Male hus, indvendigt. Træloft og vægge

Hej LDS folk.

Vi har købt hus, som skal overtages i det nye år.
Er jeg helt ved siden af med nedenstående plan!

Der er træloft, som vi ønsker skal males hvide. (Virker til at være behandlet med en form for lak)
Det er et ikke ryger hjem.
Vægge skal også males hvide.

Til loftet vil jeg købe flugger iso 5
Væggene i køkken flugger flutex 10
Resterende vægge flugger flutex 5..

Støvsuger loft, renser med grundrens. Vasker efter med vand.
Person 1: Kører på med rulle.
Person 2: kører på med flad pensel bag person 1..

!? Er det en god ide at male kanter først, hele vejen rundt i rummet?

Tak for hjælpen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det er min erfaring at det er meget svært at få gamle trælofter til at se pæne ud når man maler dem. Jeg mener i alle tilfælde ikke at du skal bruge rulle. Så får du forskellig struktur på fladen og op i sporet. Køb nogle rigtig gode pensler 20-25 mm i diameter. Og lad kun 1 person male hvert loft. Det kan godt blive forskelligt når flere arbejder på samme loft.
Overvej om ikke det er bedre at sætte nyt loft op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Måske er det også nødvendigt med en form for spærregrunder for at forhindre at knasterne trænger igennem. Eventuelt skal knasterne også pensles med shelllak.
Med den risiko der er for at loftet aldrig bliver pænt, og med de priser som flügger tager for maling, ville jeg også overveje et nyt loft. Enten træ eller gips. Et gipsloft kan i princippet skrues op i det eksisterende loft.
jeg må indrømme at jeg er af den stik modsatte holdning til ev elmand ( lige på det her punkt) jeg har selv brugt samme fremgangsmåde som du foreslår, jeg kan varmt anbefale at du bruger en langhåret rulle som kan komme ned i skrækkerne, vi gjorde det at jeg havde en makker til at bruge rulle som så mallede påpå langs og efter det havde siddet i små 5 min trak jeg efter med en god pensel der var bred nok til at dække et helt brædt, med denne fremgangsmåde malede vi 80 - 100 m2 på lige under 1 time dette er blevet gjort 2 gnage og nu efter 4 år er resultatet stadig helt i top.. når du trækker efter med penslen så tager du det med ude ved væggen. så kan overgangen ikke ses altså vådt i vådt.
jeg har ikke brugt shelllak på knaster og vi har ikke gennemtræk at knaster
Det kan nemt lade sig gøre. Din fremgangs måde ser også fin ud
En god langhåret rulle og så den ene vej, for at komme ned i revnerne og ret efter, ruller du efter så det bliver pænt. Hvis du kan finde ud af at rulle uden der kommer fedekanter, så lad være med at bruge pensel til at trække efter med, da loftet mange gange kommer til at se grimt ud. Rul det i stedet flere gange med et tyndt lag, så rullesporene ikke bliver for tydelige
Måske ville jeg rulle loftet sidste gang med flutex 5, da isoen trækker evt gule gennemslag videre igennem (hvis det slår igennem!) og det er helt normalt. Men vil ikke trække igennem sidste lag, hvis gennemslagene ikke er slemme
Mvh
Maleren

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
10000 tak for jeres svar.


Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også