Din Viksund 27 er en halv-planende båd ud fra skrogformen.
Du kan se at undervandsskroget agter, er fladet ud (det er ret mørkt, men man kan vist godt se det.:
Det vil sige, at skroget allerede ER fladet lidt ud, der hvor undervandsskroget slutter. (I modsætning til en almindelig deplacementsbåd, hvor skroget er afrundet)
Din vandlinielængde vil give en økonomisk topfart på cirka 6,5 knob, hvis skroget var afrundet. Her har du sandsynligvis også den bedste brændstof-økonomi.
Sådan et skrog kan godt presses højere op i fart - men et par knob mere i fart koster rigtigt meget brændstof.
Din båd er altså fladet ud omme agter, og den kan lettere give lidt mere fart - så din topfart er 8-9 knob ifølge et datablad, jeg fandt. Men de sidste 2 knobs fart, koster stadigvæk meget mere brændstof.
Hvis du forlænger den flade del af undervandsskroget (endnu mere) med en lang plade - eller trimflaps så forlænger du hele bådens "skroglængde" tilsvarende, og du kan løfte agter enden lidt og du får lidt mere fart. LIDT!
Men der vil altid være en tendens til, at båden graver sig ned - det er jo netop, fordi du prøver at sejle "ud af bølgesystemet" - du sejler "op ad bakke" ved 8-9 knob.
OBS: først ved 12 knob og derover, så planer en båd med vandlinielængde på 7,5 m. længde - og når en båd planer rigtigt, så bliver brændstoføkonomien fornuftig igen. Fartområdet 8-12 knob er meget dyrt.
Med gevaldig MEGET mere motorkraft, kan du sikkert også få en større topfart - men igen, så vil det koste en masse brændstof og du skal bygge om på flere ting.
>>>
Min pointe er: Du har en båd som er "født" med nogen egenskaber. Din topfart er født til 8-9 knob - og samtidig har du jo en god brændstoføkonomi, vil jeg tro, når du bare sejler 6,5 knob. Desuden er den sikkert meget sødygtig.
Altså en rigtig fornuftig båd.
Jeg vil anbefale, at du indstiller dig på, at topfart ikke kan blive forbedret ret meget.
HVIS du vil have en båd som sejler væsentligt hurtigere, så vil det enkleste være, at du ser dig om efter en hel-planende båd.
Dvs skroget er bygget til planing - og de har som regel V-formet bund.
Der er rigtig mange mærker at vælge imellem - solide ældre modeller kan købes for beskedne penge. Så kan du have en march-fart på 15 knob eller mere, alt efter motorstørrelsen.
KORT: Du kan ikke "bygge det væk" på en rimelig måde - du skal have en anden type båd, hvis du vil have en fornuftig løsning.
MVH A. PS -undskyld hvis svaret blev for langt :-)