Tilpudsede indmuringsdåser

Hej

I forbindelse med skift af køkken har elektrikeren installeret grønne indmuringsdåser med røde fronte.

Nu har mureren været forbi for at pudse væggene op, og nu er dåserne dækket til.

Er det normal fremgangsmåde? Og kan jeg 'bare' banke pudset af, hvor dåserne er - eller er det noget elektrikeren gør når han kommer for at installere indmad og fronte på stikkene?

På forhånd tak

Hilsen

En novice udi håndværkere og GDS
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.
Det er normal fremgangsmåde. De er meget lette at finde når pudslaget er tørt, og mureren har ikke mange chancer i den våde puds.  Det er noget elektriker normalt gør. Men skal der fliser på er det nødvendigt at finde dem først, da det ellers er umulig. Har du elektriker på timeløn kan du jo selv finde dem og rense kanten af. Der hvor du tror de er, kører du skaftet af en skruetrækker hurtigt frem og tilbage hen over pudslaget. Så siger det shiiiis shiiiis shooss, ( det er svært at beskrive en lyd) Men du kan nemt høre på lyden hvor de er. Så prikker du lidt ind i pudslaget og ser det røde låg. Der kan du så støde pudslaget lidt med den rigtige ende af skruetrækker, indtil hele det røde dæksel er fri. Den giver du så et slag i den ene side, eller hjørne så den enten går i stykker og/eller sidder skævt ind i den ene side og lidt ud i den anden. Så kan den pilles ud. Hvis du tager fat i den i midten og vil have den parallel ud går der helt sikker noget af pudslaget i stykker. Sidder de lidt for langt inde må du lige bruge hammeren som trommestik under eftersøgning. Så bliver lyden mere hul når du rammer "den lige i røven"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg plejer at fjerne pudsen for dåsen efter jeg er færdig med at pudse, når pudsen er halv tør.
Der banker jeg det røde låg ca. 2 millimeter ind så jeg har dåsens kant fri rundt om og så tager jeg fugeskeen og køre langs murerdåsens kant indvendig og renser det røde låg af. Så har jeg sparet elektrikeren for det og har fået en skarp kant rundt om.
Men dækslet eller dåsekanten burde da følge pudsens overflade hvis det er rigtig.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det var den "flinke" murer. At følge overfladen er vist lige lovlig meget at forlange. Skal vi sætte tolerancer på er det vel + 0 mm - 10-12 mm Elektriker kan jo ikke se hvor meget pudslag der kommer på, hvis det er en bulet eller skæv mur. Vi ved jo godt at der kan rettes meget i et pudslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja nogle "flinke" andre "ligeglade" Jeg skulle formulere det som et spørgsmål. Men ja det vil være svært at sætte dem præcist

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for hjælpen - jeg må i gang med skruetrækkeren, for pudset er ret tørt efterhånden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis