Borestander eller noget

Jeg skal bore en hel masse huller[1] i krydsfinerplader. Da de skal bruges til montage af en anden forboret del, vil det være ideelt at de er nogenlunde ensartet vinklet i forhold til pladen. Naturligvis allerhelst i en ret vinkel, men en konsistent 85 grader ville sikkert også være ok. Det oplagte værktøj er naturligvis en søjleboremaskine, men den kommer jeg desværre ikke ind midt på en plade med. I det mindste ikke med mit budget. Og hvad jeg så kan gøre?

 

 Jeg har tænkt på at købe en borestander af den type hvor man kan skrue en almindelig boremaskine fast, men de fleste af dem lader til at være lavet af noget tyndt blik, så selv efter en modifikation af basen, bliver det sikkert for upræcist. Er det en billig overfræser fra biltema, og et passende sæt spiraljern, der er vejen frem? Eller er der andre løsninger, som jeg ikke lige har tænkt over?

1. I omegnen af 1500 


//Wegge
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske denne indretning kunne bruges ?
http://www.carl-ras.dk/e-shop/vaerktoej/tilbehoertilmaskiner/borendevaerktoej/tilbehoertilboremaskiner/borestanderdrillmasterw4522/

 

den je_ns linker til sad jeg også og kiggede på, umiddelbart ser den da fornuftig ud.
dog ikke prisen, men det er der da råd for http://www.conradelektronik.dk/Mobil-bors%f8jle-tecmobil-Wolfcraft-MOBIL-B%d8RS%d8JLE-TECMOBIL-%284522000%29-1-ST.htm?websale8=conrad-dk&pi=810543&ci=SHOP_AREA_831001_1512033

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg startede også med at finde den Wolfcraft-himstregims, men så kkom jeg til at læse anmeldelserne af den. Så var jeg knap så begejstret ...


//Wegge
Jeg har den viste Wolfcraft model, og den er da fin til et par enkelte huller, men når du skal bore så mange, ville jeg vælge en rigtig borestander i stedet.

Med venlig hilsen

Anders

Hvor store huller taler vi om? 

For er det et "alkmindeligt" bor kan du nemt lave en borelære af en plade og en klods.

Du borer et hul i pladen og skærer et V ud i klodsen og monterer den oven på pladen, så spidsen af V'et er i kanten af dit hul.

Så vil du nemt kunne bore lodret, ved at lægge boret ind i V'et og så holde øje med at den ikke kæntrer. 

Denne metode er selvfølgelig svær hvis det er et forstnerbor du skal bruge  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 17-09-2015 12:01

Hvor store huller taler vi om? 

For er det et "alkmindeligt" bor kan du nemt lave en borelære af en plade og en klods.

Du borer et hul i pladen og skærer et V ud i klodsen og monterer den oven på pladen, så spidsen af V'et er i kanten af dit hul.

Så vil du nemt kunne bore lodret, ved at lægge boret ind i V'et og så holde øje med at den ikke kæntrer. 

Denne metode er selvfølgelig svær hvis det er et forstnerbor du skal bruge  

 

Det er huller til M6 eller M8 islagsmøtrikker og forboring til spidserne. 

 


//Wegge
til islagsmøtrikker kan du fint gøre det i frihånd, da de retter sig til når de slås på plads

Lidt nysgerrighed, hvad er projektet ?

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 17-09-2015 12:54
til islagsmøtrikker kan du fint gøre det i frihånd, da de retter sig til når de slås på plads

Lidt nysgerrighed, hvad er projektet ?

 

Jeg vil helst bore det hele fra bagsiden, og stadig have hullerne siddende de rigtige steder på forsiden.

Jeg skal lave en væg med fransk ophæng til vores entre, så vi kan få lidt bedre orden på den rodebunke den bliver til i løbet af et par dage. Der kommer til at sidde skinner for hver 100mm, så der kan blive en passende fleksibiltet i hvordan vi kan hænge kasser op på den. Skinnerne skal skrues fast forfra med møbelskruer (når jeg finder nogle blanksorte), og det kommer til at se mærkeligt ud, hvis der er mere end 200mm mellem dem. Så det bliver et astronomisk antal huller. 

 


//Wegge
Hvis du har en søjleboremaskine, kan du lave en skabelon, af tyk krydsfiner, så du kan lave en række huller af gangen.
Det skulle vel ikke være nødvendigt at forbore til spidserne, jeg har da basket adskellige i trailerplade uden problemer.

Husk at du selvfølgelig skal have noget under når du borer, så det ikke flosser  

Ellers er det rigtige jo at bore et pilothul, og så bore det op fra begge sider(et halvt hul fra hver side )  

Men ellers er den slags "møtrikker" ikke så svære at arbejde med, men som andre siger så lav en borelære så hullerne bliver ens. Lav en lille fingerbolt (eller brug en topnøgle) så du kan spænde møtrikken hårdt på plads, uden at skulle slå den i.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis