Info om transformer

Hej. 

Vi har 4 spot i køkkenet, og de virker ikke mere, så jeg går ud fra det er transformeren som ikke kan mere. Det er en gammel transformer, og de 4 spot bruger i alt 80 watt, så det skal den nye også kunne trække. Men ved ikke helt hvad 11,4 - 40 VA betyder som der står på den gamle (se evt billedet)

håber der nogle der kan hjælpe? 

Mvh Andreas Riis  

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din gamle er på 11,6 volt
og de 40 VA (volt ampere) er i praksis det samme som 40 watt.
Så trækker du 80 watt ud, har den været overbelastet...
Skrevet af je__ns på 20-09-2015 18:38
Din gamle er på 11,6 volt
og de 40 VA (volt ampere) er i praksis det samme som 40 watt.
Så trækker du 80 watt ud, har den været overbelastet...

 

Hej.

Okay tak for det. men er det bare en tommelfingreregl med de 40VA er 40 W? og hvad betydder det helt præcis volt ampere? 

Man kan jo både få en jernkerne transformer og en elektronisk transformer, hvad er forskellen, den der er der nu ligner en jernkerne transformer, mange tak for din hjælp

Mvh Andreas

 

Det vil komme lidt for vidt at beskrive forskellen i detaljer på VA og W i dette forum. Watt regnes som (volt x ampere ) og det er også grundlaget for VA. Men det gælder kun ved jævnstrøm, eller ren termisk forbrug ved vekselstrøm. Når man har Vekselstrøm i forbindelse med spoler eller kondensatorer er der en vinkelforskydning imellem strøm og spænding, Det betegnes som cos phi. Når det er tilfældet vil VA ofte være større end W (med faktor cos phi)

Men konklusionne er at dine spots sikkert har været monteret med 10W pærer og nu er overbelastet fordi der er kommet 20W i dem. Den du viser kan meget vel være elektronisk, og det er det du skal vælge igen. Hvis der er noget med dæmper så skal du undersøge hvad denne dæmper kan køre med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay tak for svaret. men jeg har 4 spot ledninger som går i transformeren i sådan nogle stik som også kan ses på billedet, skal jeg bare klippe dem og så samle dem i den nye, der er jo kun 2 klemmer i den nye.
Har kikket på denne:
https://www.greenline.dk/k/belysning-lamper/indbygningsspot-downlights/elektronisk-transformer/p/osram-halotronic-htm
ja du sagtens samle ledninger 2 og 2 , men vær omhyggelig der er ikke langt imellem klemmer så du kan nemt lave en lille kortslutning. Men den du linker til er på 70 w Det er da tættere på men du skal op 80 w (VA) eller mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 20-09-2015 20:32
ja du sagtens samle ledninger 2 og 2 , men vær omhyggelig der er ikke langt imellem klemmer så du kan nemt lave en lille kortslutning. Men den du linker til er på 70 w Det er da tættere på men du skal op 80 w (VA) eller mere.

Okay, men fra en spot går der 2 ledninger, en plus og en minus ikke? jeg kan jo ikke vide hvorfor en der er plus og hvorfor en der er minus? for jeg tænker da bare og samle 4 ledninger i en muffer og 4 i den anden, alstså en fra hver spot og så derfra i transformeren, men mener ikke der står på ledningerne hvad der er hvad? 

Kan du gejde mig? 

 

 

Der er ikke noget der hedder + og - på transformer. Så 1 ledning fra hver lampe i den ene muffe og den anden ledning fra hver lampe i den anden muffe. De er ligeglade da det ikke er jævnstrøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 20-09-2015 21:09
Der er ikke noget der hedder + og - på transformer. Så 1 ledning fra hver lampe i den ene muffe og den anden ledning fra hver lampe i den anden muffe. De er ligeglade da det ikke er jævnstrøm.


Dvs. Det er 230V ac til 12V Ac og derfor er det lige meget hvad for en man tager i ee 2 klemmer. Men hvis det er 12V dc (jævnspænding) så er det ikke lige meget? Hvorfor er det ikke lige meget?
det er også lige meget ved dc spænding, når det er pærer det drejer sig om. Undskyld min sidste sætning, som kanunne bringe dig i tvivl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis