Maste beslag til Granada 24

Hej er der nogle der kende til maste beslag på Granada 24 med sort mast det er for neden af not til storsejl der et bredt stykke der hvor man afmonter storsejl mener det mangler Svend

SJ49
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det det beslag bommen gøres fast i, eller er det bare det øje storsejlet hægtes i ???

@ SJ49

Du åbner editor.

Tv i "rammen" ovenfor er der en makeret ramme.

Yderst tv ser du et kuvertlignende ikon, det klikker du på.

Så følger du bare anvisningen. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Her

SJ49

Forstået !
Storsejlet har nok oprindeligt haft et tovværks-forlig, der gled op i mastesporet. Efter sejlads tog man det fri af masten, inden man rullede eller foldede det på bommen. Eller man måske tog sejlet helt af.
Siden er sejlet blevet forsynet med slæder, der glider i mastesporet, hvor de kan blive siddende, når sejlet tages ned. På din mast har der været et par uoriginale plader, som man kunne gøre den brede åbning nederst på mastesporet smallere med. Man ser tydeligt skuehullerne. De plader er ikke originalt tilbehør. Kan du ikke finde dem i båden må du lave et par andre af tyndt rustfrit stål.
Er det ikke så vigtigt om storsejlet kommer helt ned til bommen kan du købe et "sejlslæde-stop" hos den lokale pusher - eller lave det selv. Det er en dims, der fastspændes med en fingerskrue allernederst i mastesporet, så sejlslæderne ikke kan falde ud. Stoppet fjernes først, når sejlet skal tages af masten.


Finnband
Hej tak for et godt svar nu har jeg noget at arbejde med hilsen Svend

SJ49
Ser man nøjere efter, kan det også godt være, at der tidligere bare har været sat en tynd metalpind e.l. igennem de to huller. Det har også forhindret sejlslæderne i at falde ud af mastesporet.

Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis