Skybrud er over Danmark og tagrenden trænger - gode råd?

Hej Alle,

Der er varslet skybrud over DK her til aften lader jeg mig fortælle, og det får mig til at tænke på mine kære tagrender - for de er ikke blevet renset i aaalt for lang tid. 

Så, jeg skal i gang, men tænker jeg lige vil spørger herinde først inden, hvis der nu skulle være nogen der lå inde med råd eller tips til, hvordan jeg nemt og hurtigt kunne få det gjort. Jeg forestille mig blot at gå i krig med en lille ske, en børste og noget knofedt, men måske er der en mere effetiv og hurtig måde...

Jeg har kobbertagrender, hvis det er nogen betydning? 

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg brugte en ½L plastflaske som i denne video, det var nemt :-)

https://www.youtube.com/watch?v=9VfdBXifrNw
Eller en plade skåret i facon efter tagrenden form (lidt for lille) af en slags med en lang stang, og skub skidtet til enden. (modsat udløb)

Rens op i f.eks. en spand.

Måden jeg gjorde på forleden.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hvis du er lige så doven som mig, så kunne du også hyre en til at komme og gøre det for dig 


Diver en lille hjemmeside om a-kasse priser
Super gode tips ovenfor! Du kan også gøre det på den "gameldavs" måde

1 - Op på stigen
2 - Brug en lille graveske
3 - Anvend en stiv børste til det snavs der har groet sig fast
4 - Spul efter med vand.

Når du stille stigen mod tagrenden er det en god ide, at lægge et stykke træ i så du afstiver den, hvormed du på på den måde undgår at tagrenden bøjer og går i stykker pga. stigen.

Husk også at rense dine nedløbsrør OG kloak. Hvis kloakken er stoppe risikerer du, at vandet flyder over og ned i dit fundament eller i værste fald kælder, hvis du har sådan en.

Mvh.
Hej

Der er faktisk en god video der tager der igennem hele processen omkring rensning af tagrender.
Du kan læse det på denne side, som handler om rensning af tagrender.
Har også lige tage de vigtigste pointer fra siden:
1.
Først tjekkes tagrenden for eventuelle skader og særlige udsatte punkter der skal renses. Dette er med til at danne et overblik over rensningens omfang, inden man går i gang.
2.
Når man har fået et overblik over hvor meget tagrenderne trænger til at blive renset, går man igang. Her anbefaler vi, at man starter med at rense modsat for nedløbet således at man kan skubbe skidt og vand i denne retning. Hvis det observeres, at der er noget som har stoppet nedløbet fjernes dette først, så undgår man at vandet løber ud over siderne.
3.
Når tagrenden er renset tjekkes det om nedløbet fungerer som det skal. Hvis der sidder noget i nedløbet skilles det ad og renses. Det er en god idé at rense nedløbet med en haveslange, da man sikrer sig at hele nedløbet er renset.
4.
Brønden som nedløbet går ned i tjekkes også efter. Hvis brønden er fyldet renses denne også enten med hænderne eller med en brønderenser (det kræver dog man har sådan en).
5.
Slutteligt tjekkes det om tagrenderne er utætte. Det gøres ved at tage en vandkande og hele vand i tagrenden modsat nedløbet. Hvis alt er som det skal er tagrender klar til regnvejret.
Pøj pøj med det :)

Mvh
Asger

Jeg har i nu mange år brugt en lang nylonsnor med en børste i enden. Det er en speciel rund stålbørste, beregnet til at rense pillefyr med, men andet kan sagtens bruges. Feks en toiletbørste med et lille stykke snor i enden med noget vægt som feks en pose sand.
læg børsten op modsat nedløb og stå op på en stige lige før nedløb. Træk nu i snoren til der sker en ophobning nær dig. Skovl detned i en spand og træk til slut så du har børsten i hånden. Færdig!
VIGTIGT! Det er ligeså vigtigt at rense sin nedløbsbrønd. Her bundfælder blade og mos, før vandet løber til kloakken. Du må købe en renser til dette. En lang stang med en halv ske i enden, der åbner sig midtpå og bider snavset op. Fåes i https://www.jemogfix.dk/kloakrenser-%C3%B813-cm/2113/9033185/

 

Tak for reminderen Uldal  
Mine nedløbsbrønde skal jeg også have renset. Det er vist et par år siden sidst.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Mon ikke trådstarter har fået løst sit problem , det er en 5 år gammel tråd.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det må vi jo da håbe karl smart.

Men det så jeg ikke lige i farten, den slags kan jo hænde.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis