Tagopbygning på garage

Jeg sidder og beregner på min garage/værksted, og er kommet til taget, hvor jeg er i tvivl om en del ting.

Det skal være et skråtag med 3 graders hældning, er jeg kommet frem til efter at have tænkt alle muligheder igennem. (grunden til lige 3 grader, er at jeg tænker at bruge isola 3 grader selvbygger tagpap)

nemmeste opbygning af sådan et skråtag som giver mest mulig indvendig højde, mens der er 100 mm isolering i tag. med tagpap, (medmindre nogen har en anden løsning jeg kan lave selv som giver større ståhøjde? )

hvilken størrelse spærtræ skal bruges til opbygningen på tegningen.

Hvilken tykkelse Krydsfiner/osb3 plade skal bruges med en spærafstand på 600 mm

hvordan laves opbygningen med spær/isolering, vindpap, tagpap?

som man kan se på min hurtige tegning, bliver garage 4 meter bred 6 meter lang, og den står lige op af skel, så maks højde er 2,5 meter, derfor har det stor betydning at tagopbygningen bliver så "tynd" som muligt mens der stadig er 100 mm isolering i

Håber nogen kan hjælpe 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kravet er vel 250 cm højde indtil 2,5 m fra skel. .Du skal "kun" hæve kip 10,5 cm på de 2 meters bredde, for at komme på 3 grader. Det bliver nogen "mærkelige" svage spær, hvis de skal samles midt på.
Alternativet kunne være ensidig taghældning. Så får du 1 hel bjælke på tværs, og lidt mere højde væk fra skel. Her skal den så hæves 21 cm og højden ved skel 237cm højde 2,5m fra skel 250cm og højde 4 m fra skel 258. Alle mål er udvendig til top af stern.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 22-09-2015 16:03
Kravet er vel 250 cm højde indtil 2,5 m fra skel. .Du skal "kun" hæve kip 10,5 cm på de 2 meters bredde, for at komme på 3 grader. Det bliver nogen "mærkelige" svage spær, hvis de skal samles midt på.
Alternativet kunne være ensidig taghældning. Så får du 1 hel bjælke på tværs, og lidt mere højde væk fra skel. Her skal den så hæves 21 cm og højden ved skel 237cm højde 2,5m fra skel 250cm og højde 4 m fra skel 258. Alle mål er udvendig til top af stern.

Jeps, den mulighed havde jeg også kigget på, og det kan også godt være det ender med det, synes bare det ser underligt ud  Den kommer ikke til at stå helt i skel, der kommer til at være ca 50 cm fra skel til garage, så jeg lige kan komme rundt og male og klippe hækken, 

Ang de svage spær, ja det havde jeg set, jeg forventer også der skal være en slags støtte, mellem de 2 spærsider lidt længere nede, det er også derfor jeg spørger om den typiske opbygning af sådan et tag med lav hældning. 

 

 

Hvad koster det egentlig at få en tagmand til at ligge de ca. 24 m2 tagpap af 2 lags løsningen?, så kunne jeg jo lave taget næsten helt fladt.. men det er sikker skidedyrt :-(
Det kan du selv gøre. Det er ikke særlig svær. Jeg har med godt resultat brændt tag på 4-5 gange. Desuden reparerer jeg skotrender m.m. på firmaet hvor jeg arbejder. Det kræver at du har afgang til en god gasbrænder.
Ellers prøv at spørge et tagfirma til prisen. Det er en standard opgave, så de har sikkert en pris lige til at skyde af sted.
Hvis du laver det på den normale måde, så kan fald "gemmes" bag sternkant, så ser det ud til at det er et vandret tag, set udefra. Og der kommer ikke tagrender, men nedløbsbrønde og rør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Du skal ligge spær vandret 45x195 mm c18 pr. 610 mm.
Alternativt 2 stk. 45x145 mm c18 pr. 610 mm.
Ovenpå laver du den ønskede kileopbygning med f.eks. 45x145 mm tilpasset højde.
Tagkrydsfiner min. 12 mm

Husk du med den løsning skal afvande 2 sider, fremfor normalt 1 side.

Selv havde jeg nok lavet fladt tag og alm. 2 lags tagpap.

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Annonce
Skrevet af simbm på 22-09-2015 19:42
Hej

Du skal ligge spær vandret 45x195 mm c18 pr. 610 mm.
Alternativt 2 stk. 45x145 mm c18 pr. 610 mm.
Ovenpå laver du den ønskede kileopbygning med f.eks. 45x145 mm tilpasset højde.
Tagkrydsfiner min. 12 mm

Husk du med den løsning skal afvande 2 sider, fremfor normalt 1 side.

Selv havde jeg nok lavet fladt tag og alm. 2 lags tagpap.

Okay jeg skal helt op i 195, for de 4 meter spænd? 

hvad betyder kileopbygning? jeg havde lidt håbet krydsfiner kunne ligge på spær, også med 50 mm luft under også vindpap og isolering, det kan man ikke eller hvad?

EDIT: nu forstår jeg hvad du mener, dvs vandrette spær på 195x45, og oven på 145x45.. det bliver alt for meget tag, så ryger inderhøjde helt ned på under 2 meter. så må det blive fladt tag med 2 lags tagpap, kan det også laves med 195x45  med krydsfiner direkte oven på spær, og vindpap ca de 50 mm nede med isolering under??

 

Skrevet af ev elmand på 22-09-2015 18:53
Det kan du selv gøre. Det er ikke særlig svær. Jeg har med godt resultat brændt tag på 4-5 gange. Desuden reparerer jeg skotrender m.m. på firmaet hvor jeg arbejder. Det kræver at du har afgang til en god gasbrænder.
Ellers prøv at spørge et tagfirma til prisen. Det er en standard opgave, så de har sikkert en pris lige til at skyde af sted.
Hvis du laver det på den normale måde, så kan fald "gemmes" bag sternkant, så ser det ud til at det er et vandret tag, set udefra. Og der kommer ikke tagrender, men nedløbsbrønde og rør.

Kan man bruge sådan en Ukrudtsbrænder til at brænde med, eller skal det være en rigtig brænder? for så ville jeg jo skulle skaffe sådan en, ikke at de koster alverden, og jeg har gasflasken i grille i forvejen, men det er bare lidt billigere uden 

læste en lidt ældre tråd fra 2010, at en skrev det kostede ca. 220 kr pr kvm, med materialer at få en proffesionel til at lave sådan et tagpap tag, det var så 45 kvm det handlede om, så det kan godt være det er lidt dyrere, men det virkede som en rigtig god pris hvis det passede, det var så i jylland, det plejer at koste noget mere herover ved kbh 

 

 

Skrevet af Pizzabager på 22-09-2015 20:54

Okay jeg skal helt op i 195, for de 4 meter spænd? 

hvad betyder kileopbygning? jeg havde lidt håbet krydsfiner kunne ligge på spær, også med 50 mm luft under også vindpap og isolering, det kan man ikke eller hvad?

EDIT: nu forstår jeg hvad du mener, dvs vandrette spær på 195x45, og oven på 145x45.. det bliver alt for meget tag, så ryger inderhøjde helt ned på under 2 meter. så må det blive fladt tag med 2 lags tagpap, kan det også laves med 195x45  med krydsfiner direkte oven på spær, og vindpap ca de 50 mm nede med isolering under??

 

 

De 45x145 er for at skabe de 3 graders hældning, skåret i trekant (deraf "kile"

Det er ikke nødvendigt med vindpap under. Opbygning tag:

2 lag tagpap, 12 mm krydsfiner, 45x195 mm spær + 100 mm isolering, dampspærre, 22 mm forskalling, loft. 

 

 


Mvh Simon
Bygningsingeniør
Den opbygning som Simon beskriver fylder jo kun ca. 230 mm (+ trekantlister ved kant) Så har du jo en lofts højde på minimum 220 cm. Sådan en proff brænder koster jo nok et par tusinde, men måske kan man leje en. Jeg ser der er et sæt på Gul og Gratis til 1000 kr. men det er her i hovedlandet !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af simbm på 22-09-2015 21:19

 

De 45x145 er for at skabe de 3 graders hældning, skåret i trekant (deraf "kile"

Det er ikke nødvendigt med vindpap under. Opbygning tag:

2 lag tagpap, 12 mm krydsfiner, 45x195 mm spær + 100 mm isolering, dampspærre, 22 mm forskalling, loft. 

 

 

 

okay jeg tror ikke helt jeg forstår hvad hvordan 45x145 kan ligge "oven" på 45x195, men det med kile betyder måske der er skåret ud i de 45x195 spær så den 45x145 ligger nede i det?, så giver det mening.

Men jeg er blevet mere sikker på en løsning med fladt tag, der vil de 45x195 ogå være nok ikke?, med en kun 1,5grad hældning (som jeg kan læse nogen steder der bør være).

Så 2 lag tagpap øverst på 12 mm krydsfiner oven på de 610 mellem spær. inden i de spær sætter man de 100 mm isolering(eller 145mm kan man vel ligeså godt når de kan være der, 50 mm luft er vel nok?) dampspærre skal der vel ikke være, når det er en ikke opvarmet garage, der kommer kun varme på de få dage om vinteren når jeg skal ud og arbejde der lidt?, skal der være forskalling når man montere loftet direkte på spær?

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også