Renovering af Kælderbadeværelse

Jeg skal igang med at renovere vores kælderbadeværelse. I den anledning ser jeg et dilemma med ydervæggene: vådrumsbestemmelserne siger, at væggene skal være tætte, mens alle samtidig anbefaler, at ydervægge i en kælder skal være diffusionsåbne, så der ikke hober fugt op udefra i væggene.

Er der nogen med er godt bud på, hvad jeg gør?

Kælderen er i øvrigt godt tør, og der er omfangsdræn.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Diffusionsåben vådrumsmembran tænker jeg umiddelbart. Især, da det er tørt og drænet.
Jeg vidste ikke, at en vådrumsmembran kunne være diffusionsåben - det lyder lidt ulogisk (sådan lidt som "en tæt belægning, der er utæt") :-). Men der kan skrives tykke bøger om det jeg ikke kan forstå, så det er sikkert godt nok.

Jeg vil gerne isolere ydervæggene lidt (og have noget at skjule rørføringen i), så jeg regner nu med, at væggene bliver isoleret med 50 mm isopor med en diffusionsåben membran og til sidst glasvæv med en diffusonsåben maling på.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Isopor, er det ikke noget EPS? I så fald skal det inddækkes aht. brand.
Eller er det multipor, du tænker på?
Det var en skrivefejl - jeg mente selvfølgelig multipor (eller skamoplus for den sags skyld, men det er svært at finde i fri handel).

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Men jeg kan jo ikke lade være med at tænke:  På mit hus har jeg drænet rundt om huset og i den forbindelse smurgt sokkel tjære på soklen/kældervæggen inden den fik isolering og platon plader.

Sokkel tjære er vel ikke specielt diffusions åbent ? og har jeg så lavet min kælder til en "plastikpose" ?  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Det handler om, at der ikke skal ophobe fugt fra jorden i fundamentet, og det sørger tjæren og platon jo for ikke kan ske.

Det er på indersiden af betonen, der skal være åbent.

Men det du vel slet ikke tid til at tænke på før efter d.29. september.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Dan H på 17-09-2015 12:07
Det handler om, at der ikke skal ophobe fugt fra jorden i fundamentet, og det sørger tjæren og platon jo for ikke kan ske.

Det er på indersiden af betonen, der skal være åbent.

Men det du vel slet ikke tid til at tænke på før efter d.29. september.

 

Men som du skrev, hvad sker der så når man smører en vådrumsmembran på indersiden og dermed laver den tæt? Og hvis den er diffusionsåben på indersiden men tæt på ydersiden, så kan den fugt der kommer indefra ikke komme ud, og bliver den så "hængene" i væggen/soklen ? 

Hvis du tænker på en hvis Pink Floyd guitarist, så er det for mig den fredag.d 25 der er "den store dag" i Royal Albert Hall London  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du er nok større Pink Floyd fan end mig - kun Eric Clapton og Jimmy Page kan lokke mig til Royal Albert Hall :-)

Det du peger på, er netop dér, hvor kæden springer lidt af for mig. Jeg kan simpelthen ikke overskue fugtvandring i kældervægge. Paradoksalt nok er vores kælder (inklusive badeværelset) knastør, selvom en forrig ejer har gjort alt det man ikke må: væggene i kælderen er isoleret indvendig med træskelet, Rockwool og gipsplader. Egentlig vil jeg bare lave det om for ikke at få en K3 når vi engang skal sælge, men måske skal jeg bare lukke øjnene - don't fix it if it isn't broken.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Ja, de 2 musikerer kunne helt sikkert også godt lokke mig til London 

Jeg har det på samme måde som dig, vores kælder er også lavet med træskelet-rockwool-gips, hvilket er helt håbløst... men det virker 

Det vand vi har haft i kælderen var fordi at tagrender/nedløb var hullede som en si, så hver gang det regnede løb halvdelen af vandet i jorden omkring huset istedet for at blive ledt bort. 

Efter vi har drænet, lavet pumpebrønd og skiftet tagrender/nedløb er kælderen helt fin og tør og har ikke skyggen af fugt  

Da jeg lavde bad/bryggers, stålskelet og isolerede med flamingo og satte Wedi plader op. Brugte almindelig vådrumsmembran og derefter fliser...  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også