Badeværelse i kælder

Hej,

Jeg har revet det gamle badeværelse ned i kælderen, gravet ud og fået etableret ny kloak.

Rummet er kun 140 x 240 cm, så det er vist ikke helt nemt, at isolere med flamingo plader.

Det er jo nærmest opdelt i 3 små rum, kan man sige.

Jeg havde tænkt mig følgende:

1. Lægge 5-10 cm leca i bunden (Jeg ved andre anbefaler stabilgrus). Stampe med en skovl eller lign.

    Få det nogenlunde i vater, selvom det sikkert er svært.

2. Lægge / tilskære så godt jeg nu kan, flamingoplader i 2 lag (100mm), så overfladen af flamingoen er ca. 2 cm under overkant af kloakrør.

    Fylde lufthuller i samlinger ud med flamingokugler. 

    Evt. nøjes med 1 lag på 200mm da det blir lidt bøvlet, med de små rum ?

3. Kantisolering langs væggene

4. Lægge 8 eller 10 mm armeringsjern ud, som vil støtte på kloakrørerne.

    Da der er fald på kloakrøret, vil jeg klodse armeringsjernet op i vater, med f.eks plastkiler ?

    Der vil så være luft under armeringsjernet ned til flamingoen på nogle cm. Så kommer jernet jo også til at  

    ligge i midten af den støbte beton, det er vel okay... ?

 

Har jeg overset noget ?

Er dette helt ude i skoven, eller er der nogen som har et bedre forslag ? 

 

Mvh

 

Thomas

 


Thomas
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal du have gulvvarme i?
Jeg vil sige at det var samme måde vores lille badeværelse i kælderen blev lavet. Jeg vil dog klart vælge 2 små lag flamingo fremfor et da kulden har sværrere ved at trække op og varmen holdes bedre, hvis gulvvarme.
Sørg for når du støber at der ude i kanterne er pudset lige op mod væg da det at skulle ligge fliser bagefter er noget nemmere
Ja, selvf. gulvvarme. Det med 1 lag kontra 2 lag, jeg skrev enten 2 x 100mm eller 1 x 200mm... er der forskel ?
1 lag ligger vel mere stabilt, når rummene er så små, tænker jeg ?

Thomas
Ja, selvf. gulvvarme. Det med 1 lag kontra 2 lag, jeg skrev enten 2 x 100mm eller 1 x 200mm... er der forskel ?
1 lag ligger vel mere stabilt, når rummene er så små, tænker jeg ?

Thomas
Da du ikke kan få en flamingoplade til at dække hele gulvet så skal du bruge flere og der kommer mellemrum imellem pladerne. Ved at du vælger 2 lag forskyder du mellemrummene, så du mindsker varmetabet. Lidt det samme som når der isoleres med rockwool, hvor man ligger forbandt som mursten
Annonce
Hvis du selv blander beton, sker der nok ikke noget. Men ved flydebeton og med vibrator kommer flamingokugle til at svømme op i beton. Det er faktisk bedre at skumme ned i revner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
husk randisolering.. det er bedst hvis du kan løfte rionettet lidt op i betonen. Der findes plast holdere til det. husk også at jorde rionet.
Det lyder somom, jeg bare kan nøjes med 1 lag flamingo på 200 eller 250mm, da der max kan være 1 plade i hvert rum, så der kommer jo ingen mellemrum, der skal overlappes.


Thomas
Det er mellemrummet imellem pladerne jeg mener og ikke mellemrummet under flamingoen. Du skal vel bruge 3-4 plader som skal skubbes sammen og det er det mellemrum jeg mener også derfor det vil være bedre at lave flamingoen i to lag så der under hver samling ligger en hel flamingoplade der så lukker af for kuldetabet
ja, men det er jo 3 separate rum, hvor der ikke engang er plads til 1 plade !!
Armeringsnettet skal lægge ovenpå kloakrørerne.
Så jeg vil ikke dække hele gulvet med flamingo, da der er kloakrør imellem.
ved det ikke er optimalt, men de kloakrør ligger jo højt...



Thomas
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis