Haster- Stolpebære vs. støbning af stolper direkte i jord

Hej folkens,

Ved at der findes en del tråde ehrinde omkring emnet, men har ikke kunne finde en tråd som giver mig svar på mit spørgsmål.

Jeg står i den situationen at jeg skal lave stolper til min lille hønshus (1,5 kvm) Der skal støbes 4 stolper, som skal være ca. 50 cm over jorden.

Jeg har købt nogle stolpesko, som er ca. 20 cm lange. Planen er jo så at jeg vil lave en støbning og sætte dem ned i. Men er nu kommet i tvivl om disse er lange nok og om det er bedre bare at støbe hele stolpen ned i jorden til min 70 cm og så støbe omkring?

Håber i kan hjælpe

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville støbe et kloakrør ned til hver stolpe. (Optimalt set frostfri dybde, men det er jo bare et hønsehus...) Når de er støbt fast, kan du fylde beton inde i røret og sætte dine stolpesko i denne beton. Du justerer det hele i vater med klodser inden betonen hærder ;-)

At støbe direkte rundt om stolperne er efter min mening det værste du kan gøre.

Stolpen vil tørre ud og svinde en anelse ind, så der bliver en revne mellem stolpe og beton. Når der så løber vand ned af stolpen og ind i revnen, vil råd opstå. Støber du rundt om stolpen vil der samle sig vand/fugt lige over støbningen, med råd til følge..  Og når så stolpen er rådnet, står du tilbage med en stor betonklods der skal graves op og køres væk 

Men som ovenfor beskrevet så støber du stolpefoden ned i et rør af passende størrelse (de kan også graves op og genbruges )


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
okay tusind tak😊 min bekymring gik bare på om stolpebærer på kun 20 cm vil kunne holde. Jeg har lavet den første, skåret et 30 cm kloakrør til. Sat det i hullet pg fyldt det med stolpebeton ude og inde, og sat stolpeskoen i, så den rager ca. 3 cm over jorden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis