Fuge / skære elektroder - hvor kan de købes

Hej på LDS

Mit lager af ESABs ok 21.03 er brugt op, og nu skal jeg bruge nogle flere.

For de der ikke ved hvad en fuge elektrode er, man bruger den som en almindelig svejse elektrode og når den er tændt så ligger man håndtaget nærmest ned til emnet og saver frem og tilbage så får man enten en fuge eller skærer et tykt emne over meget hurtigere end med vinkelsliberen.

Af årsager jeg ikke forstår bruges de ikke så meget mere.

ESABs ok 21.03 er blevet omdøbt til ESAB GPC, og iflg. ESAB er der ingen der har bestilt dem hjem længe, er der nogen der har erfaringer med andre mærker, min leverandør er latterlig langsom til at skaffe leveringstid og priser når det ikke er en ordre til 30000, og det er fritidssysler heldigvis sjældent

Jeg spørger altså om nogen kender andre mærker af fuge elektroder, jeg har ikke brug for gode råd om hurtige skæreskiver eller bruge ilt og gas, det er rigtige fuge og skære elektroder jeg vil have.

God  weekend


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var i Ukraine og stille maskiner op. Havde på forhånd aftale om at der var vinkelsliber, og svejser. Havde glemt at spørge om der også var klinger til vinkelsliber. Der var derimod et væld af svejse elektrode. Jeg lagde ca. 10 stk i en spand vand, de gloede godt nok. Men de kunne ganske fint skære profil rør over. Eneste problem var at det var asfalt gulv inde i hallerne. Så en gang imellem gik der ild i gulvet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej
Tak for svarene. Den med de våde elektroder kender jeg udmærket og bruger den også, men hvis man skal lave et meget rent snit eller fjerne en fejl svejsning eller demontere så vinder fuge elektroderne.

De er også virkelig gode når man skal lave en skærpning, f.eks. 10mm plade eller fladjern kan man lave en rigtig fin X eller K fuge hvor det ville tage en foriddag med en 230mm vinkelsliber.

Nu har jeg bestilt dem hos en grossist, og hvis de kommer mandag som lovet så laver jeg et par videoer, de få der er kan man med min erfaring tydeligt se at de prøver at holde den som en svejse elektrode og får et meget dårligt resultat.
Jeg skal nok ligge link op til grossisten hvis de kan levere.

 


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Ellers prøv Carl-ras (Sanistål)
Kender godt skæreelektroderne, dog udvikler de en masse røg, og sikkert en farlig en af slagsen.
Ellers prøv Carl-ras (Sanistål)
Kender godt skæreelektroderne, dog udvikler de en masse røg, og sikkert en farlig en af slagsen.
Annonce

Hej je__ns

Den føromtalte normale grossist jeg så høfligt undlod at omtale ved navn var netop Sanistål. Jeg ved ikke om lønnen er presset ned men servicen over de sidste 5 år er dalet så ekspedienterne knap kan kende forskellen på en gevindfil og en lokumsrulle holder. De ligner spørgsmåls tegn når man gerne vil have en vare som de ikke normalt lagerfører fordi de er oplært i at tro på at de lagerfører alt. Engang købte jeg alt hos Sanistål, men hvis man ikke har en kæmpe omsætning så er man ikke interessant. Nu skal jeg bruge disse fuge elektroder til hobby, ikke arbejde men det kunne lige såvel være et projekt der.
En anden forbandet ting ved de grossister er det at man ikke kan få hverken en listepris eller ens egen pris oplyst ved kassen, for åh nej, det kunne være en svend i et firma kom til at fortælle hvor lidt man betaler for tingene ude hos kunden. Nej jeg er træt af dem så jeg fandt et lille ydmygt foretagende der skam gerne ville bestille sådan nogen hjem til mig.
 


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

Det lyder da ikke godt med Sanistål..
Jeg har lige købt nogle forskelige elektroder hos carl ras, der har noget outlet salg.

Bla købte jeg en pakke elektroder til svejsning i bronze og messing, kan også bruges til at ligge et lag på alm. stål. Har ikke fået dem afprøvet, med  de kostede kun 50 kr + m (de har ikke flere)
http://www.carl-ras.dk/soegning/produktsoegning/?words=ok&submit=S%C3%B8g

Har du fået dine elektroder?
Hej je__ns m.fl.

Ja jeg har fået mine elektroder fra JNF, prisen var rimelig men ikke god. Der er også blevet skæret noget stål.

Men men men. Nyt job, færdig med UNI og så kom jeg lige til at købe en firelænget gård med maskinhus og hele baduljen, så der kommet nok ikke så meget andet end hus istandsættelse fra mig før til foråret, drejebænken har heller ikke taget en spån i 4 uger.

På gensyn, der kommer billeder op af skæring når jeg finder et kamera der vil filme bag svejse skærmen.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis