10-årige forældrelsesregel vedrørende bygningens fysiske forhold

Som overskriften lyder på, vil der være en 10-årige forældelsesregel der betyder i 10 år efter et køb af lejlighed, kan køber kræve sælger ansvar for bygningens fysiske mangler, samt ansvar for bygningens el-, varme, ventilations- eller sanitetinstallationer ikke er funktiondygtige eller ulovlige i henhold til offentligrelige forskrifter. 


Mit spørgsmål til Jer derude, har I kenskab til at have brugt denne regel efter et lejlighedskøb? (gerne en forklaring, hvordan og hvorledes). 

Mit dilemma, Jeg er begyndt og finde flere små fejl, nogle af fejlene ved jeg sælger har haft en finger med i. fx ulovlig el installation da de fik sat nyt køkken op. Andre er fejl som er blevet udført ukorrekt af endnu tidligere ejer. fx. forkert IP kodet lampe over bruschenice, men det er blevet installeret i 2011, og min sælger havde kun haft lejligheden fra midt 2012, så det har været deres sælger som har lavet fejlen, eller den elektriker som monteret lampen i sin tid. 

Så det underbyggende spørgsmål til Jer der evt. har kendskab til at bruge denne overstående regel, vil min sælger (ejer fra midt 2012 til midt 2015) blive draget til ansvar for deres sælger (ejer fra 2002 til midt 2012) fejl og mangler?



Til Jer andre som ikke har nogle kendskab til den 10-årige forældrelsesregel, så er det et punkt man sætter ind i købsaftalen, da det vil være alt for dyrt at få lavet en tilstandsrapport, som der skal være grundlæggende for en ejerskifteforsikring. Pga. det tilstandsrapport skulle dække hele komplekset på 5 etager. Derfor som køber underskriver man aftalen, hvor der istedet for tilstandsrapport og ejerskifte forsikring, vil være en 10-årige forpligtelses fra sælger vedrørende ligne ting, som en tilstandsrapport og ejerskifte forsikring vil klare. Dog er jeg selv udvidende om, hvor stor en procent del sælger skal dække for, men det er der måske andre herinde som give en god forklaring på?


 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som du selv skriver har du fundet nogle småfejl, så er det noget der er værd at forfølge? Hvis sælger ikke vil udbedre fejlene har du så i sinde at ulejlige jurister og domstole med et evt. søgsmål? Hvis den samlede udgift til udbedring af fejlene ikke er væsentlig set ift. købssummen tror jeg ikke at du vil vinde en evt. retssag, så få det dog fixet og lad være med at bruge krudt på det.

hej .......... du lyder som en der burde have købt et spritnyt hus eller lejlighed ..... ingen kan vel med rimelighed forvente at et ældre /gammelt hus/lejlighed er som et nyt ...... i så fald skulle prisen jo være den samme ....... man kan altid finde fejl . også i nyt byggeri , hvis det er det man vil ........... brug tiden på noget fornuftigt og kom videre i livet ........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, at vi åbenbart lever i et mere og mere amerikanerseret samfund, hvor man kan sagsøge hinanden istedet for almindelig omtanke  

Du har købt en ting og den viser sig efter nogle år, at ikke leve op til dine forventninger... man kunne jo vende det på hovedet og sige: Du har ikke været god nok til at gennemskue det du har købt  

Og hvad vil der ske når du skal sælge ? så er det lige pludselig dig der hæfter for alt der måtte ske med huset fremover  

Vi kan jo se at der ikke er grænser for hvad der skal udfyldes af papirer i forbindelse med handler (el-syn, og diverse K fejl). Folk skal have ejerskifte forsikringer fordi den almindelige forsikring åbenbart ikke dækker, samt risikoen for at blive slæbt i retten er overhængende....  Er det vejen frem ?

Du vil opleve gennem hele livet at der er ting som andre ikke kan løse for dig, men at du selv må tage ansvar og acceptere det som de små "opgaver" livet bringer. 

Velkommen på det private boligmarked 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis