Varmeflytning med en indedel og måske uden kompression.

Hejsa.

Jeg har fået en idé - om den er god eller dårlig, vil jeg gerne have alle jer kloge hoveder til at svare mig på 

Jeg har et hus på 120 m2 i plan, med fuld kælder.
Kælderen er jo naturligvis koldere, da det ikke er der vi opholder os, og heller ikke er der vi har brændeovnen.
Huset er opvarmet med fjernvarme så det er ikke et problem at varme kælderen op - bare dyrt 

Så jeg har tænkt på at finde en indedel fra en varmepumpe - og så eller bare sætte den op i kælderen.
Køleslangerne kan så skydes op igennem beton-dækket til en "køleplade/veksler" lige ved siden af brændeovnen, for at få varmet vædsken. Der vil fysisk være ca. 1 meter imellem indedelen og "veksler delen" da det er lige over/under hinanden.

Et sådant system kan vel laves helt uden tryk?
Der skal kun bruges lidt strøm til at holde et flow i vædsken. Og til indedelen.

Hvad siger i?
God idé eller helt hen i vejret - eller bare generelt slet ikke brugbart?

Og må man selv sysle med sådan noget - hvis det er uden tryk?
Og vædsken - kan det evt være en saltvands opløsning?

Jeg er programmør af profession - så denne branche er lidt uvant :-)

Håber at i kan visualisere det - eller må jeg jo til at tegne lidt.

Mvh
Bjarne

Hejsa. Jeg har fået en idé - om den er god eller... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK. Så lad os for projektets skyld vedtage at jeg bruger en vandgris (må indrømme at jeg lige læste den linje 2 gange :-))
Jeg vil straks undersøge hvad sådan en er - eller om det kræver en ny brændeovn.
Men hvis jeg har en sådan - er det så muligt at sætte sammen med en indedel fra fx. en varmepumpe - uden kompression?
Der vil klart komme en kompression pga. opvarmningen - men der må jeg jo bruge en ekspansion og en sikkerhedsventil af en slags.

Men vil det kunne lade sig gøre?
Hvad driver væsken rundt i en varmepumpe installation? Er der en lille cirkulationspumpe separat - eller er den indbygget i ude / inde - delen?

http://www.energitjenesten.dk/vp-sadan-virker-den.html

Håber at i har tålmodighed - for jeg suger al den info til mig, som jeg kan.
Skrevet af Bimmer_R på 22-09-2015 19:09
OK. Så lad os for projektets skyld vedtage at jeg bruger en vandgris (må indrømme at jeg lige læste den linje 2 gange :-))
Jeg vil straks undersøge hvad sådan en er - eller om det kræver en ny brændeovn.
Men hvis jeg har en sådan - er det så muligt at sætte sammen med en indedel fra fx. en varmepumpe - uden kompression?
Der vil klart komme en kompression pga. opvarmningen - men der må jeg jo bruge en ekspansion og en sikkerhedsventil af en slags.

Men vil det kunne lade sig gøre?
Hvad driver væsken rundt i en varmepumpe installation? Er der en lille cirkulationspumpe separat - eller er den indbygget i ude / inde - delen?

http://www.energitjenesten.dk/vp-sadan-virker-den.html

Håber at i har tålmodighed - for jeg suger al den info til mig, som jeg kan.

Hvis du ikke har vandgris på din brændeovn, kan du sikkert heller ikke få det, min brændeovn, en lotus 2060 kunne man købe med vandgris engang, men det er vist ikke muligt mere, så skal man ud og finde en brugt, der findes også en svendsen ovn 1 og 2, som var magen til min ovn (svendsen var med til lave lotus ovnen oprindeligt) som også kunne fås med gris, ved ikke om det kan fås længere..

Men hvorfor ville du sætte den sammen med varmepumpe, den vandgris som man kunne få til min ovn som en ting man satte oven på ovnen, der var vist cirkulations pumpe, veksler og ekspansion med i (åben ekspansion) så skulle man bare forbinde den til en 2-3 radiatore, så kørte det. 

men da det vist nok ikke sælges mere må man gå ud fra det ikke kørte helt uden problemer.

Jeg har ikke en vandgris på min ovn. Det er en ældre viking ovn mener jeg.
Årsagen til at jeg er hooked på at bruge en indedel til at få varmen "ud" er nok ligesåmeget at det jo er i en kælder og at jeg håbede på at kunne udnytte den smule af-fugtning, som den kan tilbyde.

Og hele idéen opstår jo nu her hvor vi tænder for brændeovnen - og opnår en temp. forskel på 10 grader fra stuen til kælder.

Jeg har allerede radiatorer i hele hytten - så det er ikke det, som er problemet. Det burde jo nok bare være en besparelse at hente, såfremt jeg kunne lykkedes i at flytte lidt varme .... nedad. Men hey - en radiator kreds til dette og en eller to radiatorer til at få det ud i kælderen, det kunne såmænd også være en mulighed.

Hvor er det dog fedt med alle de muligheder :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis