Etablering af nødstop i forbindelse med 1 og 3 fasede motorer.

Hej!

Jeg skal have lavet nødstop til nogle maskiner som har enten 1 faset eller 3 fasede motorer - blandt andet styret af frekvensomformere. Det virkede ikke uoverkommeligt indtil jeg begyndte at høre/læse om at man ikke bare lige kan afbryde strømmen til motorer/frekvensomformere.

I princippet vil jeg gerne benytte nogle magnetkontakter til at overvåge nogle låger - så hvis de åbner så standser motoren. Jeg har begået et diagram over hvordan jeg forestillede mig at lave det.

Mine spørgsmål går på om der er nogen der har erfaring med at lave nødstop og er der noget jeg har glemt eller ikke er opmærksom på? Jeg forventer at relæ K2 skal være af kontaktor typen. Relæ K1 har jeg tænkt bare skal være et almindeligt relæ.

Jeg forventer at montere det hele op på en DIN skinne i en dertil egnet kasse med nødstop, on og off. Jeg mener selv det umiddelbart ser ok ud. Men som sagt er jeg ikke 100% sikker på om dette vil virke.

Input, kritik osv meget velkomne!

Hej! Jeg skal have lavet nødstop til nogle... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ev elmand på 17-09-2015 17:28
Så tror jeg du skal holde dig til plan A Altså afbryde forsyning til regulering. Der hvor nogle især ældre reguleringer er lidt sarte er ved afbrydelse imellem motor og regulator.

Når det bruges som nødstop er det OK, men ikke som regulært stop/start, idet mange frekvensomformere har en begrænsning af antallet af afbrydelser af spændingsforsyniingen, f.eks een gang i minuttet. Det er fordi de indbyyggede elektrolytkondensatorer aflades ved afbrydelse og skal oplades langsomt igen over en modstand. Hvis det gøres for oftå brænder modstanden af.

 

 


 

Skrevet af P48 på 02-04-2017 14:37

Er der nogen der kan fortælle lidt om hvordan man installerer et start /stop på en 3 faset motor. Jeg har f. eks. en slibesten hvor afbryderen mangler og vil gerne slippe for at starte og slukke på stikkontakten. 

 

Hmmm . Tak for jeres indlæg. Jeg kan se at dette ikke er en billig løsning hvis jeg skal af med 600 for et motorrelæ. Men måske er denne løsning nook den bedste.

Hvad gavn gør et motor relæ egentlig - hvad kan der ske .... Set i forhold til de ældre løsninger. Som man kan se var der oprindeligt en kipafbryder på slibestenen - men den er vel ikke lovlig mere når det kommer til stykket, hvis den skal sidde på et værksted hvor alt skal gå efter bogen.  vh Sten

 

 


/p48
til P48: Det er ikke 600 kr. men ca. 400 kr i alternativ 2. Det er langt fra sikkert at en oprindelig afbryder opfylder nugældende krav. Men det krav jeg skitserer har nu eksisteret i mindst 40 år. Den del der hedder motorværn beskytter motoren mod overbelastning. Det er ikke nødvendigt ved motorer der arbejder under overvågning, og det gælder netop bænksliber. Det var bare den simpleste måde at løse din opgave på.
Til Hanss : Hvis du havde læst tråden igennem ville du netop møde samme forklaring i mit indlæg d. 17/9 2015 kl. 1028

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er det helt hen i vejret at skyde genvej og bare sætte en afbryder som denne her på billedet?  

Der kan vel aldrig blive tale om overbelastning af en slibesten, så skal der ordentlig lægges kræfter i

Vh Sten

 


/p48
Lige netop ved slibesten kan det godt bruges. Der er 2 ting i det andet, overbelastning (som ikke har særlig betydning vedslibesten ) og igang sætning efter strømsvigt ( betydning i privat værksted hvor der ikke er andre der tænder relæ igen ? ? )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej igen
Unskyld forsinkelsen .... og min stædighed

Hvis man skal lave en tænd/sluk afbryder som ligner den kasse som jeg har taget billede af, hvordan skal man så gøre det? Motoren har 3 faser, og 0,5 HK.

Jeg forestillede mig at stoppet skulle gerne være momentant og ikke tryk-sluk dreje-tænd. Kan du evt. linke til noget der kan bruges og så ville et lille diagram være super, så jeg kan tilslutte det.

Jeg tænker at dette er en standard som kunne bruges mange på mindre maskiner som f. eks. trædrejebænk bænksliber osv. - hvis man ikke vil have det meget store motorværn som nok kommer til at sidde i vejen.

/p48
Det du har taget billede af og vist 3/4 kl 7.41 er en almindelig 3 faset afbryder. Den skal bare tilsluttes med 3 faset strøm i den ene side, og motorens tilledning i den anden. Så kan du slukke og tænde for motor.
Den du har taget billede af i tidligere indlæg er kun knapper i en boks. De kan kun virke hvis de udbygges med et relæ i en kasse. Det er årsagen til at jeg tidligere henviste til en boks med både start og stopknap på, i stedet for begge dele. Den

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis