Nye fuger, gammelt hus

Hej.
Jeg skal have fuget en facade om. Huset er oprindeligt fuget med en kalkmørtel. Altså rimeligt lyse fuger.
Kalkmørtel bliver for dyrt så jeg tænker mig at strandmørtel kan bruges.
Hvad skal blandingsforholdet være? Synes jeg engang har læst at man helt kan undlade cement. Passer det virkelig?
Vh Allan
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan næsten ikke sige om fuge materiale til et hus at det bliver for dyrt. Der skal ikke bruges ret meget, og arbejds indsatsen/lønnen er langt større end materiale forbruget. Det der er ved kalkmørtel er netop at der ikke skal tilsættes cement, men hærdning foregår alene med kalk. Og det er faktisk ikke den rette tid lige nu, men april - juni er bedre. Mørtelen skal ned på en bestemt fugtighedsgrad før den endelige hærdning kommer. Og kommer du senere hen på sommeren er der risiko for at murbiller er så stærke at de kan gå igennem de nye fuger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man kan ikke bruge rent strandmørtel. De vil begynde at smuldre efter 2-5 års tid. Strandmørtel er til overfladebehandling. Enten skal du bruge en blandet khh mørtel, som indeholder bakkemørtel eller en juramørtel som er en tørmørtel der tilsættes vand. Det er nemt at arbejde med.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hejsa. Tak for de gode svar. Hvis jeg vælger en kalkmørtel, hvilken skal det så være?
Ev elmand, det var jeg faktisk ikke klar over. Altså at fugearbejde skal ske apr-jun. Jamen så slap jeg da for det indtil videre.
Hejsa. Tak for de gode svar. Hvis jeg vælger en kalkmørtel, hvilken skal det så være?
Ev elmand, det var jeg faktisk ikke klar over. Altså at fugearbejde skal ske apr-jun. Jamen så slap jeg da for det indtil videre.
Annonce
Hejsa. Tak for de gode svar. Hvis jeg vælger en kalkmørtel, hvilken skal det så være?
Ev elmand, det var jeg faktisk ikke klar over. Altså at fugearbejde skal ske apr-jun. Jamen så slap jeg da for det indtil videre.
Fik vist lige klikket et par gange for meget på "send"
Sorry

Hvis du læser lidt her (det er kun indholdsfortegnelse) så bliver du måske så vild begejstret for at bevare gamle bygninger, at du genopretter dine meget flotte profilerede fuger. Jeg fugede mit hus om sammen med en murer i 2002. Der var jeg ikke helt så hook på det med bevaringsværdig, at det blev profilerede fuger. Så hele huset fik en skrabefuge. Da jeg skulle hyre mureren talte vi om det: " Det har jeg aldrig lavet før, og det bliver mindst 3 gange så dyr" . Men jeg kender et sted hvor hele ejendommen (stuehus stald og lade) er fuget om med brændte profilerede fuger.

Jeg skrev ikke at du skal vente til foråret, men hvis dine fuger er skadet af murbiller, er det det bedste tidspunkt. Og så når du har købt et fræsejern til lille vinkelsliber, husk at læse sikkerheds forskrifter. IKKE KØRE MED DEN MERE END 8 TIMER DAGLIG.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Hvorfor denne forvirring. Strandmørtel er kalkmørtel, altså kalk med tildslag af sand. Bakkemørtel er kalkmørtel, kalk med tilslag af grus.

Der er ingen grund til at antage at en kalkmørtel vil forvitre. En 6% strandmørtel er nok for svag til en fuge, men den kan forstærkes med en skefuld læsket kalk i en balje mørtel. Jeg har altid brugt 9% strandmørtel til mine gamle huse, og forstærket det hvis jeg syntes det var nødvendigt.

OG INGEN CEMENT I GAMLE HUSE.

Jeg slås selv lige nu med mine egne vægge, hvor nogen har brugt cementmørtel ved bindingsværket, ja ikke engang mørtel, nogle steder bare cement med en sjat vand i.

Raadvads anvisninger om bygningsbevarelse kan anbefales, samt en bog der hedder 'Byhuset'.

mvh


 varmetossen

Tak for jeres hjælp. Jeg har valgt at vente til næste forår. Jeg har valgt at bruge en kkh mørtel. En brændt profileret fuge bliver det dog ikke. Det er huset heller ikke født med.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis