Trimflaps

Hej med jer.

Mener at have set en tråd herinde på et tidspunkt ang. montering af trimflaps på motorsejlere. Kan dog ikke finde den igen.

Så derfor starter jeg en ny tråd om emnet....

Min Viksund 27 Columbi har det med at "sætte sig på røven". Jo mere gas den får, jo længere ned i vandet synker hækken. Vil et par trimflaps kunne holde "røven oppe" ? (Og give lidt extra fart?)

 

På forhånd tak

Razols

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For en deplacement-båd er vandliniens længde afgørende for hvor hurtigt den kan sejle. Det er en ekspertopgave at udregne, hvor et par flaps helt præcist skal placeres og udformes for at øge vandlinien/fartpotentialet bagatelagtigt.

Finnband

Din Viksund 27 er en halv-planende båd ud fra skrogformen.

Du kan se at undervandsskroget agter, er fladet ud (det er ret mørkt, men man kan vist godt se det.:
 

Det vil sige, at skroget allerede ER fladet lidt ud, der hvor undervandsskroget slutter. (I modsætning til en almindelig deplacementsbåd, hvor skroget er afrundet)

Din vandlinielængde vil give en økonomisk topfart på cirka 6,5 knob, hvis skroget var afrundet. Her har du sandsynligvis også den bedste brændstof-økonomi.

Sådan et skrog kan godt presses højere op i fart - men et par knob mere i fart koster rigtigt meget brændstof. 

Din båd er altså fladet ud omme agter, og den kan lettere give lidt mere fart - så din topfart er 8-9 knob ifølge et datablad, jeg fandt. Men de sidste 2 knobs fart, koster stadigvæk meget mere brændstof.

Hvis du forlænger den flade del af undervandsskroget (endnu mere) med en lang plade - eller trimflaps  så forlænger du hele bådens "skroglængde" tilsvarende, og du kan løfte agter enden lidt og du får lidt mere fart. LIDT!

Men der vil altid være en tendens til, at båden graver sig ned - det er jo netop, fordi du prøver at sejle "ud af bølgesystemet" - du sejler "op ad bakke" ved 8-9 knob.

OBS: først ved 12 knob og derover, så planer en båd med vandlinielængde på 7,5 m. længde - og når en båd planer rigtigt, så bliver brændstoføkonomien fornuftig igen. Fartområdet 8-12 knob er meget dyrt.

Med gevaldig MEGET mere motorkraft, kan du sikkert også få en større topfart - men igen, så vil det koste en masse brændstof og du skal bygge om på flere ting.

>>>

Min pointe er: Du har en båd som er "født" med nogen egenskaber. Din topfart er født til 8-9 knob - og samtidig har du jo en god brændstoføkonomi, vil jeg tro, når du bare sejler 6,5 knob. Desuden er den sikkert meget sødygtig.
Altså en rigtig fornuftig båd. 

Jeg vil anbefale, at du indstiller dig på, at topfart ikke kan blive forbedret ret meget.

HVIS du vil have en båd som sejler væsentligt hurtigere, så vil det enkleste være, at du ser dig om efter en hel-planende båd.
Dvs skroget er bygget til planing - og de har som regel V-formet bund. 

Der er rigtig mange mærker at vælge imellem - solide ældre modeller kan købes for beskedne penge. Så kan du have en march-fart på 15 knob eller mere, alt efter motorstørrelsen.

KORT: Du kan ikke "bygge det væk" på en rimelig måde - du skal have en anden type båd, hvis du vil have en fornuftig løsning.

MVH A.     PS  -undskyld hvis svaret blev for langt :-) 

 


To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for svaret. Det giver god mening det du skriver. Det var nu ikke fordi jeg ville sejle hurtigere, men tænkte bare at man burde kunne sejle hurtigere hvis båden ikke "satte sig"
....Men nu vi er ved skrog og fart; Er der en måde man kan udregne hvor mange HK man skal bruge for at kunne sejle med "skrogets max fart"?

Ok - ja det kan jeg godt forstå.

Jeg svarede jo vidt og bredt, på noget du ikke spurgte om.

Jeg er stadigvæk ikke ekspert - men har bare prøvet at forstå disse ting med fart og bølger - så jeg kan ikke sige ret meget om trimflaps.

Jeg gætter på, at virkningen af trimflaps kan være at den løfter bagenden lidt - og at du så får måske ½ knobs mere fart.

Personligt, så vil jeg mene at det er noget ekstra mekanik, som man sætter på, borer huller i båden, noget som kræver vedligehold og som koster penge og arbejde.
Det ville jeg ikke selv ofre, for at få en meget lille ekstra topfart.

Og så ved vi jo stadig ikke om det faktisk giver lidt mere fart - det kan jo være at der er nogen "derude" som har prøvet det - men det vil jo være interessant at høre om !

MVH A.

Et interessant sidespring er de tyske Schnellboote - de havde en topfart meget over det som vandlinjelængden ville give teoretisk. Det gjorde de ved at agterenden var skåret skarpt lige over - og så lagde de mega-mange hestekræfter i dem + lagde lidt "kiler" under agterenden - så de sejlede meget hurtigt, selvom deres skrog slet ikke var "planende" som man bruger nu om dage - altså med V-bund.
Interessant nok, så var de yderst sødygtige, og meget langt-rækkende og de allierede kunne slet ikke lave noget der var lige så godt.
Men altså et sidespring.

 


To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce

Hvis du er rigtig god til teknisk engelsk så er der et link her:

 http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx

Jeg er bare selv gået vild i de tekniske begreber han jonglerer med og forstår det ikke rigtigt.
Men du kan jo selv se om du kommer nogen vegne.

>>>>>>>>>>>>
så er der et engeslksproget debatforum, med meget dygtige folk:

http://forum.woodenboat.com/showthread.php?157660-Horse-power-requirement-for-a-displacement-hull

men igen - det er lidt svært at forstå

Der er vist ingen fast formel - jeg tror det er en erfarings-sag!!!
mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for det, kigger lidt på det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis