Bygge hønsehus og -gård.

Hej.

Jeg har bygget mig et hønsehus, og en hønsegård. Da jeg skulle bygge var der ikke rigtigt nogen vejledninger til huse uden fast gulv, så jeg har lavet en lille video, hvis nogen skulle være interesseret i hvordan jeg greb det an.

https://www.youtube.com/watch?v=lLd7tuyfmzI

 


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fantastisk fed video!

Har også spurgt på Youtube, men spørger også lige her.

Hvilket software brugte du?

I am so full of it.....

Tak for din venlige kommentar på YouTube Jan. Ja - det er ganske rigtigt Sketchup, som jo er helt genialt for os hjemmefuskere.

Har desværre ikke en færdig tegning af huset, og den man ser i videoen er faktisk ikke en helt nøjagtig repræsentation af det man ser i videoen, for da jeg lavede sketchup filen, troede jeg at jeg ville lave en sokkel af stål, og resten i brædder, men så fandt jeg det billige stål, som jeg synes var langt federe at lave hele huset i. Det eneste jeg har en meget præcis tegning af en spærene. Men målene er:

- Huset er 3x3 meter (skal det laves i andet end stål er det klart nemmere at bygge det 2,4x3,6meter, så det passer med hele byggeplader
- I redekasserne hænger 40 cm over jorden, og rammerne er 40x40cm, og idet stolperne er sat med samme afstand hele vejen rundt, så var det det mål der bestemte bredden af redekasserne (2 kasser pr stolpemellemrum), der dog blev næsten 40cm brede også (tror 38 cm). Rammerne var stumper af 2x4" og 2x6". Bunden og bagvæggen af kasserne var 18mm almindelig ikke-vandfast krydsfiner (fra ferrywood.dk), og låget er lavet af 11mm osb, og skelettet i låget er bare høvlede 20mm tykke 1x4". Jeg ville dog have brugt 18mm krydsfiner til skelettet, hvis jeg havde haft nok, men jeg er en fedterøv.
- Bunden af vinduerne er 1 meter over jorden. Selve vinduerne er lavet af 3mm plexiglas fra Jem og fix. en plade på 1000x1500mm til 350kr var nok til begge vinduer.
- Døren var en 90 cm (yderkarmmål) x 210cm dør fra DBA.
- Hældningen på både husets tag, og redekassernes låg er præcis 22,5 grader. Grunden til det er, at der er et fast hak på min DeWalt geringssav på 22,5 grader, hvilket gjorde konstruktionen lidt lettere.
- Alle stolper og bundramme er 70x70mm trykimprægneret.
- Huset er præcis 220cm højt fra jord til toppen af topremmen.
- Topremmen er en 45x120mm (fik vist sagt forkert i videoen. Den hænger dermed 50mm ud over stolperne på indersiden, så jeg fik noget at skrue loftet fast i. På undersiden af spærene inde i huset, skruede jeg så også en 45x45mm regel fast på undersiden af de to midterste spær, så jeg også kunne skrue i midten.

Det skulle forhåbentlig være nok til, at du i kombination med videoen kan lave din egen sketchup tegning

 


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Kæmpe tak

Er netop gået igang med at rette mine planer lidt til, det var mange gode fif og ting som kunne bruges her!

I am so full of it.....

Vender lige tilbage og takker endnu engang  

Sketchup er fantastisk og har siden brugt det flere gange nu.  

TAK.


I am so full of it.....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis