Problemer med vand hvad gør vi

Vi har fjernet en masse jord bede fordi vi vil have lavet græsplæne. Terræn falder mod huset så pt vælter vandet ned til huset da jorden ikke kan nå at sluge det. Hvad gør vi ? 

Vil etablering af græsplænen løse problemet ?

Ellers overvejer jeg at grave en rende på 1 meter i dybden i hele husets længe og fylde den med ral eller andet så vandet løber ned i den lige inden det når fliserne . Kunne det være en løsning ?

 

Gode råd søges ?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Det er jo et typisk eksempel på erosion, når man fjerner plantevæksten. Det vil helt sikkert hjælpe meget når græsplænen er groet til. Ellers er der jo flere løsninger afhængig af terrænforhold.
Du kan anlægge plæne så det har fald væk fra huset (Dit vand må ikke løbe over til naboen.)
Du kan grave den rende som du foreslår, om det virker kommer lidt an på grundvandshøjde om vinteren
Du kan lave en afløbsrende hvor du nu ser at det meste af vandet kommer. (den føres så til din regnvands afløb eller til faskine )
Men prøv at vente indtil græsset er groet til, så må du tage den derfra hvis det er et problem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har fået gravet nogle faskiner ned og det går ikke fordi jorden er meget leret.

Tror du græsset kan tage det vand nu når jorden er meget leret og vandet trænget meget langsom ned

I forbindelse med en kloak skade har vi været 2 meter nede og der var ingen grundvand så det bliver nok ikke et problem..

Må man grave den rende og lægge et dræn som en kloakmand så tilslutter kloak eller er det no go ? Den rende jeg vil lave vil kun være 2-3 meter fra huset..

Du kan godt grave en rende som dræn. Den skal mindst have et fald på 3 mm/meter gerne 5 mm/meter og det skal være jævnt fordelt, så der ingen steder er bagfald. Rundt om drænledning lægges 5-16mm ærtesten i mindst 100 mm tykkelse. Og du kan godt have lidt større sten i din grus længere oppe. Du behøver ikke at komme 1 meter ned, men normen siger mindst 75 cm. Men det kommer jo an på hvor dybt nede stdet ligger, hvor vandet skal løbe hen.
Så kan man købe fliser 30 x 30 cm som vandet fosser igennem. De kunne lægges som en række ovenpå din grus rende. Jeg kender manden der har taget en del hjem fra USA men desværre ikke fået ret mange solgt, så han er sikkert "forhandlingsvenlig" Hvis man tager en bruser og skyller vand på dem er der ikke en dråbe der går ved siden af. Har det sidste interesse så vender du tilbage. Jeg kender ham bare og har ikke noget økonomisk fordel af det her. Jeg kan se på postnummer at der er ca. 100 km imellem jer, så en trailer tur var da overkommelig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil da gerne vide mere om de sten evt..

Kan man undgå drænledning og kloak mand og bare lave den rende med sten, da den evt mænge vand der løber forbi græsset så sagtens kan være her og sive væk.
Det er svært at sige. Du skriver lerjord så det er normalt ikke god til at trække. Men jeg mener stadig at plænen med tiden vil tage en meget stor del.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil lige gentage det første gode råd af ev-elmand:
"""Du kan anlægge plæne så det har fald væk fra huset (Dit vand må ikke løbe over til naboen.) """

Det er det allervigtigste og det I bør gøre først. Og det billigste.

Lav fald væk fra huset - gerne 3 m. hvis O kan. Eller længere.

Hvad der så skal være der ude i græsplænen, hvor vandet så kommer til at stå, det er så næste runde. Måske er det nok, at vandet kan fordele sig ud over hele græsplænen - måske skal der noget ekstra til.

Men først og vigtigst - Der SKAL være fald væk fra huset. Ellers bliver soklen også ved med at være fugtig.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis