Installation af spots i gipspladeloft.

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med.

Vi er ved at montere nyt køkken i huset og vi har derfor også talt lidt om ny belysning, f.eks. spots i loftet.

Mit spørgsmål går på installation af spots i vores gipspladeloft. I loftet over vasken har vi et lampeudtag og vi har talt om, at vi gerne vil have spots i loftet både til venstre og højre for lampeudtaget.

Er det muligt, at opsætte spots i loftet (godkendt til at sidde i isolering) hvor man tager strømmen fra lampeudtaget?

Skal spotsene serieforbindes? Og kan jeg blot samle med muffer hvor der er behov for dette?

Kan i hjælpe mig med dette?

På forhånd tak for hjælpen :-)

Hilsen,

Kasper

Med venlig hilsen,

\Kasper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bør få trukket fast installationskabel ud fra lampeudtag/dåse over loftet og hen til spots. Men når det drejer sig om fast installation er det autorisations krævende.
Det må ikke samles med kronemuffer på loftet, men skal gå videre fra den til den anden, ( det hedder ikke serie - men parallelforbindelse) og samles i den koblingsdåse der er ved lamperne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand,

Tak for dit svar.

Jeg forstår dit svar, som om det er muligt, at bruge udtaget i loftet som strømkilde til spotsene?

Og at det er en del af en fast installation, så det skal gøres af en fagmand?

Er der noget, som jeg må gøre selv?

Skal en fagmand bruge en dag på det arbejde, eller hvad tænker du?

Hilsen,

Kasper

Med venlig hilsen,

\Kasper
hvis det kun er 2 spots, så tager det ikke en dag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tænker ikke at det kan tage mere end 1-1,5 timer for den opgave såfremt at det er til at komme til ovefra
Overvej om du skal have et par ekstra spots nu du er i gang. Det koster ikke ret meget ekstra lige at bore et par huller mere og trække et par meter ledning.
Annonce
Tak for Jeres gode svar.

Bliver det en udfordring, når der er 1. sal på vores hus? Altså rent monteringsmæssigt?

Med venlig hilsen,

\Kasper
Måske - for det meste kan man godt fiske kabler fra hul til hul, men det afhænger af opbygningen af etageadskillelsen.
Mellem gipsloft og isolering er der små 5,5 cm., så mon ikke det er nok?

Med venlig hilsen,

\Kasper
Medmindre der går brædder/forskalling eller lign. på tværs, så burde det kunne lade sig gøre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis