Vil flamingoplader udenpå glasuld fungere som en defekt dampspærre?

Vi har nogle skunk-rum, hvor isoleringen står "nøgen". Glasulden holdes blot på plads med nogle tværbrædder:

Jeg har købt nogle tynde masonite-plader til at dække isoleringen, så vi kan bruge rummene til opbevaring. Da glasulden ligger lidt inde i forhold til brædderne, vil der komme et cirka 2-cm mellemrum mellem masonite-plader og glasulden (tværbræddernes tykkelse). Jeg tænker det er synd, og overvejer at fylde mellemrummet med noget isolerende. Jeg tænkte flamingoplader måske kunne være velegnede, eller ekspanderet polystyren (EPS). Har set nogle Sundolitt plader med 2cm tykkelse til 13 kr. stykket (60cm x 120cm).

Mit tvivls-spørgsmål er nu om det vil være problematisk at sætte dette på. Jeg er bange for om det vil fungere som en defekt dampspærre. "Defekt", fordi det vil jo ikke være ubrudt, men blot ligge mellem brædderne. "Dampspærre", fordi jeg forestiller mig at EPS ikke lader fugt passere.

Bør jeg sætte en dampspærre på, hvis jeg sætter EPS'en op?

Vi har nogle skunk-rum, hvor isoleringen står... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Brandmyndigheder er næsten ligeglade med om huset brænder ned, det er tiden det tager man lovgiver om. Man skal kunne komme ud inden det sker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Orla, er det af hensyn til brandsikkerhed, det med minimum klasse 2 beklædning? Og jeg går ud fra at dit "skal" refererer til et reglement? (bygningsreglementet?)

Og meget relevant i forhold til mit oprindelige spørgsmål at få afklaret, at EPS og flamingo ikke standser damp. Trådens titel er "Vil flamingoplader udenpå glasuld fungere som en defekt dampspærre?", og det korte svar er altså "NEJ".

ev elmand, her er det jeg havde læst ang. defekt dampspærre:
"Dampspærren skal være helt tæt for at have effekt. Faktisk er en forkert eller dårligt monteret dampspærre værre at have end slet ingen dampspærre, da en utæt dampspærre kan være med til at forhindre indespærret fugt i at komme ud igen. Dampspærren er derfor muligvis også en af de mest udskældte og omtalte materialer i Danmark. [https://www.bolius.dk/dampspaerre-17454/]

Så min bekymring gik på om det samme kunne ske, hvis kun det ene skunkrum får dampspærre på. Faktisk går skunkrummet også den anden vej, og den anden vej er der allerede sat beklædning på. Vi ved ikke om der er dampspærre under denne beklædning. Men hvis der ikke er, risikerer vi så at fugtig luft trænger ind der, ledes ind bag den nye dampspærre, og ikke kan komme ud igen? Betyder det dermed, at hvis vi sætter dampspærre op i den ene del af skunk-rummet, så skal vi også sørge for at der kommer dampspærre under afdækningen i den anden del af skunk-rummet?
Ang. der her 2cm mellemrum, fik jeg en ide til at undgå det. Jeg tror jeg vil fjerne tvær-lægterne og erstatte med ståltråd. Jeg kan derefter montere OBS-plader direkte på de lægter tværlægterne var skruet fast på. Grunden til jeg vil undgå mellemrummet er som nævnt, at hvis glasulden synker de her 2cm ned, frygter jeg det giver utætheder (kuldebroer).
Skrevet af rosell på 25-09-2015 09:23
"Vil flamingoplader udenpå glasuld fungere som en defekt dampspærre?", og det korte svar er altså "NEJ".

En defekt dampspærre må være en, som ikke virker. Og eps kan ikke bruges som dampspærre, da den ikke er tæt. Dvs. EPS vil fungere som en defekt dampspære. Så det korte svar er faktisk JA

Ud over af eps bræner meget hurtigt, så udvikler det også giftige dampe.

Er der dampspærre i den lodrette væg ud til skunk-rummet?

Jeg villle i øvrigt beklæde med gips. Billigere, hurtigere at tilpasse og sætte op.

Annonce
Jeg var inde med et termografikamera i december. Her er et par billeder, der viser utætheder langs kanten af rockulden. Jeg tror det vil blive bedre, når ikke rockulden "hænger". Der skal nok også proppes lidt ekstra ind i hullerne, tænker jeg.

 

Der er heller ikke dampspærre i den lodrette væg ud til skunkrummet. Skal der være dette?
Gips... Jeg har faktisk et par plader i kælderen. Jeg vil prøve det af. Det er da i hvertfald brandsikkert.
Hm. Måske er der alligevel en ide i at have et luftrum mellem de inderste bjælker og beklædningen (med "inderste" mener jeg længst væk fra mig). På nedenstående termografibillede ses det at de inderste bjælker er koldere end yderste. Inderbjælken fungerer som kuldebro, og hvis den får kontakt med beklædningen, når kuldebroen helt ud. 

For at afhjælpe det med at rockulden hænger, kan jeg sætte ståltråd op. Rockulden vil så blive holdt på plads af tværlægter og ståltråd - men ikke af beklædning.

Egentlig vil der med denne løsning stadig være kuldebro, da de inderste lægter har kontakt til de yderste. Der er dog begrænset kontaktflade mellem lægterne, så jeg gætter på kuldebroen er betydeligt svækket i forhold til hvis de inderste lægter får direkte kontakt med beklædningen. Er der nogen med forstand på disse sager, der kan bekræfte eller afkræfte dette gæt?

Træ isolerer glimrende, så jeg ville ikke være bekymret for kuldebroer. Men det ligner isolering der er skåret til af en halvblind polak på akkord og det er derfor du har de lave målinger.

Der skal være en damspærre enten indenfor i skunken på din isolering (varm skunk) eller ude på den væg der er ind mod skunken (som så er en kold skunk). Men, når din skunk er isoleret skal der dampspærre op inde i skunken.
Skrevet af rosell på 25-09-2015 10:59
Der er heller ikke dampspærre i den lodrette væg ud til skunkrummet. Skal der være dette?

Nej. Ville bare sikre mig, at du ikke endte op med to dampspærre, som ville være galt.

Så op med tæt dampspærre som klæbes til tilstødende bygningsdele og derpå beklædning.

Din isolering ser ud til at være ret sjusket udført. De revner, som man f.eks. tydeligt ser på dit sidste billede, skal fyldes ud.

 

 

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis