Lameller der klaprer

I forbindelse med opsætning af en emhætte har jeg på ydersiden af muren monteret en plastrist med lameller – disse skulle gerne modvirke direkte vind ind igennem udsugningen. Nu viser det sig imidlertid, at disse lameller, når vinden står rigtigt (eller rettere forkert) begynder at klaprer i takt med vindens små eller store stød. Muren vender mod vest og ligger forholdsvis tæt på et andet hus – så vinden får mange spændende retninger!!!
En løsning kunne selvfølgelig være at udskifte risten til en uden lameller, men jeg er faktisk meget glad for løsningen, - bortset altså lige for larmen som er meget tydelige køkken/alrummet.

Jeg har på et tidspunkt set, en afskærmning fra et tørretumbler udtræk som var monteret på en etage ejendom. Dette var udformet som et meget kort 90 graders rør (ca Ø200mm) – denne løsning var både pæn og praktisk. Hvorvidt dette er en løsning for mig og hvor man kan købe den, eller om der er nogen der har andre ideer – ja lad mig nyde godt af jeres viden og kreativitet.

Mvh Tor
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tor..

Først må vi starte ved emhætten, er der ikke et spjæld monteret over blæseren på den, det er der normalt. Dette spjæld skulle netop forhindre vinden gennem emhætten ? Eller er dette spjæld ikke monteret eller evt sat ud af funktion, fx i klemme et eller andet sted.

En meget almindelig løsning omkring udluftningen på en tørretumbler er at der over de klappende lameller monteres et "hus" der sikret mod vindens klapren. Dette hus/hætte eller hvad vi skal kalde det er normalt en der dækker omkring lamellerne og er åben neden ud. den stikker normalt ca 5-7 cm ud fra væggen.

Måske kan du købe en eller selv folde en i noget plade, fx kobber, alu, eller galvaniseret plade. 8)

MVH Njord
Først af alt tak for din reaktion! Og jo der er monteret et spæld i selve emhætten, men jeg ønskede alligevel også at have disse lammeller udvendigt. Jeg har overvejet om jeg selv skulle begynde at konstruere en "tag" til udtaget, men ville hellere hvis der kunne købes noget pænt, i stil med det du også selv omtaler.

Mvh Tor
Det er ret let at lave en boks...

Se billederne. Det udfoldede er ikke vist med alle hullerne, Men de fire stor huller bruges til at skrue boksen op på vægen. De to spå ilustrerer hvor der bores huller til at popnitte boksen sammen, der bores fx 2 stk Ø3,3 mm huller i hver side, gennem de to lag plade.
Hjørnet kan også lodes hvis man heller vil det..

Bukningen af pladen han firetages ved at spænde pladen mellem to træplader med et par skruetvinger. pladen spændes så den er understøttet langs en bukke kant og med en anden træplade tvinger du "øret" omkring i 90 grader.

Eller bedst med en svingbukker. Hvis du kender en der har eller kan låne den et sted.

Mål må du finde efter hvordan den kommer til at passe på din lamel udblæsning.. 8)

MVH Njord
Endnu engang tak for hjælpen - jeg må igang med at folde og nitte.

Mvh Tor
Hvorfor ikke bare små stykke rude liste med klæb på den ene side.. Et par stykker på hver lamel og der er ro
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis