Tagopbygning på garage

Jeg sidder og beregner på min garage/værksted, og er kommet til taget, hvor jeg er i tvivl om en del ting.

Det skal være et skråtag med 3 graders hældning, er jeg kommet frem til efter at have tænkt alle muligheder igennem. (grunden til lige 3 grader, er at jeg tænker at bruge isola 3 grader selvbygger tagpap)

nemmeste opbygning af sådan et skråtag som giver mest mulig indvendig højde, mens der er 100 mm isolering i tag. med tagpap, (medmindre nogen har en anden løsning jeg kan lave selv som giver større ståhøjde? )

hvilken størrelse spærtræ skal bruges til opbygningen på tegningen.

Hvilken tykkelse Krydsfiner/osb3 plade skal bruges med en spærafstand på 600 mm

hvordan laves opbygningen med spær/isolering, vindpap, tagpap?

som man kan se på min hurtige tegning, bliver garage 4 meter bred 6 meter lang, og den står lige op af skel, så maks højde er 2,5 meter, derfor har det stor betydning at tagopbygningen bliver så "tynd" som muligt mens der stadig er 100 mm isolering i

Håber nogen kan hjælpe 

Jeg sidder og beregner på min garage/værksted, og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger 195 mm spær vil jeg bruge 150mm isolering for ellers vil du få en ventilationsspalte på 95 mm og det er alt for meget. Her kan der dannes skimmel og kondens på undersiden af krydsfineren. Så heller holde den efter minimums kravet på 45 mm ventilationsspalte. Hvis du vælger at lægge spæret vandret og derefter et kileprofil vil du have en lofthøjde på på 2200 mm hvis du kiler apæret i stedet for vil du have en lofthøjde på 2200 og op efter.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Forskallingen sidder der i forhold til trækning af el og for at loftet beklædningen får den rette montering. I forhold til producentens c/c afstand til fastgørelse ad loftbeklæsningen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du synes lidt i tvivl om kileopbygning. Når du skal have en cc mål på 610 mm får du jo cirka 10 spær. Tagnedløb kan laves i midten, så du har 5 spær til hver side som skal have fald ned til tagbrønd. Jeg mener nu ikke du behøver 1,5 grader men lidt mindre når nu der skal spares. Så jeg ville starte i begge ender med at bruge en 145 delt på langs
Så 1. og 10. spær (Yderst i begge ender) sætter du en lige 70 mm ovenpå.
2. og 9. spær en kile 70 mm ned til 53
3. og 8 spær en kile 70 mm ned til 36
4. og 7. spær en kile 70 mm ned til 17
5. og 6. spær en kile 70 mm ned til 0
Så får du jævnt fald fra begge ender og den ene side ned til midten. Skal det være rigtig fint laver du kilen ved 5. og 6. spær på kun 3 m længde før den når 0. så lader du 0,5 m ´stå uden kiler og en kile på de sidste 0,5 m der vender modsat fra 0 til 10mm. å får du laveste punkt 0,5 m inde på taget, hvor der er plads til tagbrønd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men du skal jo ikke glemme at Simon skrev 195 mm eller 2 stk 145 mm Der redder du da igen 50 mm i højden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men er en gang 145x45 ikke nok med de 610 mm mellem spær, faldt lige over en side med carporte fra JA trælast her tæt på mig, der har de carporte i flere forskellige bredder, også en med 4 meter spænd, og den er lavet med 45x145 t1 spær med 600 imellem..

http://www.j-a.dk/CL.pdf

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har forstået det med kiler nu, men jeg skal gerne have tagrende på og nedløb til faskine i bagenden af garagen, ikke på midten, hvis jeg laver taget med 2 lags tagpap løsningen med 1,5 grader fald mod siden med skel, også tagrende på den side, så er der vel ikke brug for kiler??

løsningen med lav rejsning på taget har jeg droppet igen, jeg synes det vil se pænest ud, men det "flade" tag med tagrende på kun den ene side er bare nemmere, og så er det den løsning som giver den bedste indvendige højde, som trods alt er det jeg går mest efter.

Så må jeg finde nogen videoer på youtube om hvordan man brænder tagpap på, jeg kan huske jeg fandt nogen engang der forklarede det meget godt.

Tak for hjælpen
Fandt lige svaret på mit eget spørgsmål omkring 195 x 45 eller 145 x 45 spær på en side fra ringsted spærfabrik, ved 4 meter spænd skal det være 195 x 45.. undre mig så en del over JA byggemarked sælger dobbelt carporte med spænd på 5,8 meter med 195 x 45( jeg har sådan en jeg byggede for 2 år siden)

Men det kan jo også være ringsted spærfabrik er lige lidt for konservative.. uanset hvad, bliver det med 195 x 45, gider ikke være i tvivl om det holder for de 50 mm..
Med min forklaring på kiler kommer nedløb midt på ved bagenden, Så kan nedløbsrør løbe hvorhen de vil i jorden. Med tagrende kan du jo helt undlade kiler. Så løfter du bare bjælkerne i den ene side. Og du skal ikke have trekantlister ved tagrende naturligvis, som er for at få tagpap opad sternkant.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også