Jeres forslag til nyt solcelleanlæg

Hej LDS'ere

For ca. 3 år siden havde jeg sat mig grundigt ind i regler, teknik og muligheder ang. solcelleanlæg i forbindelse med at min far og en kollega købte solcelleanlæg. Nu har jeg selv fået mulighed for og råd til et solcelleanlæg, men jeg har ikke holdt mig ajour ift. godt/skidt på markedet. Jeg håber derfor at jeg kan få lidt råd med på vejen herfra debatten. Gerne med jeres egne erfaringer - hvad ville i have gjort anderledes eller hvad er i glade/kede af at i valgte? Jeg forventer at lave betinget købsaftale inden 1. oktober med henblik på at søge om øget tilskud for salg af el fra solceller.

Mit solcelleanlæg skal være på ca. 6 kWp.
Anlægget monteres på sydvendt lade med taghældning 45 °, i god højde, stort set uden skyggepåvirkninger.

Anlægget skal være "pænt" med sort ramme og baggrund - evt. blåligt skær på selve cellerne. Helt sort låser mig vel fast på monokrystallinske paneler, men jeg kan også finde fine (salgs-) billeder af forholdsvist pæne og ensfarvede polykrystallinske paneler. Ifølge Tjeklisten på solcelledebat.dk har poly-paneler god ydelse i Danmark - men bedre end mono? Hvad synes i?

Mht. inverter er vi ude i noget 3-faset, med mindst to strenge. For 3 år siden stiftede jeg bekendtskab med Danfoss TLX+, men var egentlig lidt skuffet over Danfoss' webportal og support dengang. Jeg har ikke sat mig ind i hvad der er toppen af poppen den dag i dag. Jeg vil egentlig "bare" have en inverter der tilsluttes internettet via LAN, så jeg kan tilgå data via internettet - jeg gider ikke ekstra grimme dimser som fylder og bruger strøm. Hvad kan i anbefale?

Desuden er der lidt snak om HPFI type ved forskellige invertere og den kan jeg ærlig talt ikke blive helt klog på. Det lader til at Danfoss TLX kræver HPFI-relæ type B (AC/DC), mens den andre 3-fasede invertere ikke nødvendigvis kræver det. Er det korrekt forstået?

Jeg er ude på at få et prismæssigt konkurrencedygtigt anlæg men ikke noget skrammel. Jeg er stødt på dette anlæg fra dansksolcelle.dk, som jeg synes er forholdsvist nydeligt, men jeg kender ikke hverken forhandler, paneler eller inverter (udover af navn) - er det noget jeg skal holde mig fra? Hvad synes i?

Jeg har også mod på at købe solcelleanlæg i f.eks. Tyskland, men der er ikke rigtig nogle af linksene rundt omkring/på solcelledebat der virker længere og de øvrige jeg kan finde er ikke tilstrækkeligt konkurrencedygtige ift. at købe i Danmark. Har jeg overset noget?

Jeg kender og kan bruge Danfoss LynxPlanner og kan sikkert også finde ud af de øvrige programmer, men jeg gider bare ikke gå igang med hver inverterproducents program før jeg har lagt mig lidt mere fast på invertervalg.

Jeg vil selv montere skinner, paneler og trække kabel til inverter, men overlader selvfølgelig EL-tilslutning til installatør.

Det blev da til lidt af en roman, men jeg kan også spørge på en anden måde: Hvilket anlæg ville i vælge hvis i skulle vælge et nyt anlæg i dag?

 

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Keldsen.

Mit korte svar er at med det straksforbrug som jeg har med mit nuværende anlæg, så ville jeg slet ikke købe noget.

Jeg har godt set at der ind imellem kommer en pulje med extra tilskud og jeg har ikke sat mig ind i dem. Men hvis du skal sælge al strøm der ikke bruges inden for en time for derefter at købe den igen så tror jeg at det bliver svært at få en rimelig økonomi i det. Der går rygter om at os på den gamle ordning skal til at betale for transmission i nettet (hvilket er ok rimeligt, men ikke indregnet i budgettet) så ender det med så lille en gevinst at man egentlig bare har lavet en fastpris ordning. Tiderne skal ikke blive meget bedre før man kan få mere ud af at investerer pengene på anden vis. Og så kan de frigøres igen.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Mine egne beregninger og brug af diverse opstøvede Excel-ark siger mig at hvis jeg investerer i et 6 kWp solcelleanlæg til ca. 60.000 kr kan det være tilbagebetalt på 8-9 år. Det synes jeg er en rimelig fornuftig forrentning. Desuden har jeg midlerne til investeringen og de bliver jo ikke til mere i banken. Andre investeringer er vel næsten mere risikofyldte. Andre forslag modtages gerne Smile.
Beregnet tilbagebetalingstid er vel at mærke ved et egetforbrug på ca. 15 % som jeg mener er langt mere realistisk end 30-40% som nogle sælgere reklamerer med. Forudsætningen er at der opnås tilskud til de 1,02 kr/solgt kWh de første 10 år. Derefter bliver forrentningen selvfølgelig anderledes, men jeg tror ikke der er nogen der kan sige hvordan der afregnes til den tid. Måske vil det da være tid til udskiftning af inverter og så skal der måske overvejes en hybrid/batteriløsning - men det er alt for dyrt pt. Jeg har desuden ikke medregnet de skattemæssige fordele ved virksomhedsordningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis