Etablering af nødstop i forbindelse med 1 og 3 fasede motorer.

Hej!

Jeg skal have lavet nødstop til nogle maskiner som har enten 1 faset eller 3 fasede motorer - blandt andet styret af frekvensomformere. Det virkede ikke uoverkommeligt indtil jeg begyndte at høre/læse om at man ikke bare lige kan afbryde strømmen til motorer/frekvensomformere.

I princippet vil jeg gerne benytte nogle magnetkontakter til at overvåge nogle låger - så hvis de åbner så standser motoren. Jeg har begået et diagram over hvordan jeg forestillede mig at lave det.

Mine spørgsmål går på om der er nogen der har erfaring med at lave nødstop og er der noget jeg har glemt eller ikke er opmærksom på? Jeg forventer at relæ K2 skal være af kontaktor typen. Relæ K1 har jeg tænkt bare skal være et almindeligt relæ.

Jeg forventer at montere det hele op på en DIN skinne i en dertil egnet kasse med nødstop, on og off. Jeg mener selv det umiddelbart ser ok ud. Men som sagt er jeg ikke 100% sikker på om dette vil virke.

Input, kritik osv meget velkomne!

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit diagram ser rigtig ud, du skal bare huske, at nødstoppet normalt sættes ind i styrestrømskredsen, som du også har gjort, og skal være selvarrettende. DVS det skal blive i afbrudt tilstand og være med rød paddehat samt mærket NØDSTOP.

fase

Alle frekvensomformere kan tåle at man tager spænding fra dem. Man har bare lidt opladetid inden den er klar igen. Og din tegning er god nok til et lavt sikkerheds niveau, men du bruger et relæ for meget. (det forklarer jeg til sidst) 

Men overordnet  kommer det hele an på hvad sikkerheds niveau du skal arbejde inden for. Skal det være højere skal alle kontakter og relæer være dubleret og overvåget. Og er det det højeste niveau skal det desuden have redundans.
Dubleret betyder at nødstop, og sikkerheds relæer skal have mindst 2 kontakter for hver kreds og være med tvangsbrudte kontakter. ( ikke med fjedre så en kontakt kan slutte hvis den anden er svejset sammen)

Overvåget betyder at de alle desuden skal have været i nul før det kan genindkobles. (igen hvis 1 kontakt i et relæ hænger så kan du ikke komme i gang igen).
Redundans betyder at den samlede sikkerheds installation skal bestå af forskellige elementer (overvåget og dubleret) For eksempel skal der være dobbelt hydraulik ventil ved pressere, og det skal måles at de er i nul hver gang inden næste slag.

Desuden skal det ved en blå lampe indikeres at der skal resettes efter nødstop. Og derefter kan maskinen sættes normalt igang.
Man bruger højeste  sikkerheds niveau ved 2 hånd udløsere på pressere, ved robotanlæg og sådan ting hvor man skal ind i det farlige område med dele af kroppen, og aldrig må opleve utilsigtede bevægelser. Skal man være ved en robot, skal der være en dødemandsknap og robottens bevægelser må kun være langsomme
Men er det f.eks. presser med højst 6 mm åbning eller rundsav eller andre maskiner som man ikke kan/ behøver at stikke hånden ind i, kræves der ikke højeste niveau.

Hvis du lader 24 volt gå igennem Nødstop > lågekontakt > stopknap >  parallel forbindelse af on  og 12 - 16 i K1 > spole K1 ( kl.8)

Så lader du forsyning gå igennem 5 og 1 på K1  Så kan du bruge K 2 til noget andet.

Så har du en ren 24 volt styring og skal det være 3 faset må der være 2 kontakter mere i relæet


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Virkelig gode punkter!

Det er vist nok med det lave sikkerheds niveau i mit tilfælde. Jeg kan godt se at jeg kunne spare et relæ væk. Det vil jeg arbejde videre med.

En sidste ting, i forbindelse med nødstop, skal/burde jeg bruge en kontaktor (relæ) imellem frekvensomformer og så motoren? Eller er et nødstop der tager strømmen fra frekvensomformeren ok? Det er vist lidt kilden når det kommer til støj så jeg går ud fra at man skal nøjes med at tage strømmen fra frekvensomformeren?
Er det frekvensreguleret kan du have en nødstopkreds som den du selv tegner( minus stop knap). Den kontakt du kalder ON kan vi jo så kalde reset nødstop/låger.
Derudover kan du have startfrem start bak/stop knapper på regulatorens indgangsklemmer. Så bliver den normale situation start stop med "den farlige" nødstop/låger derefter reset.
Men det kunne være sjovt at høre om opgaven og typen på frekvesreg. så man ikke skal gætte på alle muligheder.
Der er nogle frekvensreg. der har nødstop indgang. Den stopper så hurtig som mulig, uden at køre rampe ned på Deceleration.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er en skøn blanding af motorer, frekvensomformere og forskellige opbygninger. Det er nogle test maskiner der har bevægelige dele som man skal holdes ude fra men da det kræver at man kan komme til når maskinenerne er slukkede (skifte test opstilling) skal de ikke kunne startes hvis lågerne er åbne eller hvis en tosse åbner en låge skal det slå fra.

Der er fra starten ikke noget fancy installeret hvad angår frekvensomformerne, eksempelvis 1 stk SEW MOVITRAC B frekvensomformer er modellen uden "Sikkert stop" osv.

Så jeg er lidt ude i at der skal laves noget sikkerhed, og det skal være ok og ikke ødelægge motor/frekvensomformer hvis skidtet bliver stoppet pludselig i forbindelse med et nødstop. Så derfor tænker jeg kontaktor til frekvensomformer. Men ellers har jeg ingen erfaring med frekvensomformere og motorer generelt.
Så tror jeg du skal holde dig til plan A Altså afbryde forsyning til regulering. Der hvor nogle især ældre reguleringer er lidt sarte er ved afbrydelse imellem motor og regulator.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg takker mange gange!

Er der nogen der kan fortælle lidt om hvordan man installerer et start /stop på en 3 faset motor. Jeg har f. eks. en slibesten hvor afbryderen mangler og vil gerne slippe for at starte og slukke på stikkontakten. 

 


/p48

Du viser en kasse med 2 knapper, det er ikke nok der skal yderligere bruges et relæ i en boks, så det er lettere at købe det som passer sammen.
1. mulighed magnetbetjent relæ med motor værn. tryk for link Du skal vælge den variant der passer til strømmen på din motor, det kan du se på mærkepladen. Nu har du mulighed for at trykke på grøn knap og motoren starter rød og den stopper. Hvis strømmen falder væk medens motoren er startet kommer den ikke igen selv hvis strømmen skulle komme igen. ( det er et krav)

2. mulighed Håndbetjent motorværn tryk for link  det giver så de samme muligheder med en underspændings blok tryk for link (vælg 280-415V udgaven)  Her skal du også selv vælge variant, efter motorstørelse.

i begge tilfælde skal du yderligere købe M20 forskruninger så kabel kan sidde ordentlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis