Mine masonite-plader er cirka 3 mm tykke. Så det må være "blød" masonite. Det er ikke noget problem for mig med at de ikke er så stive. Vi kommer ikke til at bruge rummet så ofte. Jeg har allerede sat nogle op, og det holder ok til når jeg støder ind i dem.
Men hvis de er brandfarlige, så er det jo en anden sag.
Er det uforsvarligt at bruge blød masonite?
Er det ulovligt?
Ang. dampspærre, er prisen selfølgelig en bagatel. Det er mere besværet, og en usikkerhed om det nu også er en god ide. Har læst et sted at en defekt dampspærre er værre end ingen dampspærre. Gælder det mon tilsvarende at dampspærre i en lille del af huset er værre end ingen dampspærre? Huset er opført i 1952. Det har klaret sig fint uden dampspærre i 53 år, så jeg tænker det ikke kan være så vigtigt. Men gør det, at jeg putter plader på, at situationen er anderledes, og det dermed bliver vigtigt med dampspærre?
jenshøj skriver at eps (med gips) beskytter mod brand. Jeg ved ikke helt hvad der menes. Mener du at det beskytter, hvis jeg sætter en gips-plade udenpå eps-pladen? Men det vil der ikke være plads til. Men jeg kunne vel sætte gips-plader ind i stedet for eps-plader. Men jeg tænker det er tvivlsomt om der er vundet noget på dette.
Jeg ser i en pdf fra Sundolitt, at de anbefaler at sundolitten afdækkes med to 13-mm gipsplader, fordi deres EPS-plader bør brandsikres [http://www.sundolitt.dk/upload_images/382196B1268A48569089702185BA1B06.pdf]
Men de skriver også at det først antænder ved 500 grader, og træ antænder ved 300 grader. Og det skriver at en 200 mm EPS-plade har samme brandværdi som en 22mm tyk spånplade. En 20mm EPS-plade må, tænker jeg, derved være meget mindre brandfarlig end det jeg måtte ende med at beklæde den med.
Yderligere betvivler jeg om OBS-plader er mere brandsikre. OBS-plader antænder sikkert ved højere temperaturer end masonite-plader. Men til gengæld er brandværdien sikkert meget lavere for masonite-pladerne, eftersom de kun er 3mm tykke.