Tilkobling af regnvand til eksisterende vandnet. Kan vandrørene renses for bakterier?

Hej allesammen. Først og fremmest er denne tråd hypotetisk. 

Som det ses på tegningen, er den overordnedde ide, at anvende regnvand i de eksisterende vandrør i et kolonihavehus. Det tænkte jeg på at man kan gøre ved, at sætte en kontraventil på det vandrør der tilfører vand fra vandværket således, at man har et "lukket system" bestående af vandrørene i huset og derefter tilslutte regnvandsinstallationen (illustreret på billedet) til dette system. 

Den grundlæggende ide er, at man kan bruge regnvand i dagtimerne vinteren over, hvor der bliver lukket for vandet fra vandværket. Mit egentlige spørgsmål udspringer af en bekymring for at forurene vandrørene i det lukkede system med evt. bakterier fra taget. Spørgsmålet lyder: Hvilke muligheder er der for at rense vandrørene i huset inden de kobles til vandværket igen? Jeg har selv overvejet at rense dem med klorvand, men er det tilstrækkeligt? 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke blande vandværksvand, og regnvand under nogen omstændigheder.
Du kan lave et system eks til toilet og vaskemaskine, hvor du har en vandtank med regnvand.
Grundfos laver en speciel pumpe til formålet, den har indbygget cisterne, og er godkendt kl.5, når regnvandsbrønden er tom, skifter den selv over til vandværksvand.
Det hele har så den ulempe, at du skal meddele det til kommunen, så der kommer vandmåler på regnvandet, for du skal stadig betale vandafledningsafgift. (læs hvis du gør det på den lovlige måde, kan det slet ikke betale sig)

Regnvand fra taget indeholder coli-bakterier og andre dejlige sager. Du må ikke ikke selv lave nye installationer eller rode med brugsvand i det hele taget. Du kan selv skifte en vandhane, men det er så også ca. det.

Ift. tøjvask i regnvand ville jeg kun bruge det til kogevask netop pga. ovenstående bakterier. Forstår ikke helt dem der vasker tøj i spildevand... toiletskyl, ok. Men tøj? Føj
Nej coli er noget sjask jeg har flere oplevet at der var lukket for vandet pga en fugl har lagt en klat i vand reservoiret
Nej coli er noget sjask jeg har flere oplevet at der var lukket for vandet pga en fugl har lagt en klat i vand reservoiret
Skrevet af je__ns på 17-09-2015 13:34

Du må ikke blande vandværksvand, og regnvand under nogen omstændigheder.
Du kan lave et system eks til toilet og vaskemaskine, hvor du har en vandtank med regnvand.
Grundfos laver en speciel pumpe til formålet, den har indbygget cisterne, og er godkendt kl.5, når regnvandsbrønden er tom, skifter den selv over til vandværksvand.
Det hele har så den ulempe, at du skal meddele det til kommunen, så der kommer vandmåler på regnvandet, for du skal stadig betale vandafledningsafgift. (læs hvis du gør det på den lovlige måde, kan det slet ikke betale sig)

Det kan da sagtens betale sig, det er kun et spørgmål om hvor mange penge du vil spare over tid...også selvom du følger loven, som man skal.

 

Desuden er der hele det miljømæssige perspektiv, kan man sætte en pris på det? Der bliver også købt økologisk mælk, uden at du kan måle gevinsten for miljøet i pemge.

 

 

 


Regnvand er en ressource, ikke et problem.

http://www.regnvandstanken.dk
Annonce
Skrevet af pilehave på 17-09-2015 14:39
Regnvand fra taget indeholder coli-bakterier og andre dejlige sager. Du må ikke ikke selv lave nye installationer eller rode med brugsvand i det hele taget. Du kan selv skifte en vandhane, men det er så også ca. det.

Ift. tøjvask i regnvand ville jeg kun bruge det til kogevask netop pga. ovenstående bakterier. Forstår ikke helt dem der vasker tøj i spildevand... toiletskyl, ok. Men tøj? Føj

Du kan uden problemer bruge regnvand til tøjvask, det sker mange steder og indgår også i rørcenteranvisning 003 fra teknologisk institut

 

 

 


Regnvand er en ressource, ikke et problem.

http://www.regnvandstanken.dk
Skrevet af Søren Riber på 04-07-2016 11:41

Du kan uden problemer bruge regnvand til tøjvask, det sker mange steder og indgår også i rørcenteranvisning 003 fra teknologisk institut

 

 

 

 

Jamen velbekomme - jeg vasker bare ikke selv mit tøj i fuglelort

 

 

Skrevet af pilehave på 04-07-2016 13:14

Jamen velbekomme - jeg vasker bare ikke selv mit tøj i fuglelort

 

 

 

Man renser jo også vandet før det bruges. Det køres igennem nogle filtre også er det rent nok.  

Tænk på der er kun en hvis mængde vand på jorden, og det du går og drikker har nok været "brugt" mange gange før, og kommet igennem mange tarm systemer gennem den tid det her været her på jorden 

 

I en boligforening i valby, Folehaven, har de haft en vaskeri, som brugte regnvand og recirkulerede det i en 6 dages cyklus http://www.3b.dk/files/energiogmiljo/evalueringsrapport.pdf.
Jeg har været inde på deres hjemmeside, men den er ikke opdateret siden 2002 ang. vaskeriet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis