Dog kunne der måske være den fordel ved at indsætte Sundolitt-plader, at rockulden dermed sidder tættere. Lige nu buger den ned, hvilket måske gør det utæt i kanterne hvorved der måske kommer kuldebroer.

Nu nævner du brandsikkerhed. Er det egentlig noget, jeg også skal tage højde for med beklædningen. Nu har jeg jo allerede købt masonite-plader. Er en OSB-plade mere brandsikker?

Annonce

Ak, jeg har fundet ud af at masonit-plader er en dårlig ide, da de er brandfarlige

"Du bør altid undgå at beklæde vægge og lofter med bløde plader, f.eks. bløde masonitplader/opslagstavleplader og andre bløde træfiberplader, da de er meget brandfarlige." [https://www.bolius.dk/brandsikre-bygningsdele-18405/]

Og Sundolitt-plader er vist heller ikke nogen god ide, i forhold til brand:

"Sundolitt tagisolering er klassificeret F og skal jf. bygningsreglementerne (eksempelsamling om brandsikring af byggeri) og Tekniske forskrifter beskyttes mod brand." [http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/tag/brand]

Ang. OSB-plade, har jeg haft lidt svært ved at finde noget om brandsikkerheden. På nedenstående link står der generelt om træpladers brandklasse:

"Træpladernes brandreaktionsevne befinder sig typisk i klasse B, eller ringere. (EU-klasse D eller F). Deres anvendelse som eneste beklædning på brændbare isoleringsmaterialer der derfor begrænset. Visse typer særligt imprægnerede spånplader kan dog anvendes som brandklasse -1 beklædning. I så fald vil det fremgå af CE-mærket eller evt. en national MK-godkendelse." [http://www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-raad/Friland/saadan-bruges-byggeplader.htm]

Da jeg jo har mineraluld bag, skulle det så ikke være nødvendigt med brandklasse 1. Men brandklasse B ville vel være godt. Jeg har indtrykket af at OSB-plader varierer i brandklasse, men desværre fremgår brandklasserne ikke i de lokale byggemarkeder.

På linket læser jeg videre, at OSB-plader (og andre byggeplader) er klassificeret efter anvendelsesklasse. Hvis det risikerer at blive fugtigere end 65%, skal jeg angiveligt op i anvendelsesklasse 2. De skriver:

"Hvis træplader udsættes for mere fugt end de kan tåle, mister de styrke, holdbarhed og evt. også form og dimension, derfor er det vigtigt at vælge den rigtige anvendelsesklasse."

Men jeg er egentlig ikke så bange for lidt form-forandring. Og styrken tror jeg heller ikke bliver noget problem. Men igen kunne det være rart at kende anvendelsesklassen på OSB-pladerne i Silvan og Jemogfix.

Du bør ikke overfortolke. Hvis du ikke bruger flamingo eller noget i den familie, er det ikke en brandbar beklædning du har, og du kan for den sags skyld nøjes med dampspærre. Da det går meget nemt i stykker er det nok ikke en god ide. Og naturligvis vil fugt opløse alle typer spån- eller lignende plader. Men du får jo ikke fugt der, så du kan bruge hvad som helst. Det du har købt går jeg ud fra er HÅRDE masonit plader, på ca. 6 mm tykkelse. Dem kan du godt bruge, hvis du er tilfreds med holdbarheden. BLØDE masonite plader brugte man i gamle dage som en slags isolering, nu er de kun til opslagstevavler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mine masonite-plader er cirka 3 mm tykke. Så det må være "blød" masonite. Det er ikke noget problem for mig med at de ikke er så stive. Vi kommer ikke til at bruge rummet så ofte. Jeg har allerede sat nogle op, og det holder ok til når jeg støder ind i dem.

Men hvis de er brandfarlige, så er det jo en anden sag.

Er det uforsvarligt at bruge blød masonite?
Er det ulovligt?

Ang. dampspærre, er prisen selfølgelig en bagatel. Det er mere besværet, og en usikkerhed om det nu også er en god ide. Har læst et sted at en defekt dampspærre er værre end ingen dampspærre. Gælder det mon tilsvarende at dampspærre i en lille del af huset er værre end ingen dampspærre? Huset er opført i 1952. Det har klaret sig fint uden dampspærre i 53 år, så jeg tænker det ikke kan være så vigtigt. Men gør det, at jeg putter plader på, at situationen er anderledes, og det dermed bliver vigtigt med dampspærre?

jenshøj skriver at eps (med gips) beskytter mod brand. Jeg ved ikke helt hvad der menes. Mener du at det beskytter, hvis jeg sætter en gips-plade udenpå eps-pladen? Men det vil der ikke være plads til. Men jeg kunne vel sætte gips-plader ind i stedet for eps-plader. Men jeg tænker det er tvivlsomt om der er vundet noget på dette.

Jeg ser i en pdf fra Sundolitt, at de anbefaler at sundolitten afdækkes med to 13-mm gipsplader, fordi deres EPS-plader bør brandsikres [http://www.sundolitt.dk/upload_images/382196B1268A48569089702185BA1B06.pdf]

Men de skriver også at det først antænder ved 500 grader, og træ antænder ved 300 grader. Og det skriver at en 200 mm EPS-plade har samme brandværdi som en 22mm tyk spånplade. En 20mm EPS-plade må, tænker jeg, derved være meget mindre brandfarlig end det jeg måtte ende med at beklæde den med.

Yderligere betvivler jeg om OBS-plader er mere brandsikre. OBS-plader antænder sikkert ved højere temperaturer end masonite-plader. Men til gengæld er brandværdien sikkert meget lavere for masonite-pladerne, eftersom de kun er 3mm tykke.
Skulle masonite-pladerne brænde, gør de det vel ved langt under 500 grader. Jeg tænker derfor at EPS-pladerne ikke bør antændes af det. De vil måske falde ned. Men indenunder er der glasuld, som er brandhæmmende, så det bør ikke gå galt der heller. Brændværdien i masoniten er sikkert langt lavere end brandværdien for de ting vi fylder ind i skunken. Så jeg tænker det ikke gør huset særligt meget mere brandfarligt med masonite-pladerne. Men måske tager jeg fejl? Der er jo også træ-lægterne, der måske er mere udsatte for at blive antændt, når de er i kontakt med masonitpladerne
Du har nogle "sjove" ræsonnementer. Du skal ikke undlade dampspærre, fordi: "dårlig dampspærre er værre end ingen dampspærre"
Den varme luft indenfor føles ikke fugtig, men når den siver ud igennem isoleringen afkøles den, og sætter sig som dug eller is under tagplader. Derfor skal der være dampspærre og det er ikke besværlig.
Din masonite er hård masonite når det er så tynd.
Brandværdi har intet med brandfarlig at gøre. Har du et stykke flamingo kan du let få ild i det med en lighter, og det brænder hurtigt, så man ikke kan så let kan nå ud af huset. Det er brandfarlig
Har du et stykke lægte skal du stå længe med lighter før du får det til at brænde. Så det er ikke så brandfarlig da der skal højere temperatur før der ild i det.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis