Varmeflytning med en indedel og måske uden kompression.

Hejsa.

Jeg har fået en idé - om den er god eller dårlig, vil jeg gerne have alle jer kloge hoveder til at svare mig på 

Jeg har et hus på 120 m2 i plan, med fuld kælder.
Kælderen er jo naturligvis koldere, da det ikke er der vi opholder os, og heller ikke er der vi har brændeovnen.
Huset er opvarmet med fjernvarme så det er ikke et problem at varme kælderen op - bare dyrt 

Så jeg har tænkt på at finde en indedel fra en varmepumpe - og så eller bare sætte den op i kælderen.
Køleslangerne kan så skydes op igennem beton-dækket til en "køleplade/veksler" lige ved siden af brændeovnen, for at få varmet vædsken. Der vil fysisk være ca. 1 meter imellem indedelen og "veksler delen" da det er lige over/under hinanden.

Et sådant system kan vel laves helt uden tryk?
Der skal kun bruges lidt strøm til at holde et flow i vædsken. Og til indedelen.

Hvad siger i?
God idé eller helt hen i vejret - eller bare generelt slet ikke brugbart?

Og må man selv sysle med sådan noget - hvis det er uden tryk?
Og vædsken - kan det evt være en saltvands opløsning?

Jeg er programmør af profession - så denne branche er lidt uvant :-)

Håber at i kan visualisere det - eller må jeg jo til at tegne lidt.

Mvh
Bjarne

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare et hul i gulvet og en blæser fra en computer til at suge luften ned i kælderen?

fase

Hvad sker der lige her?


fase
@S.Fabrin.
Idéen med at flytte varm luft - er ikke særlig effektiv. Det er i hvert fald det jeg har fået at vide fra adskillige installatører mv. Og slet ikke hvis vi vil flytte det nedad :-)
Dertil skal også siges at jeg allerede har 2 huller i dækket - fra en radiator, som er fjernet. Så jeg har lige netop 2 brugbare huller til evt. slanger. Og skal dermed ikke til at rode med at bore et 160mm hul i et betondæk som er fyldt med metalstumper.

Men klart - hvis det var en mulighed, ville det nok være det nemmeste.
Nu tænkte jeg ikke på et hul af størrelsen 160 mm, men bare 50 mm. For at flytte varm luft nedad er du nødt til at bruge en ventilator, det kan der ikke røres ved. Hvis du i forvejen har et par huller fra en radiator, kunne du vel foranstalte forsøget uden de store foranstaltninger og omkostninger. At sætte en varmeveksler op og cirkulere vandet ned til endnu en varmeveksler, kræver også energi til en pumpe, idet varmt vand heller ikke vil synke ned til varmeveksleren i kælderen ad frivillighedens vej.
Lad os høre om dit projekt, hvis du går i gang med det.

fase
Annonce
Tak for buddet og interessen S.Fabrin.
OK. Nu skrev jeg jo også bare 160 mm fordi jeg havde fået at vide at det er "minimum" for at flytte noget varm luft. Og det endda opad og til siderne. Så nedad vil jeg tro kræver en endnu større dimension :-) (bare min logiske sans der sparker mig bagi). Nå men det kan sagtens være at jeg tager fejl - det er sket en enkelt eller to gange før ... så vidt jeg kan huske .. hehe.

Sad lige i aftes og snakkede idéen igennem med en gammel smed (min far) og han sagde at han havde hørt om nogen, som havde spændt en gammel radiator på siden af brændeovnen - og på den måde varmede "væske" op ... man skal så lige sørge for at have en ekspansions beholder på kredsløbet :-)

Jeg ville bare mene at effektiviteten ville være bedre hvis radiatoren var en stor aluminiums profil - ala en køler i en computer - og med en mulighed for at væsken kan komme i kontakt med profilen (stadig uklart hvordan - eller om der findes et brugbart produkt).

Jeg håber stadig at der er nogen, som vil komme med gode råd vedr. projektet.
Og et godt råd kan sagtens være - "så la' da' være!" ... for det er jo slet ikke sikkert det er en god idé.
Skrevet af Bimmer_R på 22-09-2015 11:01
OK. Nu skrev jeg jo også bare 160 mm fordi jeg havde fået at vide at det er "minimum" for at flytte noget varm luft. Og det endda opad og til siderne. Så nedad vil jeg tro kræver en endnu større dimension :-) (bare min logiske sans der sparker mig bagi). Nå men det kan sagtens være at jeg tager fejl - det er sket en enkelt eller to gange før ... så vidt jeg kan huske .. hehe
Nu vil jeg ikke udtale mig om din hukommelse. Jeg kender dig jo ikke. Men hvorfor tror du ikke, at man kan suge (varm)luft gennem et hul på 50 mm? Det kræver bare en større ventilator eller der bliver udvekslet en mindre mængde, ren fysik.

Sad lige i aftes og snakkede idéen igennem med en gammel smed (min far) og han sagde at han havde hørt om nogen, som havde spændt en gammel radiator på siden af brændeovnen - og på den måde varmede "væske" op ... man skal så lige sørge for at have en ekspansions beholder på kredsløbet :-)
Hvis du vil bruge en gammel radiator som varmeveksler, bør du sørge for en så god kontakt mellem brændeovn og varmeveksler som muligt. Du kunne bruge kobber som materiale. Grunden til at der bruges  Al i computere er at det erf billige og nemmere at forarbejde. Ledeevnen er kun 60% af ledeevnen for Cu. Du skal  måske også have en åben ekspantion når systemet bruges til fast brændsel.

Jeg ville bare mene at effektiviteten ville være bedre hvis radiatoren var en stor aluminiums profil - ala en køler i en computer - og med en mulighed for at væsken kan komme i kontakt med profilen (stadig uklart hvordan - eller om der findes et brugbart produkt).
Om der findes et brugbart produkt, har jeg ikke kendskab til, men du skal have så god kontakt til "cpu'en" som muligt for at overføre så meget varme som muligt.

Jeg håber stadig at der er nogen, som vil komme med gode råd vedr. projektet.
Og et godt råd kan sagtens være - "så la' da' være!" ... for det er jo slet ikke sikkert det er en god idé.
Hvis det var mig ville jeg måske prøve om det virkede. Energi er ikke gratis, så jeg ville overveje om det var økonomisk forsvarligt.  Du kunne jo prøve med et stykke kobberrør  både i kælder og stue, og så se om ideen overhovedet virker. Husk lige virkulationspumpen. Var det mig ville jeg nok vælge, at tænde for radiatoren i kælderen .

fase
@S.Fabrin
Rart at få et konstruktivt svar og at du har taget dig tiden til det. 1000 tak.

Men det var jo netop det med om det overhovedet kan betale sig - der er den afgørende faktor.
Der er jo ikke meget ved at lave en masse - uden at få noget ud af det (hørte du det chef?). :-)

Jeg tror jeg vil gøre nogle forsøg - og se hvor langt jeg kan komme.
Jeg skal nok poste her i tråden - hvis/såfremt jeg erhverver mig noget brugbart info.

Andre er selvfølgelig stadig mere end velkomne til at komme med bud på sådant en system.
Evt. information om en "veksler tingest - Luft/Vædske" som kan sømmes i siden af brændeovnen ;-)
Din ide lyder meget sjov men jeg tror ikke den er særligt brugbar, hvis du derimod havde en brændeovn med gris, var det helt oplagt.
Din køleplade/veksler skulle være ved siden af brændeovnen? mener du faktisk på siden?, for der varmer brændeovnen vel ikke, går ud fra det er en konvenktions ovn, og der kommer varm luft ud foroven, også er der strålingsvarme fremad, ud af ruden, hvis du rent faktisk skulle få flyttet noget rigtig varme, og ikke bare sende væske rundt i systemet, så skulle din veksler endten være i konvektionsluften for oven, eller foran ruden hvor den fik strålingsvarmen, eller som sagt hvis din brændeovn havde en gris, som jo ville være optimalt..

Hej.

Jo, man kan lave mange krumspring, men et snart langt liv har fortalt mig, at den nemmeste og billigste måde at flytte varme rundt er rør og radiatorer.

Skal du hive varme fra en brændeovn skal det være en stråleovn, som nævnt, men det er ikke særlig praktisk at pakke den ind i radiatorer for at få varmt vand i rørene.

Så, som før nævnt: brændeovn med vandgris, men regn med en begrænset levetid for grisen. Egen erfaring .

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis