Lodret ventillation i bad

Hej

 

Vores nye bad se således ud...

 

Ventillationen skal sidde i brusenichen (den grønne cirkel på billedet ovenfor) og der er ca. 1,2 meter fra loftet i badeværelset til taget på huset.

 

Jeg har to spørgsmål...

 

1. Det skal vist være en speciel ventilator, når det er lodret montering. Hvilken ventilator vil bør jeg købe?

2. Hvor bør hygrostaten sidde? Jeg tænker på at placere den ved den røde firkant på tegningen ovenfor (oppe under loftet), da døren altid er lukket til badeværelset, når vi er i bad. Er der et bedre sted at sætte den?

 

Tak for hjælpen!

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har ingen praktisk betydning hvor ventilator og hygrostat sidder. Jeg ved ikke hvad du mener med "speciel ventilator"
Alle badeværelses ventilatorer er beregnet til montering i lodrette rør. Der er også nogle med indbygget timer og hygrostst, så du ikke behøver at have den placeret særskilt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 21-09-2015 23:09
Det har ingen praktisk betydning hvor ventilator og hygrostat sidder. Jeg ved ikke hvad du mener med "speciel ventilator"
Alle badeværelses ventilatorer er beregnet til montering i lodrette rør. Der er også nogle med indbygget timer og hygrostst, så du ikke behøver at have den placeret særskilt.

 

På alle Dukas ventilatorer, står der dette...

.... dvs. IKKE lodret montering.

 

Som jeg ser det, har Duka én ventilator beregnet til dette...

http://www.byghjemme.dk/shop/duka-indbygningsventilator-150197p.html

 

Og på LK's hygrostat, står der dette:

"Det er derfor en fordel at teste systemet inden den endelige installation foretages. Hvis dette ikke er muligt, opnås det bedste resultat ofte ved at placere føleren øverst i "neutralt hjørne", dvs. væk fra luftstrømninger mellem dør/vindue og ventilator. Føleren må ikke udsættes for direkte vandsprøjt. Eller ved klorholdig atmosfære, f.eks. i forbindelse med svømmebassin."

 

Så det virker ikke til, at det er ligeyldigt hvor man placerer hygrostaten.

 

Nej naturligvis ikke hvor man sprøjter på den eller klorholdig luft. Men det er jo ikke tilfældet nogen steder i dit badeværelse. Man kunne spørge sig selv hvordan de ventilatorer virker der har indbygget hygrotat.
De viser et kryds over kondensvand, og med isolering af rør kommer der ikke kondensvand i et privat badeværelse. Jeg har aldrig skelnet imellem lodret eller vandret montering på andre ventilator fabrikater. Men jeg kan da godt se at Duka beskriver det.

Du kan jo se på f.eks. thermex Punto Den må monteres på væg og i loft. Integreret timer og hygrostat. Må ikke monteres direkte i vådzone, men vådzone er jo også kun op til højde 180 cm.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 22-09-2015 07:26

Nej naturligvis ikke hvor man sprøjter på den eller klorholdig luft. Men det er jo ikke tilfældet nogen steder i dit badeværelse. Man kunne spørge sig selv hvordan de ventilatorer virker der har indbygget hygrotat.
De viser et kryds over kondensvand, og med isolering af rør kommer der ikke kondensvand i et privat badeværelse. Jeg har aldrig skelnet imellem lodret eller vandret montering på andre ventilator fabrikater. Men jeg kan da godt se at Duka beskriver det.

Du kan jo se på f.eks. thermex Punto Den må monteres på væg og i loft. Integreret timer og hygrostat. Må ikke monteres direkte i vådzone, men vådzone er jo også kun op til højde 180 cm.

 

Thermex skriver at Punto serien ikke må installeres i vådzone (http://thermex.dk/produkt/210/punto), så det går nok ikke at installere den i bruseniche.

 

Jeg tror at du fejlfortolker på beskrivelserne for Duka og Thermex. Både Duka og Thermex ventilatorer må monteres i loftet. De skal beskyttes mod kondens fra kanalen og skal monteres uden for vådzonen som går til 2,3 m over gulv (hvis jeg husker rigtigt). Så hvis der er højt nok så må ventilatoren godt monteres i brusenichen :-)

Annonce
Vådzonen går til 2,25 m Så hvis det er over den højde må der gerne være ventilatorer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og undskyld fejlen i tidligere indslag hvor jeg fejlagtig skrev vådzone over 1,8 m det er 2,25 m

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis