Eternittag - rygningsplader revnede

Hej,

Jeg har en ca 15 år gammel tilbygning med eternittag. Har netop set, at alle rygningsplader er revnede hvor skruerne er skruet i. Der kommer regnvand ind flere steder. Selve tagpladerne ser heller ikke gode ud og kanterne er meget porøde.

Der er vel ikke nogen ide i kun at skifte rygningspladerne og ikke det øvrige tag?

Jeg har ikke den store lyst at lægge nyt eternit med den korte holdbarhed de har. Men hvad skifter I til hvis I går fra eternit? Er det muligt at bevare lægter og evt. det nuværende tag og lægge nyt ovenpå? Tilbygningen er 25 m2. Hovedhuset har også eternit med med asbest så de fejler ikke noget og er iøvrigt fra 1980.

Hvad er Jeres råd?

Hilsen Torben
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den billige løsning er at lægge nyt eternittag på de eksisterende lægter og så har du 15 års garanti igen.
Jeg går selv i gang med samme løsning når jeg får tid.
hvis dine rygningsplader er revnede (sågodt som alle) så er det da "bare" at skifte dem og så ellers gå igennemd e øvrige plader for at se efter revner og så ellers efterspænde tagskruerne og kontrollere og pakningsskiven er intakt så har du da i detmindste forlænget tiden indtil udskiftining af hele taget betragtelig

og så lige et ? til orla du skriver at man godt kan bruge de nuværende lægter og så ellers bare lægge direkte på dem, jeg gik her i min naive tro og med den opfattelse at ved tagskift skulle alle lægter skiftes til t1 godkendt kvalitet, hvis man undlader dette vil det så ikke medføre en anmærkning i en evt tilstandrapport ?

Dobbeltpost.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Eternit med asbest holder ikke evigt........... - men længe.

Jeg er gået i gang med at udskifte mit eternittag på sommerhuset fra 1973 - altså mere end 40 år gammelt tag - det meste. En tilbygning er dog " kun " 30 år :-)

Jeg piller ikke de gamle lægter af - men forstærker med yderligere T1 lægter ved siden af de gamle. Bruger Ivarsson rygninger - de passer med Cembrit.

Så hvis dit tag med asbest er fra 1980 skal du nok regne med at de skal skiftes inden for 5 år.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

På min omtalte tilbygning kan jeg (nu) se, at alle mine rygningsplader er revnede flere steder - typisk ved skruerne, som jo nok i sin tid blev spændt for hårdt. De øvrige plader (B7) kan godt holde lidt endnu = de er ikke utætte, og der kommer ikke vand ind ved dem.

Jeg køber nogle nye rygningsplader, men bør jeg også skifte skumklodserne ud?

Kan jeg genbruge skruerne eller bør jeg købe nogle nye Zytec M nu jeg er i gang.

I rygningspladerne er ikke forborede huller - skal jeg bore nye på de samme steder som på de gamle rygningsplader og derved skrue ned i de oprindelige skruehuller? Det er åbenbart ikke de samme skruer til rygningen som til B7 pladerne læser jeg mig til.

Hilsen Torben
Annonce
Skrevet af TheDexterTeam på 24-09-2015 14:56

 De øvrige plader (B7) kan godt holde lidt endnu = de er ikke utætte, og der kommer ikke vand ind ved dem.

Jeg køber nogle nye rygningsplader, men bør jeg også skifte skumklodserne ud?

Kan jeg genbruge skruerne eller bør jeg købe nogle nye Zytec M nu jeg er i gang.

I rygningspladerne er ikke forborede huller - skal jeg bore nye på de samme steder som på de gamle rygningsplader og derved skrue ned i de oprindelige skruehuller? Det er åbenbart ikke de samme skruer til rygningen som til B7 pladerne læser jeg mig til.

Hilsen Torben

 

Mine, som jeg er i gang med at skifte ( en side sidste år og en side mere lige om lidt ) er også B7 - utætte, nej, men det kommer snart - de er nedslidte, enkelte er udskiftet på grund af utæthed.

Ja, du bør købe nye skumklodser også - de gamle er sikkert godt stive af alderen.

Skruerne ville jeg også skifte ( det gør jeg selv ) - de koster ikke mere end 1 - 2 kr/stk med skive hvis du køber en spandfuld.

Jeg bruger nu de samme skruer til både plader og rygning - hvad skulle forklaringen være på at det ikke er de samme ?

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er fordi dem til rygningerne er længere, i hvertfald med de nye skruer, som du sikkert ikke bruger.

Personligt smider jeg aldrig eternit på egne tage igen, så hellere tagpap som jeg ved holder... hvis ikke det kan bære tegl, Eternit i dag holder ikke... og efter min vurdering ikke værd at bruge penge på.
Ja, jeg ved jo godt at du har ret - men holder de 20 år er det fint nok for mig. Tungt tag kunne ikke gå, ellers var det blevet det. Tagpap bryder jeg mig ikke om og ville blive væsentligt dyrere.

De tagplader jeg lægger på har jeg hentet flere steder - typisk 40 - 60 pr. gang til ca. kr. 20,- pr. stk.
Nye, annonceret i DBA som overskud fra erstatnigssager med Cembrit. Rygningerne er så nye - Ivarsson.

Og så ved jeg også godt at arbejdslønnen er den væsentligste post - jeg gør det selv med hjælp ( vist mest mig, der hjælper ) fra min sommerhustømrer.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 24-09-2015 17:18
Ja, jeg ved jo godt at du har ret - men holder de 20 år er det fint nok for mig. Tungt tag kunne ikke gå, ellers var det blevet det. Tagpap bryder jeg mig ikke om og ville blive væsentligt dyrere.

De tagplader jeg lægger på har jeg hentet flere steder - typisk 40 - 60 pr. gang til ca. kr. 20,- pr. stk.
Nye, annonceret i DBA som overskud fra erstatnigssager med Cembrit. Rygningerne er så nye - Ivarsson.

Og så ved jeg også godt at arbejdslønnen er den væsentligste post - jeg gør det selv med hjælp ( vist mest mig, der hjælper ) fra min sommerhustømrer.

 

Nej, har selv hente pris på 400m2 som jeg har på værkstedsbygningen, det er næsten samme pris for brædder og tagpap, som jeg skal give for eternit og tilbehør, men holder så væsentligt længere, og en mindre investering af smide nyt tagpap på det gamle om 30 år, frem for at skulle skifte tagplader igen.

Ja, antallet af erstatningssager burde holde en væk fra deres plader, skal man have plader på igen, så for guds skyld vælge Ivarsson som er væsentligt mere holbart.

Utroligt nok så er tegl og undertag næsten samme pris, så med lidt forstærkninger, så ville mit kunne holde tungt tag, og der kommer så nok tegl på næste gang, det er dog gitterspær med 10 meter frit spænd, så kommer nok til at leve med en drager nede på værkstedet, eller over spærfødderne, men så bliver det jo også et pænere og mere holdbart tag...

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis