Ophæng af ringe i betonloft

Jeg bor i en lejlighed med meget højt til loftet. Loftet består af et betondæk.

Jeg vil gerne hænge et sæt gymnastikringe op i loftet, så jeg skal på en eller anden måde have to mindre ringe fastgjort i loftet. Min tanke er at montete ekspansionsbolte, hvor jeg lader noget af gevindstangen stikke ud. Herpå vil jeg så montere en øjemøtrik, som jeg kan hænge ringene op i.

Hvor tyk en ekspansionsbolt tror i der er nødvendigt at bruge, hvis man (100 kg) skal kunne hænge sig i én enkelt ring? Jeg vil gerne bruge en der er så kort som muligt, da jeg ikke ved hvor tykt betondækket er.

Har i forslag til bedre måder at montere gymnastikringene?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Limanker/klæbeanker med M10 gevindstang vil i hvert fald kunne holde til nærmest alt:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/befaestigelse/fastgoerelse/klaebeankretilbehoer/klaebeanker/
Det var selvfølgelig også en god mulighed. Jeg er dog nervøs for at jeg ikke vil kunne fjerne det igen når vi skal fraflytte lejligheden om et par år?
Nem, det vil du helt sikkert ikke kunne uden en vinkelsliber. Men ekspansionsbolte er nu heller ikke nemme at få ud igen, er hullet dybt nok kan man have held til at slå dem ind så de kommer under niveau. Så kan de skjules med noget spartel.

Hvorfor ikke bare bruge en øjebolt i stedet for gevindstang med møtrik?

Minimumsdybden er jo ekspansionsboltens længde (evt. + en cm)

Hej Lars

Mener du at øjebolten skulle bruges som ekspansionsbolt (Det kan jeg nemlig ikke se hvordan skulle lade sig gøre), eller at øjebolten skulle klæbes fast som et klæbeanker?
Annonce
Under tidligere Hi messer har jeg set reklamer for rawlplugs. Der hængte man en Fiat 600 op i 1 Skriver >EN< 6 mm rawlplug. Så ved betonloft er der ingen problemer, det kan holde til næsten alt. Du kan bruge en 12 mm rawlplug og skrue 2 gyngestativ øjer op i dem. Det er som en fransk skrue og så et snoet øje.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Søren, du køber bare tomme ekspansionshylstre, der passer til øjebolten.

Beklager fejlen højere oppe, hvor jeg skrev at dybden er afhængig af ekspansionsboltens længde. Der burde naturligvis have stået hylsterets længde.

Jeg hængte på et tidspunkt ca. 80 kg op i et betondæk. Det var med to ekspansionsbolte med en kæde i mellem, så de kun bar halvdelen af vægten hver. Kæden var for at kunne flytte lasten til siderne.
Det overraskede mig i den forbindelse, at dækket var et huldæk. Dvs. jeg kom op i et hul efter jeg havde boret igennem 2-3 cm beton. Fik ekspansionsboltene i så de klemte over hullet, men helt godt blev det ikke. Lasten fald dog aldrig ned.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også