Skære hul i flise til varmerør

Jeg skal have skåret et hul i to fliser. Det ene hul skal gå ud over kanten.

Jeg har set på disse:

https://eshop.silvan.dk/vare/stanley-flise-hulskaerer-2  til 235 kr.

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/S...000022500/ til 60 kr.

Jeg har allerede købt biltemas for at prøve den af, men jeg synes ærligt talt ikke den fungerer vildt godt. Det er som om den er drejet skævt eller ikke kan sidde lige i boremaskinen. Jeg har både haft den i en søjleboremaskine og min akkuboremaskine.

 

Har nogen nogle erfaringer med at lave hul i fliser?

Er silvans bud til en del fler penge mon pengene værd?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det være 100% pænt, eller kommer der rosetter over (fra f.eks. armatur)?

Hvis ikke kan du bore en række små huller hele vejen rundt og så slå det ud.
Jeg har nu knækket 3 hulfliseskærer fra biltema til ét enkelt hul. Og da jeg ikke nåede helt igennem flisen forsøgte jeg stille at banke hullet ud, hvilket resulterede i at flisen knækkede.

Flisehulskæreren bliver åbenbart for varm. Jeg har brugt min søjleboremaskine som kører 420 omdrejninger i minuttet. Jeg har sjasket vand på regelmæssigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis fliserne er hårdt brændt så er det heller ikke nemt... men biltemas værktøj er desværre ofte noget bras.. hvorvidt den stanley er god eller bare dyrere er jo svært at vide... Mon ikke det bedste var et hulbor i den rigtige diameter med HM tænder?
Ja, dem fandt han også frem nede i stark
men når flisen kan knække blot ved de rystelser en almindelig diamantklinge laver, så tror jeg slet ikke jeg har nok fliser til at bruge de kop/hul-bor

jeg ved ikke hvad murere gør?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
det kan være fordi du også drejer klingen imens du skærer. Jeg ville ligge flisen på et stykke træ så den ligger stabilt og spændt fast og så bore. Du har ikke købt dem i en decideret fliseforretning vel? For de tilbyder tit at skære og bore i fliserne - men nok kun hvis du har købt dem hos dem
Nu er jeg heldigvis færdig med at skære, men en anden gang vil jeg nok bruge lidt mere tid på at finde ud af, hvilket værktøj der er bedre at bruge, og så låne/leje/købe det.

Fliserne købte jeg ved vivild fliser, så en forretning som sådan er det ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu står jeg i samme situation igen. Denne gang er det huller i armaturet i badet der skal laves. 

Og de fliser jeg sætter op er fuldstændig vanvittigt hårde. 

Jeg har lavet 2 huller. Det ene hul skulle være stort, så det lavede jeg med vinkelsliberen. Men det andet skulle kun være ca. 40 mm, så jeg har brugt følgende værktøj til det sølle hul:

Flisebor
Et almindeligt murbor
Et andet almindeligt murbor
Et "kernebor" fra harald skrald (200 kr): 

Og det tog det meste af en time at lave det ene hul. Hullet til centerboret tog 30-45 minutter. Og de 3 bor jeg brugte kan ikke mere.

Men jeg mangler stadig ét hul til brusehovedet! Jeg er desperat efter at få nogle tips fra andre personer herinde også. Gerne et link til et fantastisk stykke værktøj der går igennem flisen som smør (både centerhul og ydre hul)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har kig på sådan en diamanthulsav fra bauhaus:

https://www.bauhaus.dk/varemaerker/craftomat/bor-bits/craftomat-diamanthulsav-ceramic-27-mm.html

Er der ikke noget centerbor i den? centerhuller er jo i mit tilfælde det største problem.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis